Hej,

Vi har köpt ett hus med källare från 1968. Med bergvärme installerad 2002.

Vi håller på med dränering av huset just nu och noterar att slangarna till borrhålet är oisolerade utanför huset. Det har också varit ett tydligt problem med fukt vid genomföringarna i väggen. Antar att det är kondens + markfukt.

Bifogar 2 bilder, på in- och utsida. Efter qtt jag flexat bort mögelhärden på insidan av väggen :)

Jag har nu följande frågor.

1. Ska jag ta fram rören ända fram till borrhålet och isolera med armaflex?

2. Hur ska man göra med genomföringarna i källarväggen? Bila upp så man kan isolera hela vägen in? Hur får man tätt? Bila upp, montera svällband och sen bruk utifrån? SikaSwell + kallasfalt utifrån?

• 20260729_222309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260729_130531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
L LeffeMejsel skrev:
Vi håller på med dränering av huset just nu och noterar att slangarna till borrhålet är oisolerade utanför huset. Det har också varit ett tydligt problem med fukt vid genomföringarna i väggen. Antar att det är kondens + markfukt.
Vad blir det för dränering utvändigt?

Platon?
Optidrain?
Isodrän?

Eller vad?

Brainslangar ska alltid isoleras ca 2 meter ut från grunden, detta för att om brain antager minusgrader, så ska inte grunden och närheten till den anta frysgrader. Lika med genomgång av grunden.
Lite svårt nu med isolering genom grunden, då en genomförning ska luta ca 10 gradet fråm insidan sett.
Inkommande slangar ser ut att koomma långt ner mot golvet i källaren. En hel del jobb blir det om det ska hackas upp, för att få i tex 75 mm avloppsrör genom grunden, med 10 graders snett ner ut, så kommer ingen kondens att komma in.
Nu finns det möjligthet för kondens/markvatten att rinna in, med resultat som du beskriver på insidan av grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.