Får en elcentral ur kosmetisk synpunkt se ut hursomhelst så länge allt är korrekt utfört? Har nämligen detta eminenta problem hemma där centralen ser lite halvdan ut invändigt... Men allt verkar korrekt kopplat och dimensionerat.
Är det bara elektrikerns yrkesstolthet som sätts på prov?
Sätts locket på så ser man ju inte alla trådar som går lite kors och tvärs...
Är det bara elektrikerns yrkesstolthet som sätts på prov?
Sätts locket på så ser man ju inte alla trådar som går lite kors och tvärs...
Nja.....det ska ju vara lättöverskådligt inne i centralen också.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 153 inlägg
Det beror på. Är man som jag "uppvuxen" inom industrin, där många apparatskåp är små konstverk så ser de flesta hemmacentraler ut som skatbon. Och handen på hjärtat, om inte din central är helt nybyggd (och det var en estet som byggde den) och ingen har rört den sedan dess, så ser de flesta centraler lite röriga ut efter några år av till och ombyggnad. Det är i allmänhet ingen fara.
Nja...jag skulle vilja påstå att det finns ganska stor säkerhetsaspekt i det hela, dels just för översikten om arbete ska göras i centralen samt för ev varmgång i någon tråd som sedan är inlindad med fem andra är ju inte heller så bra.mycke_nu skrev:
Detta med risk för varmgång är lite blandat hur man ser på det....apparatskåp på industrin tex vill tex en del gärna ha inre förbindningar i kanaler och en del löst pga att inte en RK ska bränna sönder en intill liggande.....Glufsglufs skrev:
Kabelbrand i buntade kabelstammar kan få en del oönskade tillbud.....
Men visst är det snyggt med buntar/kanaler
Ja, inte för att det är något fel i att göra det prydligt, men att gå och bekymra sig över hur det ser ut under locket i centralen tyder ändå på att man inte har några större problem här i livet. Typ barn som är döende i kolera.Glufsglufs skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Huruvida man kan bunta ihop ledarna i en elcentral är ju en intressant fråga ur uppvärmningssynpunkt. I de allra flesta fall kan man nog räkna med att belastningen bara är en bråkdel av samtliga ledares maximala ström som de är dimensionerade för, och huvudsäkringen träder troligen in långt före.
Hur som helst, ordning och reda är en förutsättning för att kunna göra underhåll. Den som väver ett nystan av FK i centralen tycker jag visar på både dålig kvalité/ansvar och respekt. Samtidigt får det inte vara för snyggt och överarbetat, för då har man missat poängen och riskerar tappa fokus på säkerheten.
Hur som helst, ordning och reda är en förutsättning för att kunna göra underhåll. Den som väver ett nystan av FK i centralen tycker jag visar på både dålig kvalité/ansvar och respekt. Samtidigt får det inte vara för snyggt och överarbetat, för då har man missat poängen och riskerar tappa fokus på säkerheten.
Har inte öppnat många centraler men de jag har öppnat är av dieazes modell och ingen har varit lätt att få överblick över då rören slutat någonstans i toppen av centralen och sedan spridit ut FK till respektive jord-nolla och säkring. Krävs nog en helt orörd central innan en sådan blir vacker att beskåda.
Framför allt tycker jag det är intressant i centralens omedelbara närhet där ofta tjogtals rör och kablar trängs ihop i ett mycket litet utrymme inne i en vägg. Mej veterligen räknar ingen på anhopning runt centraler.Bo.Siltberg skrev:
I själva centralen är det lite mindre kritiskt då ledarna är omantlade och luftkylda så länge ingen gör knippen med tiotals belastade ledare.
Jag håller med de flesta talarna här, hur det ser ut spelar ingen större roll men som tidigare el-maskinist så var det ju en stor stolthet i att göra snygga dragningar och alltid se till så att alla ledare nådde till samtliga kopplingsplintar.
Jag har grävt i många centraler och att det ser ut som ett ormbo kan vara en sak men för korta ledare som inte går att flytta till andra skenor är i mitt tycke ett stort NO-NO!
Mvh,
Anders
Jag har grävt i många centraler och att det ser ut som ett ormbo kan vara en sak men för korta ledare som inte går att flytta till andra skenor är i mitt tycke ett stort NO-NO!
Mvh,
Anders
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag avskyr centralbyten där elektrikerna har använt trådarna som fanns och sträckt dom så att dom precis räcker till säkringar och noll- och jordplint. Trådar går kors och tvärs.
Gör man ett centralbyte så ska man kunna lägga trådarna någorlunda snyggt, går inte det så får man skarva eller byta ut trådarna till första dosa.
Men om det är bef. och ser bra ut utanpå, men mindre bra inuti så tycker inte jag att det är något man behöver "hänga läpp" över.
//Patrik
Gör man ett centralbyte så ska man kunna lägga trådarna någorlunda snyggt, går inte det så får man skarva eller byta ut trådarna till första dosa.
Men om det är bef. och ser bra ut utanpå, men mindre bra inuti så tycker inte jag att det är något man behöver "hänga läpp" över.
//Patrik
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 833 inlägg
Ja, här gäller det att hitta argument som bortförklarar denna riskmycke_nu skrev:Framför allt tycker jag det är intressant i centralens omedelbara närhet där ofta tjogtals rör och kablar trängs ihop i ett mycket litet utrymme inne i en vägg. Mej veterligen räknar ingen på anhopning runt centraler.
I själva centralen är det lite mindre kritiskt då ledarna är omantlade och luftkylda så länge ingen gör knippen med tiotals belastade ledare.
Med 25 A huvudsäkringar kan det teoretiskt handla om 9 fullt belastade 10 A-gruppledningar. Reduceringsfaktorn för detta är betydande (50%). Men, omräkning krävs endast vid långvarig kontinuerlig drift vid full belastning på samtliga kablar. Här kommer det världsomspunna, och av politiker det enda kända incitationsmedlet pengar, i form av elräkningen, in som räddare av 1 miljon elcentraler i Sverige.

Nej, nej ...Bo.Siltberg skrev:Huruvida man kan bunta ihop ledarna i en elcentral är ju en intressant fråga ur uppvärmningssynpunkt. I de allra flesta fall kan man nog räkna med att belastningen bara är en bråkdel av samtliga ledares maximala ström som de är dimensionerade för, och huvudsäkringen träder troligen in långt före.
"Samtidigt får det inte vara för snyggt och överarbetat, för då har man" betalt elektrikern alldeles onödigt mycket pengar för något man inte behövde.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Men är det ingen som har någon bild på en central som är snyggt gjord? Jag har efterfrågat det flera gånger men aldrig sett en bild. Flera 'skryter' om hur bra man skruvar centraler men vågar inte visa. Men det kanske är så att men inte har några bilder.