P
M MantaTIC skrev:
Nån som vet ifall inloppsventil 8076454019 finns att köpa nån annanstans eller om det finns nån annan ventil som ”passar”? Har väntat snart i 6mån på ventil från Electrolux men dom har fortfarande ingen prognos på när den skulle kunna finnas för leverans igen.
fixpart kan ju ha

electroluxaren skrev:
fixpart kan ju ha
Tack för tips, jag mailar och frågar.

M MantaTIC skrev:
Tack för tips, jag mailar och frågar.
Tyvärr kan inte fixerat leverera reservdelen heller. Inte heller kan 2 andra tyska företag leverera som jag skickat förfrågan till.
Verkar kört att få igång ismaskin igen.

P
M MantaTIC skrev:
Tyvärr kan inte fixerat leverera reservdelen heller. Inte heller kan 2 andra tyska företag leverera som jag skickat förfrågan till.
Verkar kört att få igång ismaskin igen.
ventilen är speciell iom att den lämnar vatten med mycket lågt tryck vilket är nödvändigt för rätt storlek på isbitarna,
går säkert att mekka en annan ventil med rätt strypningar, dock inget jag prövat

electroluxaren skrev:
ventilen är speciell iom att den lämnar vatten med mycket lågt tryck vilket är nödvändigt för rätt storlek på isbitarna,
går säkert att mekka en annan ventil med rätt strypningar, dock inget jag prövat
Vet du om ventilen bara är på/av eller om den är reglerbar samt vilken spänning den styrs med? Antar att problemet är att den läcker igenom när den ska vara stängd eftersom detn verkar överfylla isbits hållaren. Får kanske kolla om den går göra rent eller nåt.

P
M MantaTIC skrev:
Vet du om ventilen bara är på/av eller om den är reglerbar samt vilken spänning den styrs med? Antar att problemet är att den läcker igenom när den ska vara stängd eftersom detn verkar överfylla isbits hållaren. Får kanske kolla om den går göra rent eller nåt.
på/av 230V

• Gilla
MantaTIC
  • Laddar…
Har samma problem. Beställde ventilen i juni och för ett tag sedan så annulerade elecrolux orden. :( typiskt. Men min första tanke är att kolven kärvar inne i loppet vilket gör att den gör att vatten läcker igenom så jag funderade på om det skulle gå att smörja den med armaturfett? Finns det någon möjlighet att öppna själva ventilen eller är den ihopgjuten?

P
Den brukar vara svetsad
Och den kan inte kärva
Troligtvis fel på gummimembranet

• Gilla
MrHandyman1
  • Laddar…
Hmm då känns det rätt lönlöst att försöka få den att fungera igen...

P
Bara du hittar rätt ventil,
tyvärr är det alldeles för mycket som kommer från PRC som inte är bra och däribland gummidetaljer
tex biltemas slangar som håller max ett år
mekonomens drivaxeldamasker som håller ett år
när då original har hållit 15 år.

undras om de gör kondomer? det skulle förklara en del annat...

• Haha
MrHandyman1
  • Laddar…
Verkar fortsatt helt omöjligt att få tag på orginalventil 8076454019.
Nån som lyckats mecka dit nåt annat och fått det fungera tillfredsställande?

Omöjligt håller jag inte med om för det kom en ventil med posten för par veckor sedan. Men det tog typ 8 månader.

MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Omöjligt håller jag inte med om för det kom en ventil med posten för par veckor sedan. Men det tog typ 8 månader.
Vart beställde du?

På shop.electrolux . Det roliga var att enligt klarna så var ordern annulerad men sen kom delen ändå.

MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
På shop.electrolux . Det roliga var att enligt klarna så var ordern annulerad men sen kom delen ändå.
Min order har också varit annullerad på klarna länge nu och sist jag ringde till shop.electrolux så hade dom ingen aning om när det skulle kunna levereras. Har också väntat i typ 8månader nu men inget paket har trillat in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.