Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Normkomponenterna brinner nog lika fint i en plåtkapsling.mycke_nu skrev:Osexigt som jag gärna lägger extra pengar på är centraler i plåtkapsling istf plast som smälter och brinner vid fel. Dessutom har jag en rökdeckare placerad ovanpå centralen.
Klart motiverat tycker jag eftersom det kan utvecklas mer effekt (17 kW i mittt fall) i elcentralen än något annat ställe i huset, inklusive braskaminen (8 kW).
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det har INTE så stor betydelse vilken effekt man har tillgänglig, kompisens batteriinsamling stod på en hylla och den tog eld.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Och hur får man bakstycket helt tätt mot brännbart underlag om det kommer ut rör ut väggen lite här och där?
Frågan om man istället skulle lägga pengarna på en rökdetektor ovanför centralen och behålla plasten. Dels kommer rökdeckaren att reagera snabbare än en värmedeckare, dels kommer plastkapslingen skapa mer rök!
- ingen eld utan rök -
- ingen eld utan rök -
Och har man redan plåtkapsling får man lägga in lite strimlor av PET-flaska eler nåt innan man skruvar på locket, allt för säkerhets skull ...stilofunk skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Eller kör med RK-stumpar.