38 452 läst ·
323 svar
38k läst
323 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Jag tyder det som att du får ta av motorn =) Men frågar du markägaren och den säger OK är det lugnt. Du får dock fortfarande inte sprätta som tusan.ClasseClas skrev:
Elcyklar, segways och mindre motorfordon - Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)
För E- cyklar med max 250W gäller samma regler som vanliga cyklar utan batteri enl. Trafikverket ,gäller även för MTBRkarlsson skrev:
Cykla i skogen med elcykel är inte tillåtet, om man inte har markägarens tillstånd.
https://naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
https://naturvardsverket.se/Var-natur/Motortrafik-i-naturen/El-cyklar-Segways-med-flera/
Konverterade frugans Skeppshult, 350W, bakbromsfunktionen bibehållen samt stora batteriet. Gick på 10K ganska precis, Skeppshult ska ha 30K för en 250W på samma cykelmodell.Manberg skrev:
"Nya" cykeln funkar kanonbra, bra fart (ingen strypning på motorn) och lång räckvidd. Drivlina och bromsarna räcker mer än väl, Skeppshult tillhör ju dom mera välbyggda och stabila cyklarna.
Så har ni en fin bra stabil vanlig cykel, konvertering kan vara ett alternativ, inga konstigheter att sätta på motorn på pedalhuset. Finns säkert flera leverantörer, jag köpte på BatBike;
https://www.batbike.se/product-category/elcykelkit/motorkit/
Ja det gick inte.S stenna skrev:
Transportstyrelsen skriver såhär. Cykel med elassistans eller moped? - Transportstyrelsen
E-fordon är ett motorfordon ändå. Och det får man ju inte köra i skogen hur man vill.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Men kan du motivera detta @Rkarlsson? Har du läst nån prop till naturvårdsverkets krav? Eftersom du tjatar så tycker jag att du får förklara närmare vad du är ute efter.
Problemet är väl att transportstyrelsen helt enkelt konstaterar att det är en cykel, medans ntaurvårdsverket hakar upp sig på närvaron av en motor.
Deras respektive tolkningar är till för helt olika regelver, så det är inte så konstigt att dom tolkar saker olika. Det är inget motsägelsefullt i det egentligen, men som allt annat juridiskt hårklyveri så drabbar det vanligt folk som inte begriper varför man gör skillnad beroende på vart man använder sin cykel.
Deras respektive tolkningar är till för helt olika regelver, så det är inte så konstigt att dom tolkar saker olika. Det är inget motsägelsefullt i det egentligen, men som allt annat juridiskt hårklyveri så drabbar det vanligt folk som inte begriper varför man gör skillnad beroende på vart man använder sin cykel.
Jag tror inte att naturvårdsverkets tolkning skulle hålla om det prövades. Elcyklar är inte klassade som motorfordon.
Att motorfordon inte får vara i naturen? Eller vad vill du veta?Bo.Siltberg skrev:
Det är väl rätt så klart att en elcykel driven av motor är ett motorfordon och skall inte vara i skogen. De gör mer skada än en vanlig mtb
Det beror ju på hur den är klassad. Är det ett handikappfordon så är det säkert ok. Är det de här 3 snabbare diton så är det kanske inte det.useless skrev:
Huruvida så vill majoriteten inte köra 3 hjulingarna i skogstigar för det är nästan farligt.
Fast läser man Naturvårdsverkets sida länkad ovan så verkar det vara just närvaron av en motor som är problemet. Vad är det för skillnad då om motorn sitter på en cykel eller en rullstol?
"Allemansrätten är ickemotoriserad."
"Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”. Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."
"Allemansrätten är ickemotoriserad."
"Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”. Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."
Permobiler och elcyklar går under samma regelverk.Rkarlsson skrev:
