Hej,

Har en Nibe F1155 med mpv 300 vattentank som lämnar denna felmeddelande varje gång den ska värma vattnet till Lyx eller tillfälligt höjning. Använder även kw tillsats märker jag stället för kompressor om det är normalt med det ?
 
  • Värmepumpsdisplay visar larm om hög kondensor in-temperatur med möjliga orsaker som justering av värmekurva och flöde i värmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först å främst så kan ju värmepumpen inte göra hur hög tempratur som helst. Den larmar på hög kondensortemp vid 65°. Över det måste elpatron värma. Sen kan det vara så att vv beredare har fått beläggning på ev slingan som ska värma varmvattnet. Men som alltid när det är sådana problem med värmepump så är det lättare å se om man kan se siffror i meny på ex kondensortemp vad ev problem är
 
M maxad skrev:
Hej,

Har en Nibe F1155 med mpv 300 vattentank som lämnar denna felmeddelande varje gång den ska värma vattnet till Lyx eller tillfälligt höjning. Använder även kw tillsats märker jag stället för kompressor om det är normalt med det ?
Det man kan göra själv är att rensa smuts filtret först i värmebärarens krets.

Övergång till varmvattenberedning kräver att växelventilen funkar som den skall. Den växlar mellan värme och varmvatten uppvärmning och om det är en äldre aggregat så kan bli trögare att växla över.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Det man kan göra själv är att rensa smuts filtret först i värmebärarens krets.

Övergång till varmvattenberedning kräver att växelventilen funkar som den skall. Den växlar mellan värme och varmvatten uppvärmning och om det är en äldre aggregat så kan bli trögare att växla över.
V Vector skrev:
Först å främst så kan ju värmepumpen inte göra hur hög tempratur som helst. Den larmar på hög kondensortemp vid 65°. Över det måste elpatron värma. Sen kan det vara så att vv beredare har fått beläggning på ev slingan som ska värma varmvattnet. Men som alltid när det är sådana problem med värmepump så är det lättare å se om man kan se siffror i meny på ex kondensortemp vad ev problem är
några 65 grader är det inte tal om, den värmee upp till 55 vid lyx!
Kondensor bt12 är nu på 58 grader. Men vatten tempen är lågt då flera har duschat hemma
 
M maxad skrev:
Kondensor bt12 är nu på 58 grader. Men vatten tempen är lågt då flera har duschat hemma
Det är lite svårt att se om det är problem med att bara få en temp på kondensor sådär utan att ex se vv temp. Som jag brukar säga å kunder.. alltid bättre att själv se tempraturer i realtid hur värmepump jobbar.
 
Får du larm 163 så har returtempen blivit 58 grader, och då lägger den det meddelandet, detta är fullt normalt vid vv lyx.
 
DonPablo DonPablo skrev:
Får du larm 163 så har returtempen blivit 58 grader, och då lägger den det meddelandet, detta är fullt normalt vid vv lyx.
Tack
Har haft någon på besök som säger jag behöver rengöra min varmvattenberedare med citronsyra etc. Osäker om man ska göra det eller byta ut. Anläggningen är knappt 10 år gammalt :-
 
om den bara larmar på lyx, behöver du inte bry dig, prova att köra normal och ekonomi, får du inga larm då, behöver du inte engagera dig mer.
Har beredaren en slinga eller en mantel ?
Är den ordentligt luftad?
 
DonPablo DonPablo skrev:
om den bara larmar på lyx, behöver du inte bry dig, prova att köra normal och ekonomi, får du inga larm då, behöver du inte engagera dig mer.
Har beredaren en slinga eller en mantel ?
Är den ordentligt luftad?
Ja den kommer endast upp vid lyx eller periodiska höjningen varannan vecka…

Öppnat fronten och luftat den genom slangen som fanna där.

Vet ej om mantel eller slinga ?
 
Då är det bara köra på, den larmar för att returen blir för hög, men inget allvarligt, enda som händer är att den kör det sista med elpatron
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.