Byggahus.se
Sitter i soffan och funderar på att gå ner i källaren och fortsätta med mitt lilla projekt som avstannat lite över sommaren...

Måste få klart några fästen så dessa kan skickas på ytbehandling och sen är det till att bygga klart batteriet.
Detta håller jag på att svetsa ihop med begagnade celler från slaktade laptop-batterier.

Svart lågprofilcykel med rödvita hjul och brun sadel framför en grå vägg, ett potentiellt DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Den ser tuff ut! Vad är det för märke/fabrikat på cykeln?
 
Immobil Immobil skrev:
Den ser tuff ut! Vad är det för märke/fabrikat på cykeln?
Ramen är en gammal Phat men har svetsat om den lite.
En Tongsheng TSDZ2-motor och en batteriladdare jag svetsat i aluminium.
 
T tobbbias skrev:
Tänkte försöka väcka liv i denna tråd igen... Mkt har ju hänt på denna fronten sen senast.

Jag köpte en elcykel i slutet av maj. Märket är: Velocity by White
Modellen är: Energy Boost HD BFmax center EU 18 Uni Mat white.

Just nu finns den fortfarande kvar på xxl för 15kkr (skriver detta mest för att snart är den väl utbytt mot något nytt). Jag köpte den för 12kkr pga rea och sen fick jag 3kkr tillbaka genom elcykelbidraget så tot blev det 9 kkr.

Jag var ute efter en cykel med nav-monterad motor eftersom jag ville ha så lättrullade fälgar som möjligt. Vettiga växlar är gött att ha också om batteriet skulle dö. Sedan var skivbromsar en bonus.
Vidare var det mest ett infall jag fick att köpa cykeln eftersom dels elcykel-bidraget och att det var rabatt på den cykeln just då.

[bild]

Efter att nu cyklat över 40 mil på den så kan jag i alla fall göra en kort recension av cykeln.

Batteriet håller för mig i ca 10 mil. Det är jag väldigt nöjd med. Är inne på 5e laddningen nu och har då cyklat 43 mil. Men då är jag en sådan som ofta cyklar fortare än 25 km/h vilket gör att motorn inte används.
Cykeln är lättrullad! Riktigt kul. I nedförsbackar så rullar den lätta upp i över 30 km/h. Till och med varit uppe i 45 km/h i en större nedförsbacke. Det tycker jag är riktigt bra. Vanligtvis så cyklar jag i ca 27-28 km/h med cykeln och detta är en hastighet som gör att jag inte blir svettig på de 5 km jag har till jobbet på morgonen (helt platt väg).

Växlarna är jag nöjda med. De har fungerat perfekt än så länge. Jag är även väldigt nöjd med styvheten i ramen och styrkan i vev-armarna för tramporna. Jag har en dålig ovana att trycka på ganska hårt och ibland har det visat sig vara lite dumt då både pedaler och vev-armar då kan böja sig ... :sweat:

Som referens till min elcykel så har jag en racer-hybridcykel från Nishiki med bara Ultegra-komponenter rakt igenom och kolfibervevarmar osv. Denna cykel har slicks och väger ca 8,4 kg. Denna cykel är ännu lite styvare och framförallt gör slicksen den väldigt lättrullad på asfalt. Men jag är helt säker på att i stadskörning så skulle elcykeln vinna ett race pga av att man blir så himla accelerationssnabb när man får hjälp från elmotorn vid låga hastigheter.

Denns stora nackdel är att den är ganska stor rent allmänt. Känns ibland som man sitter på en liten häst och blickar ned på folk ibland eftersom den är stor. Sen väger den 22 kg men det verkar vara standard på alla elcyklar. Har inte sett en enda elcykel som väger under 19,5 kg och då kostade den 50kkr+. Det som är nackdel med tung cykel är att den blir lite mer bökig om man behöver lyfta den i trappor och liknande. Men har man inte det behovet så är det bara när batteriet tar slut som man märker att cykeln blir tyngre att komma upp i hastighet med.

Så summa summarum är att jag är mycket nöjd med cykeln än så länge.

Min förhoppning är att vi kanske kan delge varandra lite mer info ifall vi äger elcyklar och vad vi tycker är bra/dåligt. Jag är ganska intresserad om någon har en damcykel i elvariant som inte kostar svinmycket och som de är nöjda med... ? (till frugan) :giggle:

PS: en väldigt skön extra feature är att den låga tyngdpunkten på cykeln gör att den är väldigt lätt att cykla med utan att hålla i styret. Inte cyklat såhär mycket utan händerna på styret sen jag var 12 år gammal... :geek:. DS
Hej!
Har en likadan cykel och upplever den lite märklig i eldriften. Har bara använt den några gånger och aldrig ägt någon annan elcykel så har inget att jämföra med. Men när jag har eldriften på i tex en uppförsbacke så kommer det en skjuts ungefär vartannat tramptag. Typ tramp tramp el, tramp tramp el. Ska det vara så?
 
A Angie99 skrev:
Men när jag har eldriften på i tex en uppförsbacke så kommer det en skjuts ungefär vartannat tramptag. Typ tramp tramp el, tramp tramp el. Ska det vara så?
Nej, det verkar inte riktigt. Så länge du rör tramporna framåt skall väl elmotorn gå.

Själv har jag på ålderns höst satsat på en sådan här:
Trekantig röd eldriven trehjuling med korg på baksidan, parkerad på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir inte så vingligt när man blir gammal och får balansproblem.
Tyvärr la kullagret vid höger bakhjul av efter ca 5 km färd.
Får se om det går att få det fixat.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
A Angie99 skrev:
Hej!
Har en likadan cykel och upplever den lite märklig i eldriften. Har bara använt den några gånger och aldrig ägt någon annan elcykel så har inget att jämföra med. Men när jag har eldriften på i tex en uppförsbacke så kommer det en skjuts ungefär vartannat tramptag. Typ tramp tramp el, tramp tramp el. Ska det vara så?
Denna cykel har elmotorn inne i vevhuset. Så du kommer bara känna att du behöver trampa "lättare". Du ska liksom inte få "en skjuts" utan det du får är att tramporna blir mer lätttrampade. Jag tycker den fungerar bra i uppförsbacke. Den håller sina 25km/h med lätthet även uppför utan att jag behöver trampa särskilt hårt. Fungerar det inte så för dig?
 
T tobbbias skrev:
Denna cykel har elmotorn inne i vevhuset. Så du kommer bara känna att du behöver trampa "lättare". Du ska liksom inte få "en skjuts" utan det du får är att tramporna blir mer lätttrampade. Jag tycker den fungerar bra i uppförsbacke. Den håller sina 25km/h med lätthet även uppför utan att jag behöver trampa särskilt hårt. Fungerar det inte så för dig?
Nej jag upplever det inte så. Är ingen van cyklist men känner det mer som en push varannan gång jag trampar. Får kanske ta den till en verkstad för koll.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
A Angie99 skrev:
Nej jag upplever det inte så. Är ingen van cyklist men känner det mer som en push varannan gång jag trampar. Får kanske ta den till en verkstad för koll.
Det kan vara så att sensorn som ska känna av att du trampar inte kännar av det korrekt under hela varvet utan bara en del av varvet. Då kommer kraften stötvis. Är det alltid på samma ställe i trampvarvet som kraften kommer? Nu är min erfarenhet begränsad till framhjulsmotordrivna elcyklar med optisk eller magnetisk sensor vid trampnavet. De sensorerna kan bete sig så men om din cykel med vevhusmotor kan ha det felet vet jag inte.
 
F fb35523 skrev:
Det kan vara så att sensorn som ska känna av att du trampar inte kännar av det korrekt under hela varvet utan bara en del av varvet. Då kommer kraften stötvis. Är det alltid på samma ställe i trampvarvet som kraften kommer? Nu är min erfarenhet begränsad till framhjulsmotordrivna elcyklar med optisk eller magnetisk sensor vid trampnavet. De sensorerna kan bete sig så men om din cykel med vevhusmotor kan ha det felet vet jag inte.
Ja det är alltid på samma ställe. Men du är nog nått på spåret här! Min display visade inte heller km/h eller distans. Har nu flyttat sensorn lite och nu funkar displayen som den ska, får hoppas det har effekt även på eldriften.
 
Det sitter en sensor i vevpartiet. Sannolikt är det den som felar. Om det är en skiva med magneter som sitter på axeln kan den ha manat snett tex.
 
Jag vände den ut och in efter att ha bytt vevlager på cykeln. Funderade ett tag på varför inte motorn startade när jag trampade tills jag testade att trampa baklänges...
 
  • Haha
tobbbias
  • Laddar…
Jag har följt KnockOnWoods exempel. Gåva från snälla döttrar (som iofs har min bil:p). Fantastisk uppfinning! Lagom transport till gym, apotek, bolaget och matbutiken! Röd eldriven trehjuling med korg full av varor parkerad framför en grönskande häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Till råga på detta utrustade de mig vid deras senaste besöket en Hövding - då de oroade sig för att mamma inte skulle använda den fina röda hjälmen som medföljde cykelköpet (modern muttrade nåt om sitt hjälmutseende). Cykeln är en sammansatt mix från Kärnan. Om jag använder den lika flitigt som förväntat byter jag nog ut den till en trehjuling med centrumnav och fler växlar nästa år. Men då blir kostnaden det dubbla.

Den är inte helt lätt att cykla på. Kräver en hel del träning.
 
A
Väldigt låg sadel, är det för att det ska bli lättare att stiga på? eller det kanske är rätt höjd för dig:)
 
Redigerat:
Nja - den passar i höjd (är inte så lång) men ska bytas ut till en dansk, mjukare sadel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.