P
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
S
Rkarlsson skrev:
Reagerade på att du skrev skogsstigar.
Du är inte ute i skogstigar med den? Elcyklar faller ej under allemansrätt som en cykel utan motor.
Därav är el-mtb värdelös ur den punkt att cykla i stigar i skogen, men vettig för den som vill ha en sån som stadscykel.
För E- cyklar med max 250W gäller samma regler som vanliga cyklar utan batteri enl. Trafikverket ,gäller även för MTB
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
S stenna skrev:
För E- cyklar med max 250W gäller samma regler som vanliga cyklar utan batteri enl. Trafikverket ,gäller även för MTB
Länken?
 
S
Rkarlsson skrev:
Länken?
det får du googla på själv , kan tilläggas att Naturvårdsverket har en annan uppfattning om E-cyklar i naturen
 
Mats-S
Manberg Manberg skrev:
Tanken är att köpa 2 cyklar samt cykelkärra och det vore fint att hamna under 30.000:-
Konverterade frugans Skeppshult, 350W, bakbromsfunktionen bibehållen samt stora batteriet. Gick på 10K ganska precis, Skeppshult ska ha 30K för en 250W på samma cykelmodell.
"Nya" cykeln funkar kanonbra, bra fart (ingen strypning på motorn) och lång räckvidd. Drivlina och bromsarna räcker mer än väl, Skeppshult tillhör ju dom mera välbyggda och stabila cyklarna.

Så har ni en fin bra stabil vanlig cykel, konvertering kan vara ett alternativ, inga konstigheter att sätta på motorn på pedalhuset. Finns säkert flera leverantörer, jag köpte på BatBike;
https://www.batbike.se/product-category/elcykelkit/motorkit/
 
  • Gilla
Frasse_Man
  • Laddar…
P
S stenna skrev:
det får du googla på själv , kan tilläggas att Naturvårdsverket har en annan uppfattning om E-cyklar i naturen
Ja det gick inte.
Transportstyrelsen skriver såhär. Cykel med elassistans eller moped? - Transportstyrelsen

E-fordon är ett motorfordon ändå. Och det får man ju inte köra i skogen hur man vill.
 
Men kan du motivera detta @Rkarlsson? Har du läst nån prop till naturvårdsverkets krav? Eftersom du tjatar så tycker jag att du får förklara närmare vad du är ute efter.
 
Problemet är väl att transportstyrelsen helt enkelt konstaterar att det är en cykel, medans ntaurvårdsverket hakar upp sig på närvaron av en motor.
Deras respektive tolkningar är till för helt olika regelver, så det är inte så konstigt att dom tolkar saker olika. Det är inget motsägelsefullt i det egentligen, men som allt annat juridiskt hårklyveri så drabbar det vanligt folk som inte begriper varför man gör skillnad beroende på vart man använder sin cykel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag tror inte att naturvårdsverkets tolkning skulle hålla om det prövades. Elcyklar är inte klassade som motorfordon.
 
  • Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Nej, deras tolkning verkar väldigt ideologiskt styrd. Enligt deras resonemang skulle det vara förbjudet att åka permobil på skogsstigar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men kan du motivera detta @Rkarlsson? Har du läst nån prop till naturvårdsverkets krav? Eftersom du tjatar så tycker jag att du får förklara närmare vad du är ute efter.
Att motorfordon inte får vara i naturen? Eller vad vill du veta?
Det är väl rätt så klart att en elcykel driven av motor är ett motorfordon och skall inte vara i skogen. De gör mer skada än en vanlig mtb :P
 
P
useless useless skrev:
Nej, deras tolkning verkar väldigt ideologiskt styrd. Enligt deras resonemang skulle det vara förbjudet att åka permobil på skogsstigar.
Det beror ju på hur den är klassad. Är det ett handikappfordon så är det säkert ok. Är det de här 3 snabbare diton så är det kanske inte det.
Huruvida så vill majoriteten inte köra 3 hjulingarna i skogstigar för det är nästan farligt.
 
Fast läser man Naturvårdsverkets sida länkad ovan så verkar det vara just närvaron av en motor som är problemet. Vad är det för skillnad då om motorn sitter på en cykel eller en rullstol?

"Allemansrätten är ickemotoriserad."

"Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”. Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Det beror ju på hur den är klassad. Är det ett handikappfordon så är det säkert ok. Är det de här 3 snabbare diton så är det kanske inte det.
Huruvida så vill majoriteten inte köra 3 hjulingarna i skogstigar för det är nästan farligt.
Permobiler och elcyklar går under samma regelverk.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.