Hej.

Har blivit erbjuden några kubik rönnbärsträ, är det värt att släpa hem tro?.
Provade google utan resultat.

Torr är den väl mumma att elda..

Mvh

PX-21 skrev:
Torr är den väl mumma att elda..

Mvh
Okay, som de flesta träslag då?.

Blev lite fundersam när jag fick detta erbjudande, har aldrig hört talas om någon som eldar med rönnbärsträ.

M
jojjeblom skrev:
Okay, som de flesta träslag då?.

Blev lite fundersam när jag fick detta erbjudande, har aldrig hört talas om någon som eldar med rönnbärsträ.
Det brinner inte så hårt å ger inte speciellt mycket aska, så jag kan gott tänka mig att den kan vara riktigt bra att elda i en kamin. Har själv bara eldat med rönn i min vedpanna, så nån erfarenhet av att elda i en kamin har jag inte..., vet alltså inte heller hur det är med "effekten" på den..

magentis

Vad tror ni om att elda skogskornell då? :) Beskärde två korneller som fått växa från buske till träd i stort sett och sparade de tjocka stammarna på 10 cm i diameter för att ev elda i braskaminen.

Angående rönn så har jag inte nån direkt erfarenhet men en bekant nämnde att den är oslagbar som grillved eftersom den ger en otrolig glöd och värme. Skulle då inte tacka nej till nån kubbe för att testa elda :)

Det låter ju positivt, blir att dra hem ett lass :).

M
fremar skrev:
Vad tror ni om att elda skogskornell då? :) Beskärde två korneller som fått växa från buske till träd i stort sett och sparade de tjocka stammarna på 10 cm i diameter för att ev elda i braskaminen.
Dt går väl att säga så här. Allt trä går att elda, men har det väldigt hög densitet så blir det till svettas ordentligt innan det tar sig :) Å i öppna spiser så bör du undvika gran, inte för att det brinner dåligt, tvärtom, det är suveränt att elda i panna, men det sprätter nåt fördjävligt om det innehåller mycket kvist :)

magentis

M
pipewelder skrev:
Angående rönn så har jag inte nån direkt erfarenhet men en bekant nämnde att den är oslagbar som grillved eftersom den ger en otrolig glöd och värme. Skulle då inte tacka nej till nån kubbe för att testa elda :)
Det blir mycket glöd, för att den brinner så lugnt å jämt, så visst stämmer det. Ingen risk att.., hmm.., mindre risk :) att små barn hamnar i vägen för elden, eller får glöd som sprätter på dom.

magentis

M
"Nackdelen" är väl möjligen, att den inte luktar så gott när den brinner..., lite sötaktigt på nåt vis. Så det blir knappast samma skogkänsla som att grill över en riktig fetvedsstubbe.
Å andra sidan smörjar ju folk in sig med sk "brun utan sol", å går sen omkring å stinker precis som sur ardder (Ardder = Al på rikssvenska)

magentis.

5f220091053401a5b.jpg

En lite update, rönnen går utmärkt att elda med.
Brinner väldigt lungt och fint, sprätter nästan inget samt minimalt med aska

magentis skrev:
vet alltså inte heller hur det är med "effekten" på den..
Rönn är bland de tyngsta träslagen som växer i Sverige. Hög densitet = mycket energi per liter ved. MAO aldeles utmärkt att elda med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.