32 288 läst ·
80 svar
32k läst
80 svar
Elbolaget har ställt ett elskåp på vår fastighet
Ok, så för att jag har ett elöverföringsavtal med bolaget så är det möjligt att det står i avtalet att de tillåter sig ha elskåp på folks fastigheter?Claes Sörmland skrev:
Den som har skrivit denna text kan inte juridiken.
Men nog det finns en strimma sanning. Du har ju ett avtal med elnätsbolaget (som har koncession för områdets elnät) och där brukar det finnas rätt breda skrivningar om att kunna ha pryttlar på din mark. Och eftersom skåpet står där (sedan länge antar jag) har ni ju ett pågående avtal om att det är OK. Måste skåpet stå där för evigt? Knappast. Ni får väl flytta på det tillsammans med elnätsbolaget. Och gissningsvis vill bolaget att du bekostar det, de brukar vilja det.
Vad är det som inte är sanning i det han skriver?
Ja det här stått här ett tag men vi har samtidigt bott här ett tag. Det har inte varit ett problem tidigare, men snart måste vi välja att antingen renovera vår mur mot gatan eller att ta bort muren helt. I båda scenarion så står skåpet ivägen. De ville ha 100.000kr för att flytta på det.
Nätkoncessionen ger inte den rätten överhuvudtaget. Men det kan som sagt finnas med i avtalet för din nätanslutning.
Men den motivering du fick är fel.
Men den motivering du fick är fel.
Jag fruktar att du sitter med Svarte Petter här och får betala de där 100 000 kr eller leva med skåpet. Det går liksom inte att vinna detta rättsligt med ett så pass stort bolag som dessutom har säkrat sin rätt utan att du ens förstod det när du tecknade avtal med dem.N naikon skrev:Ok, så för att jag har ett elöverföringsavtal med bolaget så är det möjligt att det står i avtalet att de tillåter sig ha elskåp på folks fastigheter?
Vad är det som inte är sanning i det han skriver?
Ja det här stått här ett tag men vi har samtidigt bott här ett tag. Det har inte varit ett problem tidigare, men snart måste vi välja att antingen renovera vår mur mot gatan eller att ta bort muren helt. I båda scenarion så står skåpet ivägen. De ville ha 100.000kr för att flytta på det.
Det som har blivit så märkligt är att en skitsak som att flytta på ett elskåp ska kosta 100 000 kr. Men där är samhället idag, det som förr var enkelt och billigt är idag svårt och dyrt. Det är samtiden och går liksom inte att ändra på. Folk gör inte så mycket på jobbet utan skriver mest papper då blir all förändring av den fysiska verkligheten väldigt dyrt. Det enda som är billigt är att emaila med dem.
Om det borde kosta så mycket som 100 tkr vet jag inte men skitsak skulle jag inte kalla det. Det är nog mer pyssel än man kan tro. Bara att hitta en lämplig plats kan säkert ofta vara en utmaning. Sen ska det grävas, och skarvas, och kopplas... Fort drar timmarna iväg.Claes Sörmland skrev:
Men visst jämfört med att bygga en skyskrapa är det väl en skitsak, men inte en skitsak som åtgärdas i en handvändning.
D Daniel 109 skrev:
Tack för svaren. Är det värt att ställa motfrågan ifall detta står med i avtalet?Claes Sörmland skrev:
Jag fruktar att du sitter med Svarte Petter här och får betala de där 100 000 kr eller leva med skåpet. Det går liksom inte att vinna detta rättsligt med ett så pass stort bolag som dessutom har säkrat sin rätt utan att du ens förstod det när du tecknade avtal med dem.
Det som har blivit så märkligt är att en skitsak som att flytta på ett elskåp ska kosta 100 000 kr. Men där är samhället idag, det som förr var enkelt och billigt är idag svårt och dyrt. Det är samtiden och går liksom inte att ändra på. Folk gör inte så mycket på jobbet utan skriver mest papper då blir all förändring av den fysiska verkligheten väldigt dyrt. Det enda som är billigt är att emaila med dem.
Daniel, har du något som backar upp att nätkoncessionen inte ger rätt till detta? Så jag kanske har någon källa att komma med
Tack för er hjälp
Hehe såklart. Är inte så haj på juridik och retorik så lite svårt att tolka all textAlfredo skrev:
https://partilleenergi.se/wp-content/uploads/2019/09/NÄT-2012-K-rev-2_181010.pdf
Men jag läste igenom det och hittade ingenting som säger att konsumenten ska tillåta elskåp på sin egendom
Elnätsföretagets anläggningar
3.2 Elnätsföretaget drar mot engångsavgift fram erforderligaledningar till en av elnätsföretaget vald anslutningspunkt.Elnätsföretaget äger ledningarna och bestämmer deras lägeefter samråd med konsumenten. Önskar konsumenten annananslutningspunkt, annat läge eller ökad kapacitet ombesörjerelnätsföretaget sådan åtgärd mot särskild ersättning för demerkostnader som därvid uppkommer
Två fundering gällande när skåpet placerades på platsen.N naikon skrev:
Har det gjorts under er tid som ägare till fastigheten?
Är det ursprunglig placering från att elnätet i området byggdes?
När placerades skåpet på platsen?
Behöver inte ha betydelse, men kan ha påverkan hur det hanteras och gällande avtal/tillåtelse.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Ett område även jag har väldigt lite kunskap om. Men jag har för mig att avtalslydelsen som citeras här brukar tolkas som att dte gäller den utrustning som behövs för just den fastighet som avtalet gäller. Alltså typiskt servisledningen fram till huset. Skulle det gälla ex. en industri, så kanske man kör högspänning till en tranformator som finns inne på industritomten osv.
Jag har uppfattat att ex. de typiska säkringskåpen där hela kvarteret har sina servissäkringar brukar stå på gatumark, eller med ledningsrätt inne på en privat fastighet.
Skulle man dra avtalsklausulen helt okritiskt så skulle den ju ge rätt att dra en 800 kV ledning över mitt hus till ett ställverk 20 km bort.
Jag har uppfattat att ex. de typiska säkringskåpen där hela kvarteret har sina servissäkringar brukar stå på gatumark, eller med ledningsrätt inne på en privat fastighet.
Skulle man dra avtalsklausulen helt okritiskt så skulle den ju ge rätt att dra en 800 kV ledning över mitt hus till ett ställverk 20 km bort.
Om naikon lägger in några bilder eller annat som visar både vad det rör sig om och läget ökar ju chanserna att svaren blir bättre anpassade. Ett kabelskåp borde knappast göra det omöjligt att lägga mur etc förbi på något sätt.