7 361 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
El i AB Elementhus -63
Finns någon som vet hur elledningar är dragna i ett AB Elementhus från -63? Var sitter kopplingsdosor? Vid varje uttag och brytare verkar rör gå i vägg upp till tak eller upp på vind. Sitter dosorna under taklisten eller går de upp i isolering på vind? Har någon erfarenhet av hustypen och vet hur denna årsmodell är hopsatt?
Mitt elementhus är från -68, och där har dom bytt ut kablarna mot plastkanaler med FK.Snuffe skrev:
Plastkanalerna är alltså ungefär som dagens minikanaler, och döljs alltså också under den breda taklisten!
Snuffe! Har du hittat några kopplingsdosor?
Jag är också nyfiken eftersom jag bara hittat kabelkanalerna än så länge...
Hos mig finns det inga kopplingsdosor.
Allt är kopplat bakom listen !!!!!!!
Tydligen så hade elementhus dispans att göra så då mitt hus byggdes (försökte få att elen var ett dolt fel).
Men tur som jag har så är svärfar elektriker.
HAn klippte kablarna (lösa kablar uppsatta med gummi hållare) och sa så här får ni inte bo.
Har dragit om nya matningar till hela nedervåningen och har nu bara hallen kvar att dra om elen på.
Har dragit Eklk kabel 3 fas och 5 fas bakom list och sen gått ner under list och kopplat i kulo dosor som sitter dikt mot listen.
Det är ett helsike att dra igenom kabel i dom gamla rören då dom nästan verkar gummibeklädda på isidan.
Så jag har fräst in nya spår i väggarna och satt rör och nya dosor (flyttade ner dosorna till normal höjd och sen på med repgips.
KAn ju ta kort och skicka om du vill se hur det ser ut.
Allt är kopplat bakom listen !!!!!!!
Tydligen så hade elementhus dispans att göra så då mitt hus byggdes (försökte få att elen var ett dolt fel).
Men tur som jag har så är svärfar elektriker.
HAn klippte kablarna (lösa kablar uppsatta med gummi hållare) och sa så här får ni inte bo.
Har dragit om nya matningar till hela nedervåningen och har nu bara hallen kvar att dra om elen på.
Har dragit Eklk kabel 3 fas och 5 fas bakom list och sen gått ner under list och kopplat i kulo dosor som sitter dikt mot listen.
Det är ett helsike att dra igenom kabel i dom gamla rören då dom nästan verkar gummibeklädda på isidan.
Så jag har fräst in nya spår i väggarna och satt rör och nya dosor (flyttade ner dosorna till normal höjd och sen på med repgips.
KAn ju ta kort och skicka om du vill se hur det ser ut.
Huga!
Det låter som mycket jobb. Fast det blir säkert klart mycket bättre än förut.
Jag har aldrig gillat det systemet som jag har i mitt Elementhus med de där kanalerna under taklisten.
Det låter som mycket jobb. Fast det blir säkert klart mycket bättre än förut.
Jag har aldrig gillat det systemet som jag har i mitt Elementhus med de där kanalerna under taklisten.
Hej jag har oxå ett elementhus från Mockfjärd -58. Jag undrar hur du gjort med dina fönster och ytterdörrar?
Är dom bärande fönstren eller?
Vore tacksam för svar.
Mvh, Jonas Fredriksson
Är dom bärande fönstren eller?
Vore tacksam för svar.
Mvh, Jonas Fredriksson
Bara en liten parantes,
Nästan alla lägenheter i betong husen bakom hallunda centrum (Södra stockholm)
Är uppbyggda med thorsmans kabel list system från 60-70 talet.
Mänger med lägenheter med detta sunk system alltså, Har bytt elen i 2-3 st efter att det har brunnit i dom, fy fan att dra sådana lister.....
För hoppningsvis så kommer ingen att montera dessa igen.
Enligt grossisten så fick dom skrapa ihop från leverantören och andra filialer i sverige, så dom torde vara slut nu.... Äntligen...
Nästan alla lägenheter i betong husen bakom hallunda centrum (Södra stockholm)
Är uppbyggda med thorsmans kabel list system från 60-70 talet.
Mänger med lägenheter med detta sunk system alltså, Har bytt elen i 2-3 st efter att det har brunnit i dom, fy fan att dra sådana lister.....
För hoppningsvis så kommer ingen att montera dessa igen.
Enligt grossisten så fick dom skrapa ihop från leverantören och andra filialer i sverige, så dom torde vara slut nu.... Äntligen...
Tänkte skaka liv i den här tråden eftersom jag själv funderar på hur jag ska göra med elen i vårt Elementhus byggt 1970.
På bottenvåningen går alla kablar och kopplingar i kanallisterna bakom de oerhört omoderna taklisterna. För att slippa stora och fula taklister så tänkte jag regla upp taket och sätta takgips. Då kan jag dra kablarna ovanför gipset och sedan sätta kopplingar i vanliga kopplingsdosor.
Är det någon som gjort något liknande?
På bottenvåningen går alla kablar och kopplingar i kanallisterna bakom de oerhört omoderna taklisterna. För att slippa stora och fula taklister så tänkte jag regla upp taket och sätta takgips. Då kan jag dra kablarna ovanför gipset och sedan sätta kopplingar i vanliga kopplingsdosor.
Är det någon som gjort något liknande?
Det är så man gör...
Klicka här för att svara