31 046 läst ·
36 svar
31k läst
36 svar
Electrolux/Nestor Martin
Hej JohanJ Johan byggare skrev:Kul att det är fler som har en sån här pjäs!
[bild]
Jag har en i sommarstugan och eldar regelbundet hela vintern. Däremot tycker jag inte den ger så överdrivet mycket värme om man ser till storleken...
Finns det något värde i den eller ska jag inte må dåligt om jag kör den till tippen och skaffar något modernt istället?
Har alldeles helt nyligen hittat den här sidan och ditt två år gamla inlägg. Kan trots det inte Låta bli att svara jag hoppas innerligt att du INTE slängt denna toppenkamin. Jag älskar den..
Har flera bekanta som lagt en massa pengar på tjusiga nya täljstenskaminer som inte får till närmelsevis den fina värme jag får. Den fanns i mitt korsvirkeshus när jag flyttade hit 1987. Just nu försöker jag hitta reservdelar till den bl a en "sprint" till luckan - upphängningen. Men jag såg att det fanns en länk på den här hemsidan ska testa den. Någon skrev om glasen jag rekommenderar härdat glas, har provat även planglas som jag inte lyckades lika bra med.
Lycka till med din kammin - att du har den kvar!!
Hälsningar Bibi
.
Det var enkelt att beställa kaminglasen från Eldkraft AB, Rakt eldfast glas 190x58x4mm passar fint. Det är bara 1mm tjockare än det som satt, kanske originalet. 3st för 450kr inklusive frakt. Det enda som skulle få mig att byta ut den kaminen vore en Handöl Bromma i fint skick. Inte lika bra kamin alls men så tjusig!!B Bionjo skrev:Hej Johan
Har alldeles helt nyligen hittat den här sidan och ditt två år gamla inlägg. Kan trots det inte Låta bli att svara jag hoppas innerligt att du INTE slängt denna toppenkamin. Jag älskar den..
Har flera bekanta som lagt en massa pengar på tjusiga nya täljstenskaminer som inte får till närmelsevis den fina värme jag får. Den fanns i mitt korsvirkeshus när jag flyttade hit 1987. Just nu försöker jag hitta reservdelar till den bl a en "sprint" till luckan - upphängningen. Men jag såg att det fanns en länk på den här hemsidan ska testa den. Någon skrev om glasen jag rekommenderar härdat glas, har provat även planglas som jag inte lyckades lika bra med.
Lycka till med din kammin - att du har den kvar!!
Hälsningar Bibi
.
Jag har en Electrolux Martin, står så fint på den.
i mitt hus som jag nyligen flyttat in i står den på övervåningen. På bottenvåningen står en vedspis som jag eldar i. Båda går i samma kanal. Där uppe i Martin ryker det in, ibland, ibland inte och det gör mig vansinnig.
Hur skulle ni ställa drag och spjäll (öppna/stängda) i er Martin för att minimera risken för att det ryker in?
Någon som känner igen problematiken? Eldande i sotluckor i vedspis, undertryck, öppna dörrar osv kan lämnas därhän. Martin på övervåningen är den jag vill prata om.
i mitt hus som jag nyligen flyttat in i står den på övervåningen. På bottenvåningen står en vedspis som jag eldar i. Båda går i samma kanal. Där uppe i Martin ryker det in, ibland, ibland inte och det gör mig vansinnig.
Hur skulle ni ställa drag och spjäll (öppna/stängda) i er Martin för att minimera risken för att det ryker in?
Någon som känner igen problematiken? Eldande i sotluckor i vedspis, undertryck, öppna dörrar osv kan lämnas därhän. Martin på övervåningen är den jag vill prata om.
Vad jag har läst så får man göra det om man förser kanalen med ett spjäll eller likande som förhindrar röken att tränga ut i den andra eldstaden, i ditt fall är det förmodligen rätt lätt genom att stänga rökspjället på kaminen eller om det inte räcker sätta dit eyy extra. Det är meningen att sotaren inte ska kunna godkänna installationen om det ryker ut ur kaminen på övervåningen.Annhal skrev:
Jag har en Electrolux Martin, står så fint på den.
Hej, jag har också en sådan kamin. Eldar denna vinter mer än på de ca 40 år vi haft den. Fungerar kanoners. Vore väldigt bra om du kan maila info. Tack på förhand. Mvh Gert Andersson Bengtsfors. [email protected]N Nissehult22 skrev:
tvungen att väcka liv i tråden..Har en exakt likadan i huset vi köpt, värmer källaren rejält när jag testeldat. Dock har föregående ägar eldat sönder godset totalt så de är flera stora sprickor.. räknas väl snarare som en öppen spis numera. Så är det någon som behöver reservdelar så ligger min gratis på blocket nu (sök på electrolux)! Avhämtning på Öland.Mekatronikbruno skrev:
Jag hittade ett mycket gammalt inlägg om kaminen på Byggahus, dock utan svar på frågan. Jag har också letat efter info om den kaminen. Vare sig Electrolux eller Martin har något på den. Finns en mystisk spak i plåt längst ner till höger på baksidan som jag inte vet vad det är. Vridbeslaget för spjället har gått av. Jag har inte haft kamin förut och är helt grön på eldning. Sprängskisser/bruksanvisning vore kanon...
/Albin
Klicka här för att svara