N Nalleman64 skrev:
Ja det där skåpet får du inte ge dig in i.
ingen minns en fegis...
 
Blir så trött på detta när man inte är kunnig. Så här ser det ut i elcentralen/elmätarn/jordfelsbrytaren. Inget av bilderna visar huvudsäkringarna för kan inte hitta något utanför huset… bättre ta i kontakt med elnätsbolaget och be de hitta?haha
returen returen skrev:
ingen minns en fegis...
haha oke förstår, ska kika med elnätsansvarig. Det är mitt egna hus som jag köpt för ca 1 år sen så finns tyvärr ingen vaktmästare
 
Har heller inget förråd utan enbart vind och har kollat hela och finns tyvärr inget.
 
B Buskul skrev:
Har heller inget förråd utan enbart vind och har kollat hela och finns tyvärr inget.
du har ju en elmätere och en huvudbrytare bredvid
normalt sett så sitter det ju 3st huvudsäkringar där
mysteriet tätnar
 
ClasseClas
B Buskul skrev:
Blir så trött på detta när man inte är kunnig.
Kan du inte rådfråga förre ägaren? Det har ju bara gått 1 år sedan köpet. Någon liten fråga i dessa jultider är ju helt ok tycker jag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det kan ju även vara så att det saknas huvudsäkringar/mätarsäkringar och servissäkringarna ute i skåpet defakto fungerar även som huvudsäkringar.
Ring efter nätägaren så kommer dom och kollar i deras skåp (troligen rätt snabbt), det värsta som kan hända om deras säkringar är hela är att du får betala utryckningen. Är deras säkring trasigt blir det gratis.
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kan ju även vara så att det saknas huvudsäkring/mätarsäkring och servissäkringen ute i skåpet defakto fungerar även som huvudsäkring.
Ring efter nätägaren så kommer dom och kollar i deras skåp (troligen rätt snabbt), det värsta som kan hända om deras säkringar är hela är att du får betala utryckningen. Är deras säkring trasigt blir det gratis.
har man multimeter kan man mäta i värmecentralen
 
Tittar man på bilden av elmätaren ser man att det saknas en fas L1.
 
E elmont skrev:
Tittar man på bilden av elmätaren ser man att det saknas en fas L1.
jo det är redan konstaterat
 
Vad kan detta möjligtvis vara? Ligger precis under elmätaren.
 
  • En vit lucka under elmätaren med en kvadratisk knapp och vridbar spärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga säkringar i alla fall.
 
B Buskul skrev:
Vad kan detta möjligtvis vara? Ligger precis under elmätaren.
Luckan är plomberad. Så därunder finns anslutningar som nätägaren inte vill att du skall komma åt. Men inga säkringar.

Vill du hitta huvudsäkringarna måste du ge dig på helheten. Var i huset sitter mätartavlan? Är det vid en yttervägg? Är det i källaren? Mätartavlan sticker upp i taket. Vad finns på den platsen på våningen över? Var är elskåpet ute på gatan i förhållande till mätartavlan? Genom att titta på var saker är placerade i förhållande till varandra kan det vara möjligt att gissa var det går ledningar och eventuellt kan finnas en låda med säkringar.
 
Nu är mysteriet löst. Elektrikerna har hittat. Ligger inbyggt i en vägg. Äldre gatuhus tyvärr.
 
  • Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
B Buskul skrev:
Nu är mysteriet löst. Elektrikerna har hittat. Ligger inbyggt i en vägg. Äldre gatuhus tyvärr.
och då till julens mysterie
var det en säkring som var kass?
 
ClasseClas
B Buskul skrev:
Nu är mysteriet löst. Elektrikerna har hittat. Ligger inbyggt i en vägg. Äldre gatuhus tyvärr.
Oj! Har du lust att visa en bild?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.