Hej på er!

Funderar lite på 2 saker. Först en sak angående eldning. Har ett lager på 2-4 dm i vedboden med en blanding av bark och träflisor. Kan jag elda detta i pannan, typ stoppa i apperspåsar och slänga i. Nackdelar/fördelar?

Andra frågan är om ventilation... Stugan kommer stå tom under mer eller mindre långa perioder med elvärme på (~10 grader). Ska jag låta spjället till pannan (kökspanna) vara öppet så det vädrar lite?
 
lennyDD skrev:
Hej på er!

Funderar lite på 2 saker. Först en sak angående eldning. Har ett lager på 2-4 dm i vedboden med en blanding av bark och träflisor. Kan jag elda detta i pannan, typ stoppa i apperspåsar och slänga i. Nackdelar/fördelar?
Det går att elda bark och flis om det är torrt och inte faller ut genom rostern direkt i asklådan ;). Papperspåsar hjälper knappt för dom brinner upp först och du har din flis i lösvikt igen. Om blandningen är torrt så är det mest praktisk att ladda med vanlig ved och lägga barken överst på glöden i portioner för att inte kväva elden. Bark ger lika mycket energi som ved bara den är lika torrt som brasved ska vara ( helst max 25%). Men jag undrar hur torrt det är när det har legat kompakterat och i kontakt med marken?
gaia
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.