47 512 läst ·
115 svar
48k läst
115 svar
Electrolux EUF2947GOX frys med ismaskin (stopp)
Hej! Tack för tipsen. Kan du utveckla lite om slangkopplingen. Hur får jag ur slangen från den gamla ventilen och är det bara att trycka in den i den nya?L lellefot skrev:Tänkte bara inflika lite mer information kring byte av magnetventil som nämnts här i tråden. Jag har precis gjort det själv och ville bara förmedla att det inte var någon svår operatiion och något som de flesta kan ge sig på, verktygsmässigt behövdes en kryssmejsel.
Själva ventilen sitter nedtill bak på skåpet inga andra kåpor eller täcklock som behöver plockas bort, som man kan se på bilden här:
[bild]
Den sitter fast i botten med en skruv, de andra skruvarna är bara för att hålla plastkåpan stängd. Kontakterna är stift som man enkelt drar av och sätter dit, inga verktyg behövs för det (dra ut sladden för skåpet först). Slangkopplingarna är snabbkopplingar, där man trycker in den lilla kragen för att kunna dra ur slangen och sen bara trycker in den i den nya kontakten (stäng av vattnet innan du drar ur slangarna). Så överlag inga konstigheter i att göra detta. Jag beställde min ventil från Electrolux (har länkats tidigare i tråden) och den kom med plastkåpa och allt, så det hela var väldigt enkelt och tog inte mer än ca 20 minuter att göra.
Tänkte bara jag skulle nämna detta om någon funderar på om de kan göra detta själva men tänker att det kanske är svårt eller komplicerat.
Hej!
Har bytt ventilen men det verkar inte vara den som är felet.
Det kommer vatten genom ventilen men inte in i skåpet.
Har blåst i slangen efter ventilen men där är det stopp.
Kan det vara att den har fryst ihop? Jag får tina av skåpet ett
dygn eller så, så får vi se om det hjälper.
Har bytt ventilen men det verkar inte vara den som är felet.
Det kommer vatten genom ventilen men inte in i skåpet.
Har blåst i slangen efter ventilen men där är det stopp.
Kan det vara att den har fryst ihop? Jag får tina av skåpet ett
dygn eller så, så får vi se om det hjälper.
bara ta ur rännan från baksidan på skåpet och spola lite varmt vatten på den, det blir isproppar där om ventilen småläckt lite så jo ventilen är det ursprungliga feletH hake57 skrev:
slangen sitt på röret med en snabbkoppling som ringen trycks in för att delaH hake57 skrev:
Kan inte tro att slangen mellan ventilen och kopplingen in i skåpet kan frysa. Den är ju i värme hela tiden.
Måste vara från vinkeln in i skåpet fram till hållaren där kuberna tillverkas.
Har stängt av skåpet nu så får vi se senare.....
Måste vara från vinkeln in i skåpet fram till hållaren där kuberna tillverkas.
Har stängt av skåpet nu så får vi se senare.....
Nej det är själva rännan där inne som plugga av is, vad är det som är så svårt att förstå? Dra ur den bakifrån och spola vatten på den!!!H hake57 skrev:
Jag har ingen aning om hur det ser ut inne i skåpet om det är en slang eller som du säger en "ränna" som
går in från baksidan. Kände lite på den men den verkade sitta så hårt och det är tätmassa kring så jag vågade inte dra i den. Min frys är en Husqvarna men det är ju också Electrolux. Har iallafall haft skåpet avstängt några timmar och då släppte isproppen så nu verkar det fungera.
går in från baksidan. Kände lite på den men den verkade sitta så hårt och det är tätmassa kring så jag vågade inte dra i den. Min frys är en Husqvarna men det är ju också Electrolux. Har iallafall haft skåpet avstängt några timmar och då släppte isproppen så nu verkar det fungera.
Beställde en magnetventil 8076454019 som skulle finnas i lager för över 3veckor sedan från Electrolux men nu när jag kollade upp varför dom inte levererat så finns den inte tillgänglig och ingen prognos när den finns igen.
Har ni tips på andra ställen där ni köpt 8076454019 och fått rätt del som passar och fungerar?
Har ni tips på andra ställen där ni köpt 8076454019 och fått rätt del som passar och fungerar?
den är stoppad för leverans du får ringa till deM MantaTIC skrev:Beställde en magnetventil 8076454019 som skulle finnas i lager för över 3veckor sedan från Electrolux men nu när jag kollade upp varför dom inte levererat så finns den inte tillgänglig och ingen prognos när den finns igen.
ja dom sa precis det när jag pratade med dom. Hon som svarade sa att den var stoppad och när jag frågade vad det innebar sa hon att dom inte hade några och visste inte när dom skulle komma in.electroluxaren skrev:
Vet du varför dom är stoppade? Är det nåt fabrikationsfel på dom?
Jag vet inte mer än du!M MantaTIC skrev:
Men en misstanke är att de har köpt ventilerna från Kina och de inte är livsmedelsgodkända i Sverige. (har hänt mad andra grejer i dessa skåp tidigare). troligtvis är de under godkännande och det bara är en tidsfråga
Nån som vet ifall inloppsventil 8076454019 finns att köpa nån annanstans eller om det finns nån annan ventil som ”passar”? Har väntat snart i 6mån på ventil från Electrolux men dom har fortfarande ingen prognos på när den skulle kunna finnas för leverans igen.electroluxaren skrev: