405 läst ·
7 svar
405 läst
7 svar
Behöver man sanera efter möss i isolering?
Vi renoverar en gammal sommarstuga från 70 talet som varit oanvänd länge. Alla skivor och isolering är nu borttaget. Där har mössen huserat och musbajs finns i hörnen och lite annanstans. Det måste man ju ta bort. Mår illa vid blotta tanken! Undrar om
man bör sanera på något sätt innan man lägger ny isolering. Tips mottages och om någon har tips på hur man enkelt får bort musbajset skulle jag vara väldigt glad.
man bör sanera på något sätt innan man lägger ny isolering. Tips mottages och om någon har tips på hur man enkelt får bort musbajset skulle jag vara väldigt glad.
Grovdammsugare , klart du tar bort allt synligt innan du börjar lägga ny isolering.
Hade absolut tagit mig tiden till att göra det ordentligt när du ändå har möjligheten.
Hade absolut tagit mig tiden till att göra det ordentligt när du ändå har möjligheten.
Tack! Jo allt synligt ska bort. Grovdammsugare 👍, bra tips. Men behöver man sen också spruta på något?S Simonstahl skrev:
Finns det månntro nån isolering som inte uppskattas av möss?
Använd ordentliga munskydd så ni slipper andas in partiklar som kommer att komma i omlopp vid dammsugning. Det är inte att rekommendera att andas in.K KAMT skrev:
Torka alla ytor med klorin utspädd om ni ser partier med urinfläckar. Låt det torka innan ni går vidare till nästa steg med ny isolering.
Sen börjar ett hästjobb med att täta alla springor etc där en mus kan komma in. Svårare än man tror 😅
Tack igen! Ja usch, inget roligt jobb! 🤮S Simonstahl skrev:Använd ordentliga munskydd så ni slipper andas in partiklar som kommer att komma i omlopp vid dammsugning. Det är inte att rekommendera att andas in.
Torka alla ytor med klorin utspädd om ni ser partier med urinfläckar. Låt det torka innan ni går vidare till nästa steg med ny isolering.
Sen börjar ett hästjobb med att täta alla springor etc där en mus kan komma in. Svårare än man tror 😅
jag hade ett torp där jag såg en mus komma in mellan golvet och golvlisten kanske en springa på en cm sade hej och han sprang ut i en väldig fart samma väg jag sprutade bygg skum under dom springorna verkade fungera men nästa vår hade någon mus varit inne och jag vet inte varifrån den kommit.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 661 inlägg
Möss knaprar gärna i sig fogskum. Ett rätt obehagligt ljud. Fogskum är alltså ingen bra metod att täta mot möss.
Klicka här för att svara