Jag har varit med om att man ställt upp hela nätstationer på andras fastigheter. Det är anläggningar som mycket väl KAN få rätt att stå där med stöd av en ledningsrätt, men knepet som många nätägare inte får till är att skapa rättigheten INNAN belastningen sker. Beroende på hur detaljplanen är utformad och var på din fastighet du har byggrätt kan ett nätskåp mycket väl hindra planerade utbyggnader etc. och då kostar det mer än kaffepengar.

Har man fått ett nätskåp, ledning, transformatorstation etc. på sin fastighet utan föregående avtal och ersättning så är brottet egenmäktigt förfarande. Förslagsvis tar man kontakt med nätägaren och ber denne ta bort skåpet. Görs inte det inom tid som man berättar för nätägaren tar man kontakt med kronofogden som avlägsnar anläggningen. Under tiden som detta sker kommer naturligtvis nätägaren söka ledningsrätt och där är man mer utlämnad till tvingande lagstiftning, men då blir intrånget och ersättningen i alla fall korrekt värderad.

TS kanske borde agerat tidigare och inte ett halvår senare när elskåpet plötsligt blev ivägen

L Lenza skrev:
För en lekman i frågan gällande skåpets kablar, det finns alltså ingen kabel som går åt andra hållet, mot hus, bort från skåpet som kan bli för kort?
Det kan göra det och det är isåfall den som går mot huset. Men, antagligen inte i detta fall eftersom TS då hade märkt när man la ner den nya serviceledningen till huset....så det verkar rimligt att anta att allt går i gatan och då gäller det jag sagt ovan om flytt.

P Putte 9497 skrev:
TS kanske borde agerat tidigare och inte ett halvår senare när elskåpet plötsligt blev ivägen
Tur elbolagen och multimiljardärerna har dig som beskyddare. Så dom kan fortsätta med att göra lite vad fan dom tycker och tänka att om det blir problem med gräsrötterna så kör man bara över dom med lite ekonomiska muskler. Hur skulle dom annars klara sig?

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Tur elbolagen och multimiljardärerna har dig som beskyddare. Så dom kan fortsätta med att göra lite vad fan dom tycker och tänka att om det blir problem med gräsrötterna så kör man bara över dom med lite ekonomiska muskler. Hur skulle dom annars klara sig?
Eller annars gör gräsrötterna som du och gnäller i ett forum istället för att opponera sig.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det kan göra det och det är isåfall den som går mot huset. Men, antagligen inte i detta fall eftersom TS då hade märkt när man la ner den nya serviceledningen till huset....så det verkar rimligt att anta att allt går i gatan och då gäller det jag sagt ovan om flytt.
Men befintlig kabel till TS fastighet går med all säkerhet in där skåpet placerades och att det hamnade några dm in på tomten kan bero på många orsaker och en kan vara att istället för att TS får bekosta en ny anslutning till sitt hus för att hans kabel inte räckte till placerade man skåpet där det hamna.

Med all säkerhet?

Klart det kan vara så, men ser man till hur det byggs här i området nu så är det inte så på ett enda ställe hittills. Och även om det vore så, så är det helt ointressant i sakfrågan.

...och att fastighetsägaren skulle få bekosta en ny anslutning när nätägaren moderniserar nätet är helt befängt. Så fungerar det inte.

MathiasS MathiasS skrev:
Med all säkerhet?

Klart det kan vara så, men ser man till hur det byggs här i området nu så är det inte så på ett enda ställe hittills. Och även om det vore så, så är det helt ointressant i sakfrågan.

...och att fastighetsägaren skulle få bekosta en ny anslutning när nätägaren moderniserar nätet är helt befängt. Så fungerar det inte.
Ok, och det vet du med säkerhet eller är det något du hittat på?

P Putte 9497 skrev:
Hej och ursäkta sent svar. Jag har vart i kontakt med nätägaren och de har ännu inte svarat. Ang att agera tidigare borde du läst vad jag skrev. Det är en sommarstuga och skåpet ställdes på sin plats utan att jag var på plats. Eftersom utmärkningen av var de skulle dra ledningar osv var på andra sidan av vår väg så var det inget jag reagerade på i läge 1. "Vi" (eller snickaren) byggde också ett hus vid tillfället när skåpet ställdes dit. Nu i efterskott ser vi att nätägaren ställt skåpet inne på vår tomt. Hur anser du att vi skulle gjort. Slutat arbeta och alltid varit på plats ?. Du behöver inte kommentera mina inlägg om du inte har något att tillföra.

Vattenfall skall låta gräva ned en luftledning som bara betjänar mig. Den matar även en vattenbrunn som har ett eget elabonnemang. I och med att elmätaren måste vara "någonstans" så tas den ned från stolpen och ett elskåp sätts dit istället. jag får 1571:- inkl moms (minimumnivå) för att dom får sätta ut ett elskåp på min mark. Jag kommer aldrig ens att se det...

Bara som lite information om vad du i bästa fall kan vänta dig i ersättning.

Tack för info
/B

Hej
Jag har en undran
Har ett elskåp ståendes på min tomt som är hindrar ombyggnation. Jag hörde med elägaren och de hävdar att de varken behöver ledningsrätt eller servitut för att ha elskåpet där, utan hänvisar till "nätkoncession".
Stämmer detta?

Nej, det gör det inte. Den inne bär att de har ensamrätt att bygga elnät, inte att de har rätt att bygga var de vill.

• Gilla
Pernilla Dillner och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör det inte. Den inne bär att de har ensamrätt att bygga elnät, inte att de har rätt att bygga var de vill.
Ok...

Här är hela svaret:
"nej, vi behöver inte ett särskilt servitut eller ledningsrätt för elskåpet på din tomt, eftersom det omfattas av vår nätkoncession. Det innebär att vi enligt ellagen har rätt att ha anläggningar som elskåp och ledningar på plats för att säkerställa eldistributionen – utan att det krävs ett servitut eller att något särskilt avtal upprättas med varje enskild fastighetsägare.

Mer om detta finns att läsa hos Lantmäteriet, men det gäller alltså inte när det handlar om elnät under koncession."

Claes Sörmland
N naikon skrev:
Ok...

Här är hela svaret:
"nej, vi behöver inte ett särskilt servitut eller ledningsrätt för elskåpet på din tomt, eftersom det omfattas av vår nätkoncession. Det innebär att vi enligt ellagen har rätt att ha anläggningar som elskåp och ledningar på plats för att säkerställa eldistributionen – utan att det krävs ett servitut eller att något särskilt avtal upprättas med varje enskild fastighetsägare.

Mer om detta finns att läsa hos Lantmäteriet, men det gäller alltså inte när det handlar om elnät under koncession."
Den som har skrivit denna text kan inte juridiken.

Men nog det finns en strimma sanning. Du har ju ett avtal med elnätsbolaget (som har koncession för områdets elnät) och där brukar det finnas rätt breda skrivningar om att kunna ha pryttlar på din mark. Och eftersom skåpet står där (sedan länge antar jag) har ni ju ett pågående avtal om att det är OK. Måste skåpet stå där för evigt? Knappast. Ni får väl flytta på det tillsammans med elnätsbolaget. Och gissningsvis vill bolaget att du bekostar det, de brukar vilja det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.