Jag har hört att zinken i spik rensar skorstenen ?

Har precis sågat till 400m begagnad läkt, som jag tänkt elda i kaminen nu i vinter. Full i spik.

Jesca_j skrev:
Jag pratade förra veckan med en vedeldare som påstod att spiken måste dras ur virket för att inte keramiken i pannan ska bli förstörd när man eldar? Sant eller falskt?

Va ju uppe i en annan tråd för ett tag sedan.
http://forum.byggahus.se/biobraensle/69298-vidarus-nagon-som-vet-nagot-om-den.html

Jag har som sagt hört att spiken kan bränna hål på keramiken pga av att den blir så varm och ligger direkt på keramiken.
Jag har iaf sett att det blir märken i keramiken av spik, det syns vart dom legat
Sen kan väl galv varken vara bra för natur eller skorssten.
Jag är sådan att jag tycker att endast ved ska eldas i en ved panna.

Även om spiken skulle överföra mer värme så borde ju inte alla spikar komma i kontakt med keramiken, borde ligga en del aska emellan.
Tillbaka till tråden:
Kan man elda virke med spik i en kaminkassett.
Ja! Jag eldar själv i en kassett med lte olika saker, lite beroende på vad som finns t.ex rivningsvirke och gammal plank. Däremot skall man inte elda målat, tryckimp, spånskiva eller liknande pga giftiga gaser som avges vid uppvärmning och ur miljösynpunkt ( eftersom det är lite högre temp i ett sopbrännverk).

Holmertz:

Hur funkar det med olja i pellets? Delar den inte på sig och expanderar?? Blir ju bara oljeindränkt spån!!
Däremot har jag hört talas om folk som tillsätter t.ex. spillolja i flis.

H
79:an skrev:
Holmertz:

Hur funkar det med olja i pellets? Delar den inte på sig och expanderar?? Blir ju bara oljeindränkt spån!!
Däremot har jag hört talas om folk som tillsätter t.ex. spillolja i flis.
För mig har det fungerat bra att tillsätta lite spillolja direkt till pelletsen i förrådet. Pelletsen gick inte sönder. Ska göra samma med oljan i oljetanken. Har förresten tillsatt trädgårdsskräp från kompostkvarnen till förrådet också och det har brunnit upp utan problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.