38 046 läst ·
60 svar
38k läst
60 svar
Garo vs M-line vs Rutab vs Aeg vs Hager
Sida 1 av 5
Hej
just som det står så undrar jag vilket märke man bör hålla sig till (främst gällande säkring,jordfelsbrytare och skåp)
Jag har kollat lite på M-line men är det bra kvalitet om man tex jämför med Garo eller Hager? osv
Mycket tacksam för svar
/Chali
just som det står så undrar jag vilket märke man bör hålla sig till (främst gällande säkring,jordfelsbrytare och skåp)
Jag har kollat lite på M-line men är det bra kvalitet om man tex jämför med Garo eller Hager? osv
Mycket tacksam för svar
/Chali
jag har ytterligare en fråga.. jag har dvärgbrytare av märket Din-line, jag köpte en hel central och dessa brytare på elbutik.se, men nu behöver jag utöka med ytterligare en grupp och vill ju gärna ha tag i samma dvärgbrytare så det inte avviker från utseendet, men jag hittar inte Dinline längre??
Min åsikt är att endast hager "duger". Lättjobbat, villket är viktigt i en central. Går alltid att få tag i mer normkomponenter när man behöver utökas.
De märken som säljs på ex Jula å Biltema borde förbjudas typ..
Det är helt klart värt att lägga några xtra slantar på att löra Hager, och då "nya" modellen, quick Connect dvs skruvlöst rakt igenom, det enda man skruvar är byglingen mellan de olika raderna i centralen, helt underbar att jobba med om man får säja så. Man har nästan igen det dyrare priset på mindre kollingstid i centralen.
/p
De märken som säljs på ex Jula å Biltema borde förbjudas typ..
Det är helt klart värt att lägga några xtra slantar på att löra Hager, och då "nya" modellen, quick Connect dvs skruvlöst rakt igenom, det enda man skruvar är byglingen mellan de olika raderna i centralen, helt underbar att jobba med om man får säja så. Man har nästan igen det dyrare priset på mindre kollingstid i centralen.
/p
ok, får kolla upp detta men en grossist är det ju inte så lätt att köpa av... ska ev. höra med elbutik.se om dom kan skaffa fram dinline åt mig.
visst är hager bra i valitetskänsla och finish, däremot finns det ju gränsvärden som ALLA prylar måste uppfylla, t.ex. maxgräns för JFB felström, karaktäristik på säkringar, kortslutningsström osv..
så de billiga prylarna är möjligen sämre i kvalitet och tiden det tar att installera, men dom måste likväl uppfylla det som står på dom!
sen är det ju skillnad om man jobbar som elektriker, t.ex. hager quick connect spar ju tid och är smidigt, men är man "hempulare" så har man den extra tiden som krävs, dessutom kan man ju slösa lite med tid och använda Ubåtar/skruvplintar istället för torix/snabbklämmor för att få en god kontakt, alla såna snabbkopplingar har ju kommit till för att elektrikerna ska kunna jobba snabbare... en hempulare har inte den tidspressen..
visst är hager bra i valitetskänsla och finish, däremot finns det ju gränsvärden som ALLA prylar måste uppfylla, t.ex. maxgräns för JFB felström, karaktäristik på säkringar, kortslutningsström osv..
så de billiga prylarna är möjligen sämre i kvalitet och tiden det tar att installera, men dom måste likväl uppfylla det som står på dom!
sen är det ju skillnad om man jobbar som elektriker, t.ex. hager quick connect spar ju tid och är smidigt, men är man "hempulare" så har man den extra tiden som krävs, dessutom kan man ju slösa lite med tid och använda Ubåtar/skruvplintar istället för torix/snabbklämmor för att få en god kontakt, alla såna snabbkopplingar har ju kommit till för att elektrikerna ska kunna jobba snabbare... en hempulare har inte den tidspressen..
inte? hur motiverar du det? skruvförband trycker ju ihop kardelerna mot varandra, en snabbkoppling av den typen där man t.ex bara stoppar in en kabel som låser sig själv m.h.a. ett metallbleck kan ju inte ge samma tryck eller kontaktyta, det är endast min uppfattning.
Lite förenkat, både solida och flertrådiga ledare som blir "pressade" i skruvförband brukar bli deformerade och otaliga är dom skruvar som efter nått år är "lösa" del beroende på "trycket" från skruvar dels på värmens påverkan på matr med olika utvidgningskoefficient.
Kopplingsklämmor typ torex och wago är utförda av en "fjäder" som hela tiden har ett tryck på ledarna som är "konstant" så även om ledarna skulle "krypa" lite kvarstår trycket och det uppstår inget glapp.
För att få full kontakt behöver inte trycket vara högt det räcker med att ytorna ligger mot varandra.
Det är ytterst ovanligt att det blir glapp i kontaktdon som har "fjäder spänning" medan hos skruvförband är det i alla fall inte ovanligt.
Allt förutsatt att arbetet är rätt utfört.
Kopplingsklämmor typ torex och wago är utförda av en "fjäder" som hela tiden har ett tryck på ledarna som är "konstant" så även om ledarna skulle "krypa" lite kvarstår trycket och det uppstår inget glapp.
För att få full kontakt behöver inte trycket vara högt det räcker med att ytorna ligger mot varandra.
Det är ytterst ovanligt att det blir glapp i kontaktdon som har "fjäder spänning" medan hos skruvförband är det i alla fall inte ovanligt.
Allt förutsatt att arbetet är rätt utfört.
Hoppas wago är bättre än de första röda modellen med 5 insticksmoduler vet ej vad dessa hette.
Men dessa var av mycket dålig kvalitet för efter några år satt ledarna löst .
Har råkat ut för detta fenomen på flertal ställen man kommit till.
Därför använder jag nästan uteslutande ubåtar typ skruvförband (fuskar ibland med wago)
Genomskinliga ubåtar ser du om alla kardeler är inne innan du drar åt så därför funkar detta bäst för mig.
Men dessa var av mycket dålig kvalitet för efter några år satt ledarna löst .
Har råkat ut för detta fenomen på flertal ställen man kommit till.
Därför använder jag nästan uteslutande ubåtar typ skruvförband (fuskar ibland med wago)
Genomskinliga ubåtar ser du om alla kardeler är inne innan du drar åt så därför funkar detta bäst för mig.
ok, det var intressant att höra lite reflektioner från en yrkesman, jag har som sagt i mina egna funderingar dragit slutsatsen att skrvuförband verkar säkrare, men om inte en snabbklämma kan tappa spänsten av t.ex. värme så är väl det bra, men jag är dock fortfarande skeptisk till om dom verkligen orkar hållla spänsten i all evighet.. fjädrarna på en bil blir ju mattade med åren eftersom det vilar ett tryck på dom hela tiden...
Nått jag har försökt säga i otaliga inlägg är ATT DET ÄR SKILLNAD på olika produkter som kan se i stort sett lika ut, att se skillnaden på "fjäderstålet" i en wago och nån billig Kina kopia är för dom absolut flesta omöjligt. Men för att nu ta wago som exempel så har dom tillverkat anslutningar med fjäderbelastning sedan nån gång på sextiotalet, och det samma gäller för flera av dom andra KVALITETS fabrikaten. Orsaken till att dom fortfarande överhuvudtaget, trots ett högre pris, finns kvar är att deras produkter fungerar bättre och blir billigare i längden.
Ett litet tips, öppna några gamla brytare från 50 talet och kolla hur hårt skruven pressar mot tråden.
Ett litet tips, öppna några gamla brytare från 50 talet och kolla hur hårt skruven pressar mot tråden.