24 472 läst ·
19 svar
24k läst
19 svar
elda i kassett ; virke med spik ?!
Jesca_j skrev:
Va ju uppe i en annan tråd för ett tag sedan.
http://forum.byggahus.se/biobraensle/69298-vidarus-nagon-som-vet-nagot-om-den.html
Jag har som sagt hört att spiken kan bränna hål på keramiken pga av att den blir så varm och ligger direkt på keramiken.
Jag har iaf sett att det blir märken i keramiken av spik, det syns vart dom legat
Sen kan väl galv varken vara bra för natur eller skorssten.
Jag är sådan att jag tycker att endast ved ska eldas i en ved panna.
Även om spiken skulle överföra mer värme så borde ju inte alla spikar komma i kontakt med keramiken, borde ligga en del aska emellan.
Tillbaka till tråden:
Kan man elda virke med spik i en kaminkassett.
Ja! Jag eldar själv i en kassett med lte olika saker, lite beroende på vad som finns t.ex rivningsvirke och gammal plank. Däremot skall man inte elda målat, tryckimp, spånskiva eller liknande pga giftiga gaser som avges vid uppvärmning och ur miljösynpunkt ( eftersom det är lite högre temp i ett sopbrännverk).
Tillbaka till tråden:
Kan man elda virke med spik i en kaminkassett.
Ja! Jag eldar själv i en kassett med lte olika saker, lite beroende på vad som finns t.ex rivningsvirke och gammal plank. Däremot skall man inte elda målat, tryckimp, spånskiva eller liknande pga giftiga gaser som avges vid uppvärmning och ur miljösynpunkt ( eftersom det är lite högre temp i ett sopbrännverk).
För mig har det fungerat bra att tillsätta lite spillolja direkt till pelletsen i förrådet. Pelletsen gick inte sönder. Ska göra samma med oljan i oljetanken. Har förresten tillsatt trädgårdsskräp från kompostkvarnen till förrådet också och det har brunnit upp utan problem.79:an skrev:
Klicka här för att svara