Status
Inte öppen för fler kommentarer.
storkarp skrev:
Det hade väl varit lämpligt att det fanns en standard som angav t.ex. att kablarna alltid skulle följa reglarna eller något annat "logiskt". Om det nu inte finns några regler, vad är det då en behörig elektriker gör så mycket bättre än en amatör? Det finns ju tydliga regler för våtrum med olika zoner mm vilket underlättar väldigt mycket när man planerar bygget och liknande regler/standarder hade varit bra att ha för andra delar av elen också. Nu förstår jag att reglerna ser ut på ett visst sätt och jag får väl försöka hitta en elektriker som fixar allt.
Det finns regler.

I väggar skall rör dras horisontellt längs golv och tak samt vertikalt. I tak får man dra kortaste vägen. Lägger man kabel löst får denna dras kortaste vägen överallt.
 
Det är många gånger bättre att dra lite hur som helst då man får böjar med stor radie, lättare att dra i tråd. Kör man ortogonalt så blir det mer korta 90 graders böjar.

Eldragning i väggar och tak är mycket LPP.
Protte
 
Och en berörig elektriker har har mer fantasi angående eldragning
en? Jag tror jag lägger alla kablar löst och diagonalt så slipper jag dra om elen. Nu kan jag ju bygga om alla väggar och spara eldragningen? Tanken var att ändra och förbättra säkerheten i eldragningen men det rekomenderas inte av elkunniga. jag sparara minst 5000 kr på att inte dra om elen.
 
Om inte dom "kunnigas" råd passar kan man ju göra precis som man vill, det blir säkert både bättre, säkrare och utan tvekan billigare
 
storkarp skrev:
Och en berörig elektriker har har mer fantasi angående eldragning
en? Jag tror jag lägger alla kablar löst och diagonalt så slipper jag dra om elen. Nu kan jag ju bygga om alla väggar och spara eldragningen? Tanken var att ändra och förbättra säkerheten i eldragningen men det rekomenderas inte av elkunniga. jag sparara minst 5000 kr på att inte dra om elen.
Jag uttryckte mej kanske otydligt. Det var lös förläggning av kablar i vägg som avsågs.
 
storkarp skrev:
Och en berörig elektriker har har mer fantasi angående eldragning
en? Jag tror jag lägger alla kablar löst och diagonalt så slipper jag dra om elen. Nu kan jag ju bygga om alla väggar och spara eldragningen? Tanken var att ändra och förbättra säkerheten i eldragningen men det rekomenderas inte av elkunniga. jag sparara minst 5000 kr på att inte dra om elen.
En elektriker har flera års erfarenhet (ska ha jobbat tillsammans med någon som lärling) och då förhoppningsvis snappat upp ett och annat praktiskt.
Elsäkerheten ligger inte i om böjen har radie 100 mm eller 1000. Eller om man gör en S-böj med eller utan böjfjäder.
Med en diagonal dragning så får man upp till 30% kortare ledare (=mindre spänningsfall)

Manhattanrouting är inte säkrare, är du rädd att spika och skruva i ledningen så lägg utanpåliggande kabel.

Lägger du lös kabel i väggen så ska den dragavlastas i alla dosor (+ några fler regler) och är svår att komplettera i framtiden.
 
Med Storkarp´s attityd kommer man inte långt, antagligen fick han ingen bröstmjölk när han var liten eller så har han långtråkigt hemma i sitt lilla fågelbo.

Men gör som du vill, du bryr dig inte ändå.
 
prototypen. Ja utanpåliggande kablar kan kanske lösa mitt problem. Då kan jag ju bygga vidare i min takt och elektrikern fixa resten när han har tid till detta. Inte lika snyggt kanske. En annan lösning (kanske) skulle vara att spara den gamla eldragningen och återmontera denna. Då har jag väl inte gjort något eljobb? elrichard. Jag bryr mig visst men det verkar som att man just på detta område måste provocera lite för att få andra svar än att anlita en elektriker. Jag har beställt en hög med böcker och får se om det finnas några tips i dessa.
 
Det är märkligt att vissa personer lägger ner mycket jobb och pengar på att spara in på hantverkaren (i detta fall elektriker). Gör ett jobb med tveksam kvalitet som tar lång tid, ibland med olämpligt material (ibland oerhört överkvalificerat och dyrt material).

Over and out

Protte
 
Jag är rätt övertygad om att provocera INTE är rätt väg att gå om man vill ha hjälp
 
T
prototypen skrev:
Det är märkligt att vissa personer lägger ner mycket jobb och pengar på att spara in på hantverkaren (i detta fall elektriker). Gör ett jobb med tveksam kvalitet som tar lång tid, ibland med olämpligt material (ibland oerhört överkvalificerat och dyrt material).

Over and out

Protte
Ja, det är:
-märkligt att folk lagar mat när det finns kockar...
-städar när det finns städare...
-kör bil när det finns taxi...

Det är märkligt att det ibland verkar saknas förståelse helt för att folk vill göra saker själva utan att det beror på att de vill "spara" pengar, särskilt som det är just de som frekventerar dessa forum!
 
tanaris skrev:
Ja, det är:
-märkligt att folk lagar mat när det finns kockar...
-städar när det finns städare...
-kör bil när det finns taxi...

Det är märkligt att det ibland verkar saknas förståelse helt för att folk vill göra saker själva utan att det beror på att de vill "spara" pengar, särskilt som det är just de som frekventerar dessa forum!
Precis lika märkligt som att det finns folk som inte inser sina begränsningar.
Precis lika märkligt som att folk frågar hur det ska göra här istället för den elektriker de tänkt anlita.

Det är en jäkla skillnad på 'vill själv' och 'kan själv'. I de fall jag är tveksam anlitar jag en fackman, är det el, rör, byggen osv. "Snålheten bedrar visheten" sas en gång av en vis man.
 
Mikael_L
pefo, jag bjuder på middag, kommer du.

Jag ska laga Fugu, japansk blåsfisk. :D :D :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fugu


Men återigen till TS.
Att dra tomrör är absolut ingen rocket science.
Men samtidigt kan man göra det både lite bättre och likväl lite sämre. Jag har själv haft förmånen att få arbeta bredvid en elektriker och insett att det är den långa erfarenheten som gör att han på någon enstaka sekunds fundering väljer en bra dragning. När jag ibland har ifrågasatt så har jag fått förklarat varför det han vill göra är smartare.

Men givetvis skulle de flesta noggranna och normalbegåvade personer kunna prestera ett jättebra jobb, antagligen med betydligt mer betänketid, men ändå...

Vad en amatör lätt gör fel är att
* bocka böjar för snäva.
* Klamra för glest.
* Komplicera det hela för mycket, t.ex. en eller flera onödiga kopplingsdosor, eller lite onödiga dragningar hit och dit för att man är osäker på regler och/eller praxis.
* Glömma/inte veta att det är max 5 1,5mm2 i ett 16 VPrör som gäller.
* Dra underliga triangulära lösningar som gör att man sen inte alls lätt förstår hur allt hänger ihop.
* Blanda flera grupper i rör och eller dosor.
 
Mikael_L skrev:
pefo, jag bjuder på middag, kommer du.

Jag ska laga Fugu, japansk blåsfisk. :D :D :D
Inga problem! Du äter först, eller hur! :D

Att dra själva rören är som sagt ingen svår sak. Det knepiga kan vara att veta exakt vad som ska dras i rören och hur man lämpligast lägger dem för att det inte skall bli en 'spagettiinstallation'. Hur delar man upp grupperna på bästa sätt osv. Även om det egentligen inte är tillåtet så brukar de flesta elektriker tycka att det är OK att man hjälper till med det, men då efter elektrikerns anvisningar så att han sedan kan göra ett bra jobb. Så jag säger som jag alltid gjort, kontakta elektrikern som ska koppla och rådgör med honom/henne innan så blir alla nöjda. Allt detta snack om att dra först och sedan kontakta elektrikern låter i mina öron mest som ett försök att skippa elektrikern och inte stå för det eller försöka ställa elektrikern inför det faktum att rören redan är dragna så det behövs inte. Taskigt om elektrikern då dömer ut hela jobbet... :rolleyes:
 
Mikael_L skrev:
Vad en amatör lätt gör fel är att
* bocka böjar för snäva.
* Klamra för glest.
* Komplicera det hela för mycket, t.ex. en eller flera onödiga kopplingsdosor, eller lite onödiga dragningar hit och dit för att man är osäker på regler och/eller praxis.
* Glömma/inte veta att det är max 5 1,5mm2 i ett 16 VPrör som gäller.
* Dra underliga triangulära lösningar som gör att man sen inte alls lätt förstår hur allt hänger ihop.
* Blanda flera grupper i rör och eller dosor.

Min el från -77 har 6 1,5mm2 i ett 16 rör (eller lite mindre, passar iaf inte med 16mm delar ifrån dag.)

ÄR det verkligen max 5 st eller bara att det ska ligga "löst"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.