38 451 läst ·
323 svar
38k läst
323 svar
Elcykel, tips/erfarenheter?
Vem har sagt att man har bråttom bara för att man åker snabbt? Tror någonannan är bättre lämpad att svara på din fråga då jag själv just ska packa räserbilen och åka till gokartbanan......T tobbbias skrev:Jag kanske är gammalmodig av mig men jag skulle aldrig trimma elcykeln. Då köper jag hellre en motorcykel och är ute i trafiken där den hör hemma. Då är det mest mitt eget liv jag gamblar med och inte stackars cyklister och gångare som risker att få en 100 kg klump på sig som färdas i 50 km/h.
Sen är det ju lite osnyggt att trilla och skrapa upp hela kroppen och så frågar försäkringsbolaget om de kan få kika på din cykel och så ser dem att den är trimmad. Finns säkert någon tjusig paragraf de kan peka på.
Sist men inte minst så kan man fråga sig själv om man måste ha så brottom hela tiden? Kanske egentligen behöver en mer överläggning av ens liv än att man behöver köpa ett fordon som går fortare. Adrenalinkickar får man gärna leta på andra ställen än på cykelbanan.![]()
Angående lite snabbare cyklar så var förstås förutsättningen att man inte gör något olagligt på allmän väg, men om man ändå råkar hamna där så åker man väl på gatan och inte på cykelbanan om man nu ska åka jättefort?
Ja det lät gammalmodigt, eller iallafall tråkigt. Fort har människan velat åka i alla tider.
Ja, det är skönt att alla är olika. I sthlm är de stressade till tusen och vill komma fort fram. Man blir som betraktare väldigt trött på dem fort. De ska springa i rulltrappan, de ska skynda sig med barnvagnen osv osv. Och det för att ställa sig i kö till ett café där det är fullt så de måste stå i kö för att vänta på att ett bord ska bli ledigt! Stor komik i det faktiskt. Eller kanske tragik.MathiasS skrev:
Vem har sagt att man har bråttom bara för att man åker snabbt? Tror någonannan är bättre lämpad att svara på din fråga då jag själv just ska packa räserbilen och åka till gokartbanan......
Angående lite snabbare cyklar så var förstås förutsättningen att man inte gör något olagligt på allmän väg, men om man ändå råkar hamna där så åker man väl på gatan och inte på cykelbanan om man nu ska åka jättefort?
Ja det lät gammalmodigt, eller iallafall tråkigt. Fort har människan velat åka i alla tider.
Men som sagt, alla är olika
Att cykla jättefort för egen maskin på landsväg tycker jag är görkul. Men att göra det för att en elmotor drar mig framåt är inte alls samma känsla för mig. Samma sak när man åker skidor. Åker ofta störtlopp i backen men tröttnar fort. Däremot att försöka pressa tider i längdskidspåret är däremot väldigt tillfredsställande.
Men som sagt, alla är olika.
Kör försiktigt på cykelvägarna så inga oskyldiga blir träffade av din rörelsemängd bara
En kollega, som i övrigt bygger egna motorcyklar (vilket gör att jag litar på hans erfarenheter och kunnande) har en;
https://www.crescent.se/catalog/product/view/id/1101/s/elis-24-vxl/category/100/
Och han är ruskigt nöjd med den upplevda kvaliten.
https://www.crescent.se/catalog/product/view/id/1101/s/elis-24-vxl/category/100/
Och han är ruskigt nöjd med den upplevda kvaliten.
Den såg riktigt trevlig ut! Något som jag saknar är att jag bara har 8 växlar och när man kommer upp i lite högre hastigheter hade det gärna fått finnas några fler höga växlar att kunna lägga i.oobum skrev:
Detta stressande! Förstår inte varför cyklar ska behöva mer än EN växel. Fram kommer man ju ändå. Skärpning Tobbe.T tobbbias skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Är det någon mer än jag som testat Shimanos Steps, ihop med deras Alfine Di-system, där man inte bara får assistans, utan även automatväxlar? Frän känsla ..
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Kul med elcykeltråd på Byggahus.
För två år sen flyttade jag så att jag fick 32 km avstånd till jobbet istället för 43 km som tidigare. I planen med husletande fanns redan från början att försöka hitta boende på elcykelavstånd. Och det blev det nu!
I julas gjorde jag slag i saken och beställde en elcykel för pendlingens skull. Det dröjde med leverans till april men så nöjd jag varit med den sedan dess. På grund av mitt relativt långa avstånd, 65 km dagligen, ställde jag höga krav på cykeln från början. Ville ha remdrift för underhållsfrihet samt Rohloff-baknav för dess skottsäkerhet. Dämpning fram, ordentlig belysning och rejäl batterikapacitet.
Blev en hoj av tyskt fabrikat; Riese & Müller, Supercharger GX Rohloff HS. Dubbla batterier (2x 500 Wh), Bosch Performance Line-motor, Rohloff-navet och remdriften jag ville ha. Den är som en tung amerikansk lyx-suv på vägen. Går bra i ruff terräng men även riktigt snabbt på asfalt.
Finns lite bilder på hojen i ett tyskt magasin
https://www.velomotion.de/2018/08/riese-mueller-supercharger-gx-rohloff-hs/
Har nu pendlat sedan i april med undantag för semester och en liten knäskada. Älskar cykelpendlingen. Har tidigare alltid kört med diverse skrotbilar i 10.000 kronors klassen men frihetskänslan med en cykel är underbar. Det tar inte dubbelt så lång tid med cykeln ens, då det är mycket landsvägar där bilen ändå inte kan gå så fort. Susar förbi köer på vägen hem och på morgonen njuter jag av naturen.
Hoppas kunna pendla året runt men vi får se hur plågsam hösten och vintern blir.
För två år sen flyttade jag så att jag fick 32 km avstånd till jobbet istället för 43 km som tidigare. I planen med husletande fanns redan från början att försöka hitta boende på elcykelavstånd. Och det blev det nu!
I julas gjorde jag slag i saken och beställde en elcykel för pendlingens skull. Det dröjde med leverans till april men så nöjd jag varit med den sedan dess. På grund av mitt relativt långa avstånd, 65 km dagligen, ställde jag höga krav på cykeln från början. Ville ha remdrift för underhållsfrihet samt Rohloff-baknav för dess skottsäkerhet. Dämpning fram, ordentlig belysning och rejäl batterikapacitet.
Blev en hoj av tyskt fabrikat; Riese & Müller, Supercharger GX Rohloff HS. Dubbla batterier (2x 500 Wh), Bosch Performance Line-motor, Rohloff-navet och remdriften jag ville ha. Den är som en tung amerikansk lyx-suv på vägen. Går bra i ruff terräng men även riktigt snabbt på asfalt.
Finns lite bilder på hojen i ett tyskt magasin
https://www.velomotion.de/2018/08/riese-mueller-supercharger-gx-rohloff-hs/
Har nu pendlat sedan i april med undantag för semester och en liten knäskada. Älskar cykelpendlingen. Har tidigare alltid kört med diverse skrotbilar i 10.000 kronors klassen men frihetskänslan med en cykel är underbar. Det tar inte dubbelt så lång tid med cykeln ens, då det är mycket landsvägar där bilen ändå inte kan gå så fort. Susar förbi köer på vägen hem och på morgonen njuter jag av naturen.
Hoppas kunna pendla året runt men vi får se hur plågsam hösten och vintern blir.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Den där får du skriva en längre recension om, och tips på hur man köper en .. Har dregglat över Rohloff länge, och i kombination med el vore det kanske tom. köpeläge!T tompaah7503 skrev:Kul med elcykeltråd på Byggahus.
För två år sen flyttade jag så att jag fick 32 km avstånd till jobbet istället för 43 km som tidigare. I planen med husletande fanns redan från början att försöka hitta boende på elcykelavstånd. Och det blev det nu!
I julas gjorde jag slag i saken och beställde en elcykel för pendlingens skull. Det dröjde med leverans till april men så nöjd jag varit med den sedan dess. På grund av mitt relativt långa avstånd, 65 km dagligen, ställde jag höga krav på cykeln från början. Ville ha remdrift för underhållsfrihet samt Rohloff-baknav för dess skottsäkerhet. Dämpning fram, ordentlig belysning och rejäl batterikapacitet.
Blev en hoj av tyskt fabrikat; Riese & Müller, Supercharger GX Rohloff HS. Dubbla batterier (2x 500 Wh), Bosch Performance Line-motor, Rohloff-navet och remdriften jag ville ha. Den är som en tung amerikansk lyx-suv på vägen. Går bra i ruff terräng men även riktigt snabbt på asfalt.
Finns lite bilder på hojen i ett tyskt magasin
[länk]
Har nu pendlat sedan i april med undantag för semester och en liten knäskada. Älskar cykelpendlingen. Har tidigare alltid kört med diverse skrotbilar i 10.000 kronors klassen men frihetskänslan med en cykel är underbar. Det tar inte dubbelt så lång tid med cykeln ens, då det är mycket landsvägar där bilen ändå inte kan gå så fort. Susar förbi köer på vägen hem och på morgonen njuter jag av naturen.
Hoppas kunna pendla året runt men vi får se hur plågsam hösten och vintern blir.
Vad väger den där pjäsen? Kollade på specification på två olika sidor men de vägrade skriva ut vikten...T tompaah7503 skrev:Kul med elcykeltråd på Byggahus.
För två år sen flyttade jag så att jag fick 32 km avstånd till jobbet istället för 43 km som tidigare. I planen med husletande fanns redan från början att försöka hitta boende på elcykelavstånd. Och det blev det nu!
I julas gjorde jag slag i saken och beställde en elcykel för pendlingens skull. Det dröjde med leverans till april men så nöjd jag varit med den sedan dess. På grund av mitt relativt långa avstånd, 65 km dagligen, ställde jag höga krav på cykeln från början. Ville ha remdrift för underhållsfrihet samt Rohloff-baknav för dess skottsäkerhet. Dämpning fram, ordentlig belysning och rejäl batterikapacitet.
Blev en hoj av tyskt fabrikat; Riese & Müller, Supercharger GX Rohloff HS. Dubbla batterier (2x 500 Wh), Bosch Performance Line-motor, Rohloff-navet och remdriften jag ville ha. Den är som en tung amerikansk lyx-suv på vägen. Går bra i ruff terräng men även riktigt snabbt på asfalt.
Finns lite bilder på hojen i ett tyskt magasin
[länk]
Har nu pendlat sedan i april med undantag för semester och en liten knäskada. Älskar cykelpendlingen. Har tidigare alltid kört med diverse skrotbilar i 10.000 kronors klassen men frihetskänslan med en cykel är underbar. Det tar inte dubbelt så lång tid med cykeln ens, då det är mycket landsvägar där bilen ändå inte kan gå så fort. Susar förbi köer på vägen hem och på morgonen njuter jag av naturen.
Hoppas kunna pendla året runt men vi får se hur plågsam hösten och vintern blir.
Den såg riktigt fin ut !
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg

