Byggahus.se

Elcentral i badrum?

1. E
    Medlem · 4 929 inlägg
    Mycket bättre.
    Allt annat vansinne.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 842 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Helt avgörande för den elektriska säkerheten är hur badrummet ser ut, avstånd till dusch och hur torrt det är på platsen för elcentralen. Den borde gå att bygga in så att den inte betraktas som en del av badrummet. Lite bilder och planlösning för det ombyggda förrådet vore bra för att kunna ge närmare synpunkter.

• Laddar…
  3. B
    Medlem · 19 inlägg

byggeskafram

Medlem
    Badrum är väl fackterm för rum med dusch
    Och toalett om det bara är WC.
    Eller vet du mer än mig

4. B
    Medlem · 19 inlägg

byggeskafram

Medlem
    Jag tror att det finns exakta regler som inte kan misstolkas. Elektriker är ju dom mest välutbildade hantverkarna

5. E
    Medlem · 4 929 inlägg
    Hade jag varit elektriker än hade jag installerat enligt kunds önskemål.
    Hade jag varit anläggningsinnehavare hade jag flyttat centralen, detta är ju något du ständigt behöver komma åt och dra nya ledningar från.

Det kan såklart vara möjligt att placera den bra i ett badrum också men då du inte lagt upp bilderna eller ritningen så vet vi mindre än noll och inget om hur förutsättningarna ser ut.

6. S
    Medlem · Västra Götaland · 859 inlägg

Soltorp40

Medlem
    Ja, jag vet mer än du gör.

Jag vet med säkerhet att jag inte har en aning om fall trådskaparen är en byggfackman (av valfritt kön) eller en ytterst välmenande men ohändig nybliven sommarstugeägare. Jag respekterar båda lika högt.

Detta forum är lika mycket till för privatpersoner som fackmän, så allt är möjligt.

Innan man går in på detaljer är det bäst att fråga och försäkra sig om att man är ense om vad som avses. Du kan inte ana vilka spännande frågor och svar det kan bli om en elkontakt, innan forumet inser att det är en strömbrytare som avses... "Badrum" har gett tveksamheter förr...

• Laddar…
  7. B
    Medlem · 19 inlägg

byggeskafram

Medlem
    Istället för att fråga mig kan du kolla upp på wikipedia om du inte vet skillnad på ett badrum eller toalett.
    Eller fråga din granne eller mamma eller vem som helst som har lust att svara på korkade frågor :D

8. S
    Medlem · Västra Götaland · 859 inlägg

Soltorp40

Medlem
    Läs, men sluta kasta invektiver!
    Om det inte går att förstå; läs en gång till, och om det inte hjälper: fråga.

Jag vet skillnaden på rummen och namnet.

Men jag kan inte veta om Du vet det.

Vrid nu om kontakten och sov.

Räkna inte med flera svar i framtiden från min sida.

9. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 842 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Jag tolkar det som att du inte vill ha någon hjälp med denna fråga, och du får givetvis som du vill.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 19 inlägg

byggeskafram

Medlem
    Tillbaks i skogen med dig ditt troll.

11. H
    Moderator · Stockholm · 43 488 inlägg

hempularen

Moderator
    Nej det är det som är lite knepigt med el. Det finns inte exakta regler som täcker speciellt mycket. Det mesta som uppfattas som en absolut regel är bara tumregler som är rätt i kanske 80% av fallen. Man behöver förstå ellära för att inse när tumregeln är tillämpbar eller inte.
    Om reglerna skulle vara absoluta och entydiga. Så skulle du inte få ha centralen vare sig i badrummet eller angränsande rum. Och elkablar till dina uttag skulle vara tjocka som din arm (kanske lite överdrivet, men tjockare än någon kabel du överhuvudtaget sett).
    Och jag skall tillägga att jag är inte elektriker.

12. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Är du verkligen intresserad av att få hjälp? :thinking:

13. D
    Besserwisser · E · 15 572 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Han gillar inte onödiga frågor. Det är uppenbart att han inte vill ha hjälp. Så det behöver du inte fråga.

14. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 261 inlägg

useless

Lök.
    Det finns en väsentlig skillnad: GVK, BKR och andra branschregler är helt frivilliga att följa och ok att göra avsteg ifrån. Elsäkerhetsreglerna är i de flesta fall lag och måste följas.

• Laddar…
  15. B
    Medlem · 19 inlägg

byggeskafram

Medlem
    Bra svar. Jag tror du har rätt.
    Men jag tror att en elektriker kan svara på om det generellt är ok. Det finns ju alltid gråzoner. Men det finns besiktningsmän som slår ned på olovliga konstruktioner.

Min kollega som är elektriker sa att det generellt är ok. Men jag var lite nyfiken vad ngn annan skulle säga.
    Men med det sagt kan jag ha fel. Det kanske inte finns riktlinjer ens för elektriker. Men det känns otippat.
    Jag tex tror inte en central får sitta i våt zon 1 tex

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.