Hej kära Byggahus-medlemmar!

Vi har ett kök från ca 2008 som fortfarande känns fräscht tack vare en del uppdateringar genom åren. De förra ägarna satte in en fin köksö (dock utan att dra el dit... facepalm) och bytte alla luckor och skåpstommar till IKEA. Men tydligen var mikro ingen prioritet, för det finns varken uttag eller plats på bänkytorna för en sådan.

Vi har ett skåp ovanför häll och fläkt som i princip är oanvändbart idag på grund av imkanalen/röret från fläkten (se bild). Det är väldigt mycket yta som går till spillo, och jag funderar nu på om man kan byta ut det runda röret mot en platt ventilationskanal i plåt. Planen är i så fall att kapa luckan och med lite snyggt snickeri bygga in en mikro bredvid den nya kanalen. Det finns redan el i skåpet och djupet bör räcka för god luftcirkulation. Skåpet är 560mm bredd..

Mina funderingar är:
  1. Kommer en tunnare/platt kanal att strypa ventilationsflödet orimligt mycket?
  2. Är detta ens en görbar idé rent praktiskt?
Vi ska så småningom renovera tvättstugan som ligger vägg-i-vägg, så en annan tanke är om man kan fälla in röret i gipsväggen istället. Det är dock lite klurigt då elcentralen sitter i närheten.

Ett helt nytt kök hade såklart varit drömmen, men det finns inte i budgeten just nu och vi är trötta på att ha mikron stående i matrummet.Tacksam för alla tips och idéer (och ursäkta min skiss i Paint - Gemini förbättrade den till)

Överskåp i kök med köksfläkt under, omgiven av vita skåpluckor. Bänkytan vid spisen visar köksredskap och apparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp med förvaringsföremål och ett stort ventilationsrör som tar upp mycket plats, placerat ovanför en spisfläkt.
Skapa konto
Flexibel ventilationsslang installerad i köksskåp, används för frånluft från spisfläkt. Slangen tar upp stor del av skåputsrymmet.
Skapa konto
Skiss av köksskåp med plats för mikro bredvid ett ventilationsrör, skåpet ovanför spishäll och fläkt. Plan för byte till platt ventilationskanal i plåt.
Skapa konto
Vit kökssnickeri med en inbyggd mikrovågsugn ovanför spishällen. Ovanför finns ett runt köksfläktsrör.
Skapa konto

Det finns micro och fläktar avsedda att monteras så som ni vill. Jag skulle börja kolla marknaden innan jag hittar på en egen lösning.

Finns inget tillräckligt bra har man i alla fall fått inspiration.

Det är klart att det går att lösa. Men...
  • Ett alternativ jag sett är att placera/bygga in micron i skåpet till vänster.
  • Skåpet över fläkten blev användbart genom att man monterade några hyllplan.

• Gilla
prebbs_se och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det finns micro och fläktar avsedda att monteras så som ni vill. Jag skulle börja kolla marknaden innan jag hittar på en egen lösning.

Finns inget tillräckligt bra har man i alla fall fått inspiration.

Det är klart att det går att lösa. Men...
  • Ett alternativ jag sett är att placera/bygga in micron i skåpet till vänster.
  • Skåpet över fläkten blev användbart genom att man monterade några hyllplan.
Tack för svaret!

Ja, jag letade efter en sådan inbyggd mikro/fläkt-kombination för länge sedan. Dessa verkar vara väldigt vanliga i USA, men är svåra att få tag på här eller så har de utgått ur sortimentet. Den här från Whirlpool hade till exempel varit helt perfekt:

https://www.whirlpool.se/w/whirlpool-inbyggnadsmikro-faerg-rostfritt-staal-avm-966-ix/853896610790

Om den inte går att få tag på lutar det åt min ursprungliga idé med en platt kanal för att frigöra plats. Jag funderar dock på hur det blir med brandskyddet (imkanal klass 1A) om jag byter ut det runda röret mot en platt kanal i plåt. Behöver man isolera en sådan på något särskilt sätt för att det ska bli godkänt, eller räcker det att den är i metall?

Om ni vet var Whirlpool-modellen (eller liknande) finns att köpa i Sverige får ni gärna höra av er! :)

Hade varit tacksam om nån har mer att bidrag till denna - every bit of input helps!

Går det att flytta imkanalen inåt i väggen, bakom mikron?

M magnu skrev:
Går det att flytta imkanalen inåt i väggen, bakom mikron?
Eventuellt, om jag öppnar upp gipsväggen mot tvättstugan. Jag är lite nervös över att göra det eftersom elcentralen sitter i det området med alla sina rör och så vidare.

Det skulle väl fortfarande ändå resultera i en 90-gradersböj på röret också, eller hur?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.