38 448 läst ·
323 svar
38k läst
323 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Eftersom jag har körkort så vill jag inte bli av med det p.g.a. framförande av registreringspliktigt oförsäkrat motorfordon.5vårdslöshet i trafik,.eller vad nu brottsrubriceringen blir.L micke880 skrev:
https://www.aftonbladet.se/a/VRpq3r
Redigerat:
Crescent använder sig av E-going som motorleverantör om jag minns rätt? Då är Bafang ett bra mycket större företag. Men annars finns det Yamaha som man tydligen ska undvika, Bosch som har högst vridmoment av tillverkarna samt Shimano. Sedan är det viktigt att välja ett så stort batteri som möjligt. Inte för att man behöver räckvidden utan för att man använder mindre andel av en laddningscykel per resa vilket innebär att batteriet håller längre innan det är degradering som märks...
Har haft en Haibike Sduro trekking 6.0 med Yamaha motor i över 4år, och inte haft ett problem.VidarH skrev:
Har inte ännu cyklat en elcykel med bättre motor i samma prisklass..
Så jag undrar vad du baserar ditt omdöme om att undvika Yamaha på?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Bosch är populära i e-MTB, dom har dessutom hyffsad känsla när effekten kommer. Men sen finns det äver light modeller med svagare motor som ska ha en lägre systemvikt
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Jag har en lastcykel från med 9 växlar från Crescent med en mtb-motor från Shimano. Steps E-8000. Den har nog rullat 1500 mil på knappt 4 år nu. Från början laddade jag batteriet 1/ 1,5 vecka men nu behöver jag ladda en gång per vecka. Jag tror det är en kombination av degraderingen och att jag blivit latare (ligger och marschar på 25-27
Km/h istället för 27-30 km/h så moton används mer nu).
Cykeln väger 45 kg tror jag och det är inga problem att cykla 35 km/h och man märker ingen större skillnad vid 25 km/h när motorn slutar driva. Cykeln går att cykla som vanligt även utan batterit inkopplat.
Det är väl de är enklare navmotorerna som har födröjning och gör elcykeln till en handikappad cykel när motorn inte driver.
Km/h istället för 27-30 km/h så moton används mer nu).
Cykeln väger 45 kg tror jag och det är inga problem att cykla 35 km/h och man märker ingen större skillnad vid 25 km/h när motorn slutar driva. Cykeln går att cykla som vanligt även utan batterit inkopplat.
Det är väl de är enklare navmotorerna som har födröjning och gör elcykeln till en handikappad cykel när motorn inte driver.
Jag baserar det på sådant jag läst på andra cykelforum där det bland annat har varit problem med reservdelar, primärt till de enklare systemen. Motorerna i sig ska ha varit bra när allt rullade på. Fast det är klart, de som klagar hörs mycket mer än de som inte har några problem. Fördelen med Yamaha är att de inte är monterade på skitcyklar i samma utsträckning som Bafang och E-going. Och då får man bättre kringsystem som gör cyklandet trevligare. Och Haibike är ett vettigt märke!Rejäl skrev:
Är det någon som testat någon av de här elcyklarna från Monark med de utmärkt svenska namnen: https://elcykel24.se/varumarken/monark-elcykel/ vart går ens att köpa??
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag har en Karl. Köpt på sportson.Filip Johansson2 skrev:
Drivlinan är standard egoing som funkar fint. Cykel är bergstadig och mycket bekväm med bra lastmöjligheter. Tungtrampad utan elhjälp är väl det enda mindre bra jag kommer på.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden