16 015 läst ·
73 svar
16k läst
73 svar
Elcentral i badrum?
Det är helt nya regler nu tydligen. Har man dusch/badkar på yttervägg så ska hela den väggen klassas som zon 1 och då kan man inte ens ha en brytare därZ zwanzig skrev:
Vilka regler syftar du på då?
GKV har sina påhitt vad det gäller genomföringar och monteringshål. Det är inte krav att följa och har inget med elkrav att göra.G GoGetLost skrev:
Elstandarden kostar ju en slant. Men här finns en enkel förklaring från en hyfsat vettig källa.
https://elstandard.se/wp-content/uploads/SEK_Svensk_Elstandard_Badrum-1.pdf
D Daniel 109 skrev:
Plattsättare och såna som sätter tätskikt har krav att följa det och jag vet att en kollega fick flytta en jäkla massa i ett badrum för annars vägrade de att sätta tätskiktet. Chefen har bättre koll än mig, jag vet bara att de va krångligt, ologiskt och korkat. Chefen ringde både GKV och BKR för att få svar på sina frågor men ingen visste direkt något. Zonerna är ändrade och lite krångligare än innan beroende på hur badrummet är utformat.
Elstandard den har inte ändrats något nyligen för badrum nej, det vet jag och det har jag inte heller sagt
JordfelsbrytareD Daniel 109 skrev:
Alla kretsar/gruppledningar som matar bad- och duschrummet ska skyd-
das av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström inte överstiger 30 mA.
Även ledningssystem som är monterade i delar av vägg vilka gränsar
till områdena 0, 1 eller 2 och på ett djup mindre än 5 cm behöver jord-
felsbrytare eller mekaniskt skydd.
För val av kapslingsklass gäller följande:
• IPX7 i område 0
• IPX4 i område 1
• IPX4 i område 2
Materiel i område 1 och 2 som utsätts för vattenbesprutning behöver
dock minst ha kapslingsklass IPX5.
Annars minst IP21.
Tidigare har inte kopplingsutrustning tillåtits i badrum men tittar man i dagens standard kan jag inte se att det skulle vara förbjudet, iaf inte i den delen som handlar om just badrum. Däremot ska ju materialet klara av den miljön den sitter i. De flesta elektriker skulle nog säga nej på ren ryggmärg. Det är däremot inte tillåtet i område 0-2. Utanför område 2 så befinner man sig fortfarande i ett badrum där kondenserat vatten fäster på väggar och elektriskt material. Fukt kan sedan rinna in i centralen. Jag säger nej på den här frågan, flytta ut centralen eller tänk om. Blanda inte ihop GVKs våtrumszoner med områden i elinstallationsreglerna.
Egentligen rätt som du skriver, detta är elforumet, men givetvis viktigt att även ta hänsyn till våtrumsatandarderna också.J Johan456 skrev:Tidigare har inte kopplingsutrustning tillåtits i badrum men tittar man i dagens standard kan jag inte se att det skulle vara förbjudet, iaf inte i den delen som handlar om just badrum. Däremot ska ju materialet klara av den miljön den sitter i. De flesta elektriker skulle nog säga nej på ren ryggmärg. Det är däremot inte tillåtet i område 0-2. Utanför område 2 så befinner man sig fortfarande i ett badrum där kondenserat vatten fäster på väggar och elektriskt material. Fukt kan sedan rinna in i centralen. Jag säger nej på den här frågan, flytta ut centralen eller tänk om. Blanda inte ihop GVKs våtrumszoner med områden i elinstallationsreglerna.
Att bara rakt av häva ur sig är ingen god idé och kan leda till att många slösat mycket pengar på dåliga råd.
Om alla förutsättningar ges kanske det kan ges ok ut el synpunkt och sen kan frågan dras ett varv i badrumsforumet.
Men nu frågades det om elcentralen, då ska vi inte blanda in GVK. Nej jag hävdar att den inte får sitta där generellt med anledning av fukt. Är badrummet stort kan det gå beroende på hur långt den sitter från duschen/badkaret. Centralen bör då vara i plast med dörr, lägst IP44.E El-Löken66 skrev:Egentligen rätt som du skriver, detta är elforumet, men givetvis viktigt att även ta hänsyn till våtrumsatandarderna också.
Att bara rakt av häva ur sig är ingen god idé och kan leda till att många slösat mycket pengar på dåliga råd.
Om alla förutsättningar ges kanske det kan ges ok ut el synpunkt och sen kan frågan dras ett varv i badrumsforumet.
J Johan456 skrev:
Tänk att elcentralen hamnar i badrummet och det är på en otillåten plats enligt GVKs nya regler och hantverkaren som ska
sätta tätskiktet vägrar att göra det. Hur gör TS då?
Som jag skrev tidigare så fick en kollega flytta bland annat en dosa till brytare för att den hamnade i fel zon och de vägrade sätta tätskikt då, samma gällde handdukstorken, så GVK behöver man blanda in i detta. Men det är ju enklare om man hade fått se en ritning på hur det kan tänkas se ut, nu är det ju bara gissningar och worst case scenario man utgår efter
Du har såklart rätt i det. Jag tänker bara på att zonerna ser olika ut. Område 1 enligt elinstallationsreglerna är inte samma sak som GVK zon 1.G GoGetLost skrev:Tänk att elcentralen hamnar i badrummet och det är på en otillåten plats enligt GVKs nya regler och hantverkaren som ska
sätta tätskiktet vägrar att göra det. Hur gör TS då?
Som jag skrev tidigare så fick en kollega flytta bland annat en dosa till brytare för att den hamnade i fel zon och de vägrade sätta tätskikt då, samma gällde handdukstorken, så GVK behöver man blanda in i detta. Men det är ju enklare om man hade fått se en ritning på hur det kan tänkas se ut, nu är det ju bara gissningar och worst case scenario man utgår efter
J Johan456 skrev:
"Genomföringar för el i plats för bad eller dusch och i våtzon 1 ska möjliggöra tät anslutning mot väggens tätskikt." Så en dosa i deras zon 1 är omöjlig för de blir inte tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zon 1 blir ganska stor om man har tex ett badkar
"Om yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela ytterväggen behandlas som våtzon 1." Sen den trevliga punkten också.
"Uppdaterade branschregler Säkra Våtrum 2021:1; Vad ändras? Genomföring för el i våtrum
Kraven vid genomföring av el i våtrum är nu samordnade med Installatörsföretagen."
Zonerna har varit olika men nu är det väl frågan om det fortfarande är det
Ja, det är helt olika zoner.
Dom ser olika ut. Område 0 är invändigt i badkaret. Område 1 ovanför badkarskanten och upptill 225cm samt utsida karet. Område 2 är 60cm från karkanten. Så ja, det är olika.G GoGetLost skrev:"Genomföringar för el i plats för bad eller dusch och i våtzon 1 ska möjliggöra tät anslutning mot väggens tätskikt." Så en dosa i deras zon 1 är omöjlig för de blir inte tätt.
[bild]
Zon 1 blir ganska stor om man har tex ett badkar
"Om yttervägg ingår i våtzon 1 ska hela ytterväggen behandlas som våtzon 1." Sen den trevliga punkten också.
"Uppdaterade branschregler Säkra Våtrum 2021:1; Vad ändras? Genomföring för el i våtrum
Kraven vid genomföring av el i våtrum är nu samordnade med Installatörsföretagen."
Zonerna har varit olika men nu är det väl frågan om det fortfarande är det
Vi var i liknande situation när vi renoverade. Vi flyttade centralen till rummet bredvid. Blev mycket bättre. Men mer jobb såklart att dra om allt. Men inget jag ångrar idag