30 384 läst ·
67 svar
30k läst
67 svar
Elcentral inte så vacker
Det är definitivt inte arbete under spänning i en normcentral som är rätt byggd, möjligen arbete nära spänning om det är slarvigt skalat eller använt "dåligt" material som medger beröring (Hager QC är t.ex "idiotsäkra"). En del är inte lika noga som Patrik och använder ändamålsenliga hattar utan "kladdat dit" någon eltejp som efter något år sitter "sådär".Mikael_L skrev:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Har man locket på i en normcentral så är det att jobba utan spänning, men så fort man öppnar så blir IP klassningen 00 då man kan ta sitt finger och beröra både fasskenor och polerna på dvärgbrytare, dock är centralen skyddad för oavsiktlig beröring. Men att jobba i en elcentral är ALLTID arbeta under spänning, om den är spänningssatt oavsett hur "rätt" den är byggd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Som jag nämnt tidigare i tråden så brukar jag alltid skarva trådarna om dom är förkorta för att dra hyfsat snyggt. Så det brukar alltid se okej ut, men det är ju enklare vid nybyggnation kanske främst pga av att det saknas kuloledningar.Laths skrev:
Sent from my HTC One X using Byggahus
Jag menade på då föregående talare pratade om att skruva i en normcentral typ Hager inte var att jobba under spänning då denna var så "idiot"säker. Men jag menar på att utan lock så är det väldigt enkelt att komma emot spänningsförande delar, exempelvis inkopplade kablar, fasskenor som inte sitter 100 tätt osv. Det var min poäng, men med locket på blire svårt och få ström i sig.Slugge skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Hm, var finns det fasskenor i en normcentral? :SLaths skrev:Jag menade på då föregående talare pratade om att skruva i en normcentral typ Hager inte var att jobba under spänning då denna var så "idiot"säker. Men jag menar på att utan lock så är det väldigt enkelt att komma emot spänningsförande delar, exempelvis inkopplade kablar, fasskenor som inte sitter 100 tätt osv. Det var min poäng, men med locket på blire svårt och få ström i sig.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 698 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden