10 916 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
Elda i kamin med rönnbärsträd?.
Det brinner inte så hårt å ger inte speciellt mycket aska, så jag kan gott tänka mig att den kan vara riktigt bra att elda i en kamin. Har själv bara eldat med rönn i min vedpanna, så nån erfarenhet av att elda i en kamin har jag inte..., vet alltså inte heller hur det är med "effekten" på den..jojjeblom skrev:
magentis
Angående rönn så har jag inte nån direkt erfarenhet men en bekant nämnde att den är oslagbar som grillved eftersom den ger en otrolig glöd och värme. Skulle då inte tacka nej till nån kubbe för att testa elda 
Dt går väl att säga så här. Allt trä går att elda, men har det väldigt hög densitet så blir det till svettas ordentligt innan det tar sigfremar skrev:
magentis
Det blir mycket glöd, för att den brinner så lugnt å jämt, så visst stämmer det. Ingen risk att.., hmm.., mindre riskpipewelder skrev:
magentis
"Nackdelen" är väl möjligen, att den inte luktar så gott när den brinner..., lite sötaktigt på nåt vis. Så det blir knappast samma skogkänsla som att grill över en riktig fetvedsstubbe.
Å andra sidan smörjar ju folk in sig med sk "brun utan sol", å går sen omkring å stinker precis som sur ardder (Ardder = Al på rikssvenska)
magentis.
Å andra sidan smörjar ju folk in sig med sk "brun utan sol", å går sen omkring å stinker precis som sur ardder (Ardder = Al på rikssvenska)
magentis.
Klicka här för att svara