Jag installerade en elbilsladdare för ett par månader sen och idag fick jag min elbil (en VW ID.3). Laddaren är nedställd med dip-switchar till 16A (3-fas) och kan regleras via en app från 6-16A (per fas).

För att stresstesta min installation lite så har jag nu laddat på 16A trefas i en timme. Det jag reagerade på och vill kolla om det anses normalt är att dvärgbrytaren blir lite ljummen. Dessutom låter den lite, ett svagt svagt elektroniskt "surr".

Jag lyfte av kåpan på normcentralen och även utgående trådar är lite småljumma (2,5 kvadrat). Gissningsvis kanske 10 grader över omgivande temperatur.

Min fråga nu, är allt detta normalt när man belastar så pass hårt under längre tid?

Att kabeln blir varm normalt vid maxbelastning, tål det. Sen det med att dvärgbrytaren blir varm kan bero på att dom sitter kloss med andra apparater, blir inte av med värmen, bör vara 1 modul mellan andra. Att det surrar i dom är inte bra, ett annat fabrikat kanske eller en D-karaktär på dom.

J jonaserik skrev:
Att kabeln blir varm normalt vid maxbelastning, tål det. Sen det med att dvärgbrytaren blir varm kan bero på att dom sitter kloss med andra apparater, blir inte av med värmen, bör vara 1 modul mellan andra. Att det surrar i dom är inte bra, ett annat fabrikat kanske eller en D-karaktär på dom.
Det borde jag kanske skrivit men det är Hager dvärgbrytare med C karakteristik. Den sitter kloss an en annan dvärgbrytare på ena sidan men öppet på andra sidan.

En luftspalt då, kan sägas att jag inte har reagerat på någon värme direkt på en automat, men surret är mitt tycket inte bra, låter lite som att det är gränsfall för att lösa, men kan inte säga något om det, andra kan veta bättre..

Surret är nog i sin ordning, det är magnetspolen till kortslutningsskyddet som ligger och smådrar i utlösningsmekanismen. Att det blir varmt beror på att bimetallen i överlastskyddet blir varm av strömmen som går genom.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.