Rkarlsson skrev:
Att motorfordon inte får vara i naturen? Eller vad vill du veta? Det är väl rätt så klart att en elcykel driven av motor är ett motorfordon och skall inte vara i skogen. De gör mer skada än en vanlig mtb :p
Jag vill veta varför du verkar anse att detta är en så viktig lag att du gång på gång propagerar för den. Har du några konkreta belägg för att jag eller någon annan motionär gör mer skada i naturen än vad vi skulle göra med en cykel utan elmotor? Har du någonsin sett vilka skador som t.ex en häst orsakar? Jag har bara en tredjedels hästkraft i min cykel.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Fast läser man Naturvårdsverkets sida länkad ovan så verkar det vara just närvaron av en motor som är problemet. Vad är det för skillnad då om motorn sitter på en cykel eller en rullstol?

"Allemansrätten är ickemotoriserad."

"Flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har hittills slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”. Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren."
Eftersom problemet troligtvis är obefintligt så kan vi nog inte ta reda på det i verkligheten. Har du mött elcyklar eller för den delen permobiler i tex Skåneleden (nu tog ja i då du bor där uppe men jag bor här nere)
 
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vill veta varför du verkar anse att detta är en så viktig lag att du gång på gång propagerar för den. Har du några konkreta belägg för att jag eller någon annan motionär gör mer skada i naturen än vad vi skulle göra med en cykel utan elmotor? Har du någonsin sett vilka skador som t.ex en häst orsakar? Jag har bara en tredjedels hästkraft i min cykel.
Jag vet ju inte hur problemen är i övriga landet, jag cyklar ju bara i krokarna.
Men där respekterar hästförare att man inte är ute i stigarna utan rider bredvid.
Värre är det med crossar som inte överhuvudtaget respekterar det (vissa)

Men jag respekterar den friheten vi har på ansvar =) Men jag tror ju knappast att någon kommer att hugga dig och ge dig en lektion i skogen. Cykla bara varsamt och acceptera om någon påpekar det.
 
S
Rkarlsson skrev:
Att motorfordon inte får vara i naturen? Eller vad vill du veta?
Det är väl rätt så klart att en elcykel driven av motor är ett motorfordon och skall inte vara i skogen. De gör mer skada än en vanlig mtb :p
E-cykel max 250W/ 25kmh är klassad som vanlig cykel , alltså inte ett (motor)fordon och omfattas inte av terrängkörningslagen , så den kan köras varsomhelst i naturen liksom en cykel utan motor , gäller även enskilda vägar , men det kan finnas lokala regler var man inte får cykla tex. motionsspår o där gäller samma sak vare sig man har batteri eller inte .

OBS! Talar inte i egen sak eftersom jag nöjer mig med MTB utan motor och inga planer på att köra batteridrivet:D
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Det här är allt som står om elcyklar:

”Vad gäller elcykel har utredningen utgått från den nuvarande definitionen i 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, vilket något förenklat innebär att en elcykel med högst 250 watts motor definieras som cykel. Detta avsnitt om terrängkörning på annans mark, som här endast avser motorfordon, omfattar alltså inte färd med sådan elcykel.”

Det hittas på sida 224.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Jag vet ju inte hur problemen är i övriga landet, jag cyklar ju bara i krokarna.
Men där respekterar hästförare att man inte är ute i stigarna utan rider bredvid.
Värre är det med crossar som inte överhuvudtaget respekterar det (vissa)

Men jag respekterar den friheten vi har på ansvar =) Men jag tror ju knappast att någon kommer att hugga dig och ge dig en lektion i skogen. Cykla bara varsamt och acceptera om någon påpekar det.
Jo men exakt vilka problem menar du finns här hos mig på våra skogsstigar som gör att du uppmanar mig att inte använda elcykeln där? Vari ligger skillnaden mot en vältränad ungdom med kraft i benen på en MTB utan motor? Varför tror du att någon skulle på anledning att påpeka min framfart?? Varifrån kommer crossar som inte respekterar andra i detta sammanhang?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Eftersom problemet troligtvis är obefintligt så kan vi nog inte ta reda på det i verkligheten. Har du mött elcyklar eller för den delen permobiler i tex Skåneleden (nu tog ja i då du bor där uppe men jag bor här nere)
Det behöver ju inte handla om långa vandringsleder. Enligt naturvårdsverket gäller inte allemansrätten över huvud taget om man har en motor, så det är förbjudet att åka tio meter på en väl upptrampad stig till en badstrand med permobil.
 
Utredarna som skulle utreda just terrängkörning håller uppenbarligen inte alls med. Genomgången på happyride visar också ganska tydligt att Naturvårdsverket inte har belägg för vad de säger. Elcyklar är inte motorfordon. De är aktivt undantagna från den definitionen. Samma regler gäller elcyklar som alla andra cyklar.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P
Ja, det verkar ju som att dom inte anses som motorfordon, trots att dom ju bevisligen har en motor, det är nog inga problem idag med det men i framtiden kan man kanske tänka sig att det blir det.
Det är ju inte så svårt att öka effekten rejält om viljan finns :)
 
ClasseClas
Undrar vad TS frågade efter? Var det ngt om Allemansrätten eller så? :rolleyes: Beklagar att jag hoppade på OT-tåget. Jag har själv ingen elcykel så jag har inga vassa tips att ge.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo men exakt vilka problem menar du finns här hos mig på våra skogsstigar som gör att du uppmanar mig att inte använda elcykeln där? Vari ligger skillnaden mot en vältränad ungdom med kraft i benen på en MTB utan motor? Varför tror du att någon skulle på anledning att påpeka min framfart?? Varifrån kommer crossar som inte respekterar andra i detta sammanhang?
Skrev bara vad naturvårdsverket säger.
Och inom gruppen motorfordon ingår crossar.
 
P
useless useless skrev:
Det behöver ju inte handla om långa vandringsleder. Enligt naturvårdsverket gäller inte allemansrätten över huvud taget om man har en motor, så det är förbjudet att åka tio meter på en väl upptrampad stig till en badstrand med permobil.
Nu är väl rätt många stränder längs havet handikappanpassade så där kan det bli tveksamt med.
 
Rkarlsson skrev:
Skrev bara vad naturvårdsverket säger.
Nej, du ifrågasatte att jag använde cykeln på skogsstigar. Vi kanske kan stänga den diskussionen nu.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du ifrågasatte att jag använde cykeln på skogsstigar. Vi kanske kan stänga den diskussionen nu.
Suck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.