47 506 läst ·
115 svar
48k läst
115 svar
Electrolux EUF2947GOX frys med ismaskin (stopp)
Hej.
Har en frys med inbyggd ismaskin. Tömde i förra veckan ut isen ur behållaren för att rengöra. Efter det så har ismaskinen bara slutat att tillverka is?
Någon som varit ute för detta? Har kollat vattenslangen, inställningar osv i manualen och allt är ok. Ändå kommer inget vatten tilll kub behållaren. Någon som varit ute för detta och kan tipsa om vad felet kan vara.
Är av modell EUF2947GOX
Har en frys med inbyggd ismaskin. Tömde i förra veckan ut isen ur behållaren för att rengöra. Efter det så har ismaskinen bara slutat att tillverka is?
Någon som varit ute för detta? Har kollat vattenslangen, inställningar osv i manualen och allt är ok. Ändå kommer inget vatten tilll kub behållaren. Någon som varit ute för detta och kan tipsa om vad felet kan vara.
Är av modell EUF2947GOX
Vad som helst kan ju hända men inte brukar den frysa fast.
Däremot är ju frågan om islådan är rätt i satt dvs. Påverkas microbrytaren längst in i skåpet.
Händer det nått när du trycker på paddeln för att mata fram is?
Lyser eller blinkar ismaskinsymbolen i displayen?
Har du provat att bryta strömmen till skåpet?
Lossnade något från islådan under rengöringen?
Däremot är ju frågan om islådan är rätt i satt dvs. Påverkas microbrytaren längst in i skåpet.
Händer det nått när du trycker på paddeln för att mata fram is?
Lyser eller blinkar ismaskinsymbolen i displayen?
Har du provat att bryta strömmen till skåpet?
Lossnade något från islådan under rengöringen?
Ok.electroluxaren skrev:Vad som helst kan ju hända men inte brukar den frysa fast.
Däremot är ju frågan om islådan är rätt i satt dvs. Påverkas microbrytaren längst in i skåpet.
Händer det nått när du trycker på paddeln för att mata fram is?
Lyser eller blinkar ismaskinsymbolen i displayen?
Har du provat att bryta strömmen till skåpet?
Lossnade något från islådan under rengöringen?
Japp den sitter rätt i. Men den vita plastvippan sitter helt fast.
Händer inget när jag trycker in brytarn.
Finns det några säkringar?
Issymbolen blinkar inte, Dock har frysen indikerat att den inte kan mata fram vatten. Vattnet är dock på och det går fram till frysen. Misstänker att något fryst fast.
Strömmen har jag ej brutit.
/Micke
Redigerat:
Om den har indikerat att det inte kommer vatten kan det ju var den klassiska isproppen i ryggen.
Fast då skulle maskin försöka mata ut bitar som inte finns.
När det gäller fastfrusna delar händer detta om man har haft dörren öppen länge och fukt tillåtits att kondenseras på kalla ytor samt att man därefter stänger dörren innan allt är torrt och frysen går.
Fast då skulle maskin försöka mata ut bitar som inte finns.
När det gäller fastfrusna delar händer detta om man har haft dörren öppen länge och fukt tillåtits att kondenseras på kalla ytor samt att man därefter stänger dörren innan allt är torrt och frysen går.
Ok, vart i ryggen brukar det bli? Något tips?electroluxaren skrev:Om den har indikerat att det inte kommer vatten kan det ju var den klassiska isproppen i ryggen.
Fast då skulle maskin försöka mata ut bitar som inte finns.
När det gäller fastfrusna delar händer detta om man har haft dörren öppen länge och fukt tillåtits att kondenseras på kalla ytor samt att man därefter stänger dörren innan allt är torrt och frysen går.
Det konstiga är att den vita vipp armen sitter helt stumt, och ej ändrar läge när man trycker in brytarn som sitter i bakkanten.
Får ta och frosta av den och se om det hjälper.
Får väl ringa hit en reparatör annars
Följ slangen på utsidan av ryggen
Där den går in finns ett rör som går att dra ut i det röret blir det ibland en ispropp.
Armen skall inte vara stum men det finns möjligtvis en typ av förregling. Armen måste ju följa toppen av isberget. Jag har ingen framför mig och jag har heller ingen minnesbild då detta är ovanligt att pilla med.
Där den går in finns ett rör som går att dra ut i det röret blir det ibland en ispropp.
Armen skall inte vara stum men det finns möjligtvis en typ av förregling. Armen måste ju följa toppen av isberget. Jag har ingen framför mig och jag har heller ingen minnesbild då detta är ovanligt att pilla med.
Jag har en sådan frys men inga problem än
svärföräldrarna har också en, de fick problem med för lågt vattentryck (tryckvakt på vattenpump var trasig) när de fick vattentrycket tillbaka så vägrade frysen göra is ändå, prova allt ifrån att bryta strömmen och försöka tina vattenledning.
Tillslut så tänkte vi att det kan ha hamnat något skräp i vattenanslutningen så vi skruva isär men där var det inget, så vi skruva ihop igen. Så när vi öppna vattenkranen igen så funka det, verkar som den funka när vi släppte på vattentrycket?!
Tillslut så tänkte vi att det kan ha hamnat något skräp i vattenanslutningen så vi skruva isär men där var det inget, så vi skruva ihop igen. Så när vi öppna vattenkranen igen så funka det, verkar som den funka när vi släppte på vattentrycket?!
electroluxaren skrev:Följ slangen på utsidan av ryggen
Där den går in finns ett rör som går att dra ut i det röret blir det ibland en ispropp.
Armen skall inte vara stum men det finns möjligtvis en typ av förregling. Armen måste ju följa toppen av isberget. Jag har ingen framför mig och jag har heller ingen minnesbild då detta är ovanligt att pilla med.
Ok, kanon. Ska undersöka detta. Tack för alla tips. Ska meka lite med det under helgen. Kan återkomma när jag vet eller hittar felet.
Är inget akut, men fruktansvärt störigt att det bara slutar fungera helt plötsligt.
Trevlig afton!!!
Förlåt för att jag väcker liv i en äldre tråd, men jag har problem med exakt samma ismaskin. Mitt problem är att min inte ville mata ut is och när jag tagit ur lådan och plockat bort det som blockerade så får jag omöjligt in lådan igen, den tar nämligen i själva isfrysarkaren, som är roterade ca 45 grader. jag lyckas heller inte vrida upp dem i horisomtellt läga då de sitter helt stumt. Någon som vet hur man kan få dem att rotera?
Annan fråga avseende iskuberna som produceras: Min frys är ca 6 år gammal och hälften av iskuberna sitter oftast ihop 4 o 4, 6 o 6, etc vilket innebär att det är 50% chans att singelkuber kommer ut samt 50% risk att man måste dra ut lådan och slå isär klumparna som låser fast skruven ... går det justera bort ? Tex minska vattenmängden något ??? Eller byta till nyare typ av kub-form ??
Mvh
Mvh
Fungerade prima, den roterade tillbaka till ursprungsläget så nu gick behållaren in fint. Tackar och bockarelectroluxaren skrev: