D
Är det lönt att felsöka Elbjörnfläkt som löser jordfelsbrytaren om man kör på högsta effet, halv effekt går fint, några tips vad detta skulle kunna bero på?

Jordfelet finns någon annan stans i anläggningen!
Troligen fukt i en kontakt, julgran ute?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Gissningsvis så är det två värmeelement och det ena är helt.
Men data på fläkten (typbeteckning + bild) gör saker enklare.

Protte

D
Denna modellen är det, tack!

• Typskylt på en byggutrustning modell NH 21, med tekniska specifikationer och tillverkarinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Löser det direkt vid full effekt? Eller efter en stund?
Som nämt tidigare så kan jordfelet vara precis var som helst efter JFB. Det behöver inte vara på samma grupp/säkring som belastas.
Men för att utesluta fläkten, har ni något uttag som inte är jordat? Så prova fläkten där, löser JFB utan jord till fläkten så är det inget fel på fläkten.
Det är nu man behöver ett mätinstrument till en början Och kunskap om hur el och krypströmmar (30mA) kan uppkomma.
Det vanligaste på vintern är en fuktig förlängningskabel utomhus, 230 V till utomhusslinga eller kupévärmare.
OBS Det räcker inte att slå ifrån säkringen till där man misstänker jordfelet! Förlängningskabel måste dras ut alternativ, måste nolledaren till gruppen kopplas loss från nollskenan när man testa med 2 kW belastning i anläggningen.

Redigerat:
D
L Leif i Skåne skrev:
Löser det direkt vid full effekt? Eller efter en stund?
Som nämt tidigare så kan jordfelet vara precis var som helst efter JFB. Det behöver inte vara på samma grupp/säkring som belastas.
Men för att utesluta fläkten, har ni något uttag som inte är jordat? Så prova fläkten där, löser JFB utan jord till fläkten så är det inget fel på fläkten.
Det är nu man behöver ett mätinstrument till en början Och kunskap om hur el och krypströmmar (30mA) kan uppkomma.
Det vanligaste på vintern är en fuktig förlängningskabel utomhus, 230 V till utomhusslinga eller kupévärmare.
OBS Det räcker inte att slå ifrån säkringen till där man misstänker jordfelet! Förlängningskabel måste dras ut alternativ, måste nolledaren till gruppen kopplas loss från nollskenan när man testa med 2 kW belastning i anläggningen.
Den löser efter en liten stund, 30 sek till 1 minut ungefär. JFB har aldrig löst ut annars och det spelar ingen roll om jag kör inomhus eller ute. Mätinstrument har jag och basala elektronikkunskaper, svagare på starkström. Tyvärr jag inget ojordat uttag, det kan man iofs lösa kanske..

Ngt konkret jag kan mäta som skulle besvara frågan?

När JFB är från skall det inte finnas förbindelse mellan jordskenan och nollskenan ( i princip vilken gulgrön ledare och blå nolledare som helst) = oändligt motstånd.
Har man utslag vid Ohm-mätning så får man slå ifrån alla säkringar, och lossa en Nolla åt gången i varje grupp till man får oändligt motstånd på mätaren. Får man ingen ändring i motståndet kan man sätt dit nollan och ta nästa.
Lycka till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.