757 läst ·
23 svar
757 läst
23 svar
Eldragning till hönshus
Har nu läst igenom handboken, tack!13th Marine skrev:
Tänker att jag kör denna kabel inne i hönshuset
https://www.p-lindberg.se/armerad-installationskabel-5-x-1-5-mm2-9060570/
Matning får skyddas av kabelskydd på utsida hönshus och terminera i tät dosa insida.
Samt ingen vertikal förläggning där det verkligen inte är nödvändigt.
50cm från plan yta till kabel/brytare minst.
Detta borde förhålla sig till reglerna
Redigerat:
Tar gärna emot tips på IP65 D-märkt LED armatur med Flimmermått (Pst LM) så nära noll som möjligt
Det är bra att du kollar lite på detta men du behöver inte överdriva och hänga upp dig på någon detalj som kanske blir svår att följa.Skogspromenix skrev:
Har nu läst igenom handboken, tack!
Tänker att jag kör denna kabel inne i hönshuset
[länk]
Matning får skyddas av kabelskydd på utsida hönshus och terminera i tät dosa insida.
Samt ingen vertikal förläggning där det verkligen inte är nödvändigt.
50cm från plan yta till kabel/brytare minst.
Detta borde förhålla sig till reglerna
Malmbergs hade inga bra D-märkta armaturer utan flimmer
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 477 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 477 inlägg
Malmberg.... hmm 🤔
Dessa kanske?
https://plusled.se/led-armatur-60cm-lysroersarmatur-2x9w-1800lm-4000k-d-maerkt-5202/
Finns andra mindre och större om man letar.
Men överdriv inte.. Det är ju inte något industriellt hönshus du ska fixa eller?
Dessa kanske?
https://plusled.se/led-armatur-60cm-lysroersarmatur-2x9w-1800lm-4000k-d-maerkt-5202/
Finns andra mindre och större om man letar.
Men överdriv inte.. Det är ju inte något industriellt hönshus du ska fixa eller?
HmP PappasHammare skrev:
Jag läser men förstår inte helt. Är det OK att frångå reglerna med privat hönshus?
Den länkade hade ingen data på flimmervärdet.
Tar gärna emot erfarenheter om flimmer och höns
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 961 inlägg
Har man ett lantbruk så brukar försäkringen kräva att man följer LBKs handbok.
Men för privat bruk hade jag kollat genom riktlinjerna och funderat på om de känns relevanta för mitt bygge.
Men för privat bruk hade jag kollat genom riktlinjerna och funderat på om de känns relevanta för mitt bygge.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 477 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 477 inlägg
Lyssna på 13th MarineSkogspromenix skrev:
Och sen lyser LED normalt konstant.
Flimmer regeln är nog från gamla typens gaslysrör. Men maila och fråga.
Det är nog ingen som kommer och kontrollerar dig så länge du inte gör business av det.
Det du måste göra är att registrera dig hos Jordbruksverket att du har höns. Det är detta runt fågelinfluensa.
Och angående Malmbergs så säger jag bara att din elektriker blir inte glad om du köper sånt.
El till hönshus bör nog falla under specialdelen: 705 Elinstallationer inom lantbruk och trädgårdsmästerier i elinstallationsreglerna. Även om man inte bedriver lantbruksverksamhet så är det nog lämpligt att utföra elen enligt denna del och LBK som tidigare nämnts i den omfattning som behövs.
Ledningar ska vara skyddade mot gnagare och annat i vanlig ordning. Alla ledningar ska skyddas av jordfelsbrytare. Installationen inklusive matning ut ska utföras som TN-S.
En kompletterande skyddsutjämning ska utföras.
Det står egentligen inte så mycket särskilt där.
Ledningar ska vara skyddade mot gnagare och annat i vanlig ordning. Alla ledningar ska skyddas av jordfelsbrytare. Installationen inklusive matning ut ska utföras som TN-S.
En kompletterande skyddsutjämning ska utföras.
Djur är känsliga mot potentialskillnader om sådana finns.
Klicka här för att svara