Jag hittade ett mycket gammalt inlägg om kaminen på Byggahus, dock utan svar på frågan. Jag har också letat efter info om den kaminen. Vare sig Electrolux eller Martin har något på den. Finns en mystisk spak i plåt längst ner till höger på baksidan som jag inte vet vad det är. Vridbeslaget för spjället har gått av. Jag har inte haft kamin förut och är helt grön på eldning. Sprängskisser/bruksanvisning vore kanon...

• Brun och svart gjutjärnskamin med dekorativa reliefer och märkning "NESTOR MARTIN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som någon elektrisk kamin med dekorationseld. Att elda i en sådan är inte till att rekommendera.
Kommer det ingen värme från den eller är det något annat problem som du har?

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Det är en stadig gjutjärnskamin med plåtklädsel, 70-80 tal. Den avger massa värme omedelbart men det är den typen av grejer jag gärna vill veta hur man använder först. Jag ser framför mig besvikelsen om man skulle försöka elda i en fuskbrasa :p

• Gilla
etompau
  • Laddar…
OK, det var ju bra.
Har inget mer att tillföra ... men eftersom du får mycket värme från den tycks ju allt vara i sin ordning.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Spaken på baksidan måste jag veta vad det är och för övrigt vill jag gärna hitta instruktioner eller sprängskisser till den eftersom jag måste öppna och meka den trasiga spjällmojängen.

Är inte det insugsspjället? Brinner gott i en likadan just nu. Hat sett att det finns reservdelar till dessa också. Vår heter Surdiac, men de har bytt namn flera gånger under åren.

• Brinnande öppen spis med insugsspjäll, märkt Surdiac, och en korg med ved bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…

Bästa svaret

Far sparade oiginalpapprer. Tydligen hette den Monsun i detta blad, men på den som levererats står det Surdiac.
Denna kamin är inmonterad 1981.

• Svartvit bild av en äldre reklambroschyr med texten "MONSUN. LUFTBUREN VÄRME!" visande en vedkamin, daterad 1981.
    Skapa konto
  • Användarmanual för MONSUN braskamin med ritningar och tekniska specifikationer, märkt med noteringar från 1981.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Wow! Jag skulle vara evigt tacksam om du kunde fota eller scanna det du har om den. Ska elda imorgon, är spjället öppet när handtaget är utdraget?

Så bra med sprängskisserna hos reservdelsfirman! :giggle: TACK!

Har fotat det jag hittar just nu, ovan. Vet inte om vi har något mer. Kaminen är ganska lätteldad. Utdraget reglage är öppet spjäll vad jag vet. Bör vara utdragen när du tänder. Läste i någon annan kommentar att du hade trasig ruta, då tar den luft därifrån och då spelar spjället ingen roll. Ny ruta fixa en glasmästare enkelt. Tror det går bra med vanligt planglas, även om det var härdat glas från början.

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Jag hittade helt rätt manual tack vare dina tips, stort tack!! [länk]
Ja se där ja, den har jag hittat förr också, bra att du hittade den, då har du nog allt du behöver. Tycker det är en kanonkamin som fungerat felfritt i vår sommarstuga sedan 1981. Men glasrutor har vi fått byta ett 10-tal gånger :)

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Jag hittade ett mycket gammalt inlägg om kaminen på Byggahus, dock utan svar på frågan. Jag har också letat efter info om den kaminen. Vare sig Electrolux eller Martin har något på den. Finns en mystisk spak i plåt längst ner till höger på baksidan som jag inte vet vad det är. Vridbeslaget för spjället har gått av. Jag har inte haft kamin förut och är helt grön på eldning. Sprängskisser/bruksanvisning vore kanon...
Hej!
Spaken, spjället, längst ner till höger drar du rakt ut så långt det går, Då får kaminen syre, och det går bra att elda. Sedan efter att ni har fått bra eld så skjutes spaken in men inte helt utan till sista markeringen på spaken. Sen när eldningen är klar och kaminen har kallnat går det bra att stänga spaken helt in.
Jag har en lika kamin!

• Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Hagge 4 Hagge 4 skrev:
Hej!
Spaken, spjället, längst ner till höger drar du rakt ut så långt det går, Då får kaminen syre, och det går bra att elda. Sedan efter att ni har fått bra eld så skjutes spaken in men inte helt utan till sista markeringen på spaken. Sen när eldningen är klar och kaminen har kallnat går det bra att stänga spaken helt in.
Jag har en lika kamin!
Tack! Vad är det för märke på din kamin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.