Tänkte göra om ett förråd i stugan till badrum.
Där inne finns även el centralen.
Vad säger reglerna?
Jag har sett andra badrum där centralen ligger i badrummet, men ej i våtzon1.
Där inne finns även el centralen.
Vad säger reglerna?
Jag har sett andra badrum där centralen ligger i badrummet, men ej i våtzon1.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Till centralen har du en matning som (troligen) inte är skyddad av jordfelsbrytare, även om du i centralen sätter en jordfelsbrytare för utgående från centralen.
I badrummet får inte finnas någon el alls som inte skyddas av jordfelsbrytare. Det får inte ens finnas ledningar som passerar i väggen om de inte är skyddade.
I badrummet får inte finnas någon el alls som inte skyddas av jordfelsbrytare. Det får inte ens finnas ledningar som passerar i väggen om de inte är skyddade.
Finns det elcentral med jotdfelsbrytare?
Jodå, det får visst finnas el i badrum som inte skyddas av JFB och det får också passera ledningar i badrumsväggar som inte skyddas av JFBH hempularen skrev:Till centralen har du en matning som (troligen) inte är skyddad av jordfelsbrytare, även om du i centralen sätter en jordfelsbrytare för utgående från centralen.
B byggeskafram skrev:
GVK har kommit med en hel del nya regler med deras zoner i badrum, kolla upp det innan du ens funderar på att sätta centralen i badrummet.
Jag skulle påstå att det inte är något problem. Inte vad det gäller elregler i alla fall. GKV kan säkerligen ha synpunkter.
Släpp det, @Daniel_157 har godkänt installationen, behövs inte tänkas, bara kör.Z zwanzig skrev:
Varför skulle det krävas jordfelsbrytare?
GKV brukar ju gilla att kräva tätade genomföringar i alla väggar.
GKV brukar ju gilla att kräva tätade genomföringar i alla väggar.