A Avemo skrev:
Det avgör ju saken. Då är det bara att leta reda på huvudsäkringarna. Det är helt normalt att mycket fortfarande fungerar i huset trots att en huvudsäkring löst. Det finns fortfarande två huvudsäkringar kvar.
Är detta något som jag lätt kan göra eller måste man ta in en elektriker?

Kan dessa tre möjligtvis vara huvudsäkringarna?

• Tre vita säkringar med etiketter: 'Rum x hall', 'Upper' och 'Kök + rum', monterade på en central märkt 'Värmecentral'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Buskul skrev:
Kan dessa tre möjligtvis vara huvudsäkringarna?
Nej det är säkringar till värmeelement

Eftersom det inte sitter några huvudsäkringar på mätartavlan, så har du nog någon ellåda på utsidan av huset där de sitter, eller har du luftledning in i huset så kan de sitta på vinden.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B Buskul skrev:
Är detta något som jag lätt kan göra eller måste man ta in en elektriker?
Om du hittar dem kan du lätt byta dem. De brukar sitta i anslutning till elmätaren. Därför föreslog jag att titta bakom den lilla luckan som sticker upp över takpanelen ovanför elmätaren. Om du inte hittar dem inne i huset kan de också sitta i ett skåp vid tomtgränsen.

A Avemo skrev:
titta bakom den lilla luckan som sticker upp över takpanelen ovanför elmätaren.
Där bakom sitter bara plinten för utgående kablar från mätartavlan.

Där uppe sitter denna, tror inte det är det vi eftersöker?

• Väggmonterad, delvis öppen elbox med trasig målning och synliga ledningar.
    Skapa konto
  • En vit låda monterad i taket, delvis öppen med synliga kablar eller rör inuti.
    Skapa konto
B Buskul skrev:
Där uppe sitter denna, tror inte det är det vi eftersöker?
@nisse123 hade rätt. Det är anslutningsplintar. De blanka skruvarna har spänning på sig. Så var noga med att inte röra dem när du stänger luckan igen.

Bor i ett gatuhus i stan, kan inte hitta säkringarna. Hur mycket kommer det att kosta att ta hem en elektriker?

kulle
Kolla om ngn granne oxå har problem, felet kan ju ligga längre iväg.

ClasseClas
Huvudsäkringarna kan sitta i en liten låda på utsidan av huset, typ så här,
Liten låda med huvudsäkringar på utsidan av ett rött hus markerad med röd cirkel.
Skapa konto

ClasseClas ClasseClas skrev:
Huvudsäkringarna kan sitta i en liten låda på utsidan av huset, typ så här,
[bild]
Det är ett gathus och kan tyvärr inte hitta. Är dessa elboxar något att kika de ligger precis utanför mitt hus.

• Skuggorna av en person sträcker sig över en trottoar vid en byggnad, en burk står på en elbox. Gatubelysning lyser upp kvarteret.
    Skapa konto
B Buskul skrev:
Det är ett gathus och kan tyvärr inte hitta. Är dessa elboxar något att kika de ligger precis utanför mitt hus.
snarare nere i källaren på en vägg

B Buskul skrev:
finns det ingen vaktmästare värd eller

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
B Buskul skrev:
Ja det där skåpet får du inte ge dig in i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.