Håller på att isolera ett kallförråd och undrar om man kan stoppa i isolering i väggarna innan elektrikern skall göra sitt (skall dra in el + några uttag på väggarna). Tänkte att man kanske kan lägga i isolering fast inte dra på plasten så man kan dra på värmen iallafall.
Går det göra så fast ändå få elkablarna i väggen?

Talar vi om utanpåliggande kabeldragning? Om det är infällt, är rören på plats redan?

Tänkte att kablarna skulle gå i väggen och det finns inga rör på plats. Tänkte att man kanske kunde dra dem i isoleringen men det kanske blir lite onödigt meckigt för elektrikern?

men i ett förråd.. vad finns det för anledning till infälld installation? jag ser bara nackdelar, det blir mkt billigare med utanpåliggande.

svettove skrev:
Håller på att isolera ett kallförråd och undrar om man kan stoppa i isolering i väggarna innan elektrikern skall göra sitt (skall dra in el + några uttag på väggarna). Tänkte att man kanske kan lägga i isolering fast inte dra på plasten så man kan dra på värmen iallafall.
Går det göra så fast ändå få elkablarna i väggen?
Klart det går.. Allt är väl möjligt.. Men det är ju betydligt lättare att göra när isoleringen inte sitter uppe = sparad tid..

Förstod inte riktigt om du skulle dra rör eller kabel direkt i väggen?

Ska du inte lägga rör/slang skulle jag rekommendera att göra en utanpåliggande installation..

Ok, tack för tipsen!
Det blir lite mer än ett förråd. Det blir liksom fastighetens själ och hjärta och ögonsten.....en Verkstad för mig och endast mig allena.... Inga jäkla gardiner, ryschpysch och skit utan bara damm och trä och maskiner.....=)

Personligen tycker jag det är enklare att lägga elen efter isoleringen; det är ett jäkla pyssel att lägga isoleringen efter elen!

• Gilla
HerrSvedin
  • Laddar…
Men ska elkillen lägga rör efter isoleringen så får stackarn ju kill på händerna =)

Isolera och låt det klia lite i elkillen fingrar, bjud på fika nån gång så har han säkert överseende. Att dra rör först och sedan isolera är ingen höjdare för den stackare som ska isolera och dessutom blir isoleringen inte så bra med alla "skador" som blir följden när man får skära ut för rören.

Ok, låter bra när man tänker efter. Fasen vad schysst detta forum är! Tack för alla tipsen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.