Hej,
Har en Nibe F1155 med mpv 300 vattentank som lämnar denna felmeddelande varje gång den ska värma vattnet till Lyx eller tillfälligt höjning. Använder även kw tillsats märker jag stället för kompressor om det är normalt med det ?
Har en Nibe F1155 med mpv 300 vattentank som lämnar denna felmeddelande varje gång den ska värma vattnet till Lyx eller tillfälligt höjning. Använder även kw tillsats märker jag stället för kompressor om det är normalt med det ?
Först å främst så kan ju värmepumpen inte göra hur hög tempratur som helst. Den larmar på hög kondensortemp vid 65°. Över det måste elpatron värma. Sen kan det vara så att vv beredare har fått beläggning på ev slingan som ska värma varmvattnet. Men som alltid när det är sådana problem med värmepump så är det lättare å se om man kan se siffror i meny på ex kondensortemp vad ev problem är
Det man kan göra själv är att rensa smuts filtret först i värmebärarens krets.M maxad skrev:
Övergång till varmvattenberedning kräver att växelventilen funkar som den skall. Den växlar mellan värme och varmvatten uppvärmning och om det är en äldre aggregat så kan bli trögare att växla över.
Kondensor bt12 är nu på 58 grader. Men vatten tempen är lågt då flera har duschat hemmaH Håbbe01 skrev:Det man kan göra själv är att rensa smuts filtret först i värmebärarens krets.
Övergång till varmvattenberedning kräver att växelventilen funkar som den skall. Den växlar mellan värme och varmvatten uppvärmning och om det är en äldre aggregat så kan bli trögare att växla över.
några 65 grader är det inte tal om, den värmee upp till 55 vid lyx!V Vector skrev:Först å främst så kan ju värmepumpen inte göra hur hög tempratur som helst. Den larmar på hög kondensortemp vid 65°. Över det måste elpatron värma. Sen kan det vara så att vv beredare har fått beläggning på ev slingan som ska värma varmvattnet. Men som alltid när det är sådana problem med värmepump så är det lättare å se om man kan se siffror i meny på ex kondensortemp vad ev problem är
Det är lite svårt att se om det är problem med att bara få en temp på kondensor sådär utan att ex se vv temp. Som jag brukar säga å kunder.. alltid bättre att själv se tempraturer i realtid hur värmepump jobbar.M maxad skrev:
TackDonPablo skrev:
Har haft någon på besök som säger jag behöver rengöra min varmvattenberedare med citronsyra etc. Osäker om man ska göra det eller byta ut. Anläggningen är knappt 10 år gammalt :-
Ja den kommer endast upp vid lyx eller periodiska höjningen varannan vecka…DonPablo skrev:
Öppnat fronten och luftat den genom slangen som fanna där.
Vet ej om mantel eller slinga ?
Klicka här för att svara
