Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Hej,
Sonen har en kombinerad kyl/frys typ EN3441. Frysdelen blir inte riktigt kall. Det verkar som det bildas is på "fel ställe". Det är en självafrostande modell, isen skall bildas i den dolda elementdelen, och defrostas bort därifrån. Men det bildas is i taket på frysdelen.
Jag misstänker att antingen fläkten som skall ordna luftflöde eller avfrostningselementet är trasigt.
Men jag kommer inte på hur man demonterar plastlocket som döljer elementet och fläkten.
Någon som vet?
Sonen har en kombinerad kyl/frys typ EN3441. Frysdelen blir inte riktigt kall. Det verkar som det bildas is på "fel ställe". Det är en självafrostande modell, isen skall bildas i den dolda elementdelen, och defrostas bort därifrån. Men det bildas is i taket på frysdelen.
Jag misstänker att antingen fläkten som skall ordna luftflöde eller avfrostningselementet är trasigt.
Men jag kommer inte på hur man demonterar plastlocket som döljer elementet och fläkten.
Någon som vet?
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Det finns två tydliga plashakar enl. bild 1. Det hjälper inte att lossa dem. Det verkar ev. finnas snäpplås i de avlånga hålen på bild 2. Men jg har inte lyckats öppna dem i så fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
Hur fungerar det, om man får loss den plastskivan som bildar tak i skåpet, finns det risk att hela kylelementet ramlar ner då?
Moderator
· Stockholm
· 57 811 inlägg
OK, tack för informationen/varningen.
Min son provade med en rejäl avfrostning, för tillfället verkar det fungera.
Problemet började för ett par månader sedan, då tror han att han hade proppat in för mycket i skåpet, så att utblåset från kylelementet hade proppats igen. Då tappade den kylförmåga. Då var dte tjockt med is i hela överdelen av skåpet.
Min teori är att han råkat lämna dörren på glänt över natten, jag vet att dte kan bli en kraftig nedisning då.
Nåväl, efter avfrostning så så började det fungera, men blev inte ordentligt kallt, det blev det först efter sänkning av kylskåpets temp, från +4 till +2.
Nu häromdagen så var det åter dålig kyla i frysdelen, låg och pendlade mellan 0 och -5.
Jag lyssnade och tyckte mig uppfatta ett skrapande ljud, som jag misstänker var från fläkten, som då kanske beror på att is byggt upp mot fläkten, en ren gissning.
Jag fick då också klart för mig att han troligen hade avslutat avfrostningen när all synlig is var borta. Dvs. det kan fortfarande ha funnits massor med is uppe i aggregatet.
Nu avfrostade han till det slutade sippra vatten, och efter det blev det -35 i skåpet (kylskåpets inställning stod ju fortfarande på max kyla). Så nu hoppas jag att problemet är löst. Om det åter bygger upp is, så borde det väl vara avfrostningselementet som är trasigt. Vi får hålla tummarna.
Min son provade med en rejäl avfrostning, för tillfället verkar det fungera.
Problemet började för ett par månader sedan, då tror han att han hade proppat in för mycket i skåpet, så att utblåset från kylelementet hade proppats igen. Då tappade den kylförmåga. Då var dte tjockt med is i hela överdelen av skåpet.
Min teori är att han råkat lämna dörren på glänt över natten, jag vet att dte kan bli en kraftig nedisning då.
Nåväl, efter avfrostning så så började det fungera, men blev inte ordentligt kallt, det blev det först efter sänkning av kylskåpets temp, från +4 till +2.
Nu häromdagen så var det åter dålig kyla i frysdelen, låg och pendlade mellan 0 och -5.
Jag lyssnade och tyckte mig uppfatta ett skrapande ljud, som jag misstänker var från fläkten, som då kanske beror på att is byggt upp mot fläkten, en ren gissning.
Jag fick då också klart för mig att han troligen hade avslutat avfrostningen när all synlig is var borta. Dvs. det kan fortfarande ha funnits massor med is uppe i aggregatet.
Nu avfrostade han till det slutade sippra vatten, och efter det blev det -35 i skåpet (kylskåpets inställning stod ju fortfarande på max kyla). Så nu hoppas jag att problemet är löst. Om det åter bygger upp is, så borde det väl vara avfrostningselementet som är trasigt. Vi får hålla tummarna.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


