T TommyC skrev:
Som vanligt måste man beakta både sannolikheten för att något händer och konsekvenserna när detta något inträffar.
Det är ju det som "kärnkraftskramare" brukar undvika.
De tittar oftast BARA på sannolikheten, men bortser ifrån konsekvenserna.
 
K Krille4 skrev:
Hur många förare och passagerare dör och skadas svårt eller lindrigt varje år i Sverige p g a elbilar som brinner? Hur motiverar du att du kör motorcykel men inte elbil baserat på ditt argument om sannolikhet och konsekvens?
Där missar du ju poängen helt. Risken med brinnande elbilar har ingenting med förare eller passagerare att göra, utan kringliggande byggnader och de som befinner sig i dessa byggnader.
 
L lat skrev:
Det är ju det som "kärnkraftskramare" brukar undvika.
De tittar oftast BARA på sannolikheten, men bortser ifrån konsekvenserna.
Eller så kan man titta på historiska data. Hur många har dött i kärnkraftsolyckor jämfört med t.ex. damm-haverier för vattenkraft?
 
  • Gilla
Touran 11 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Tänk om de ändå satt AAA-batterier i bilarna, vad enkelt det vore.
 
  • Haha
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Eller så kan man titta på historiska data. Hur många har dött i kärnkraftsolyckor jämfört med t.ex. damm-haverier för vattenkraft?
Hur många har dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
De flesta som dör i bilbränder gör det på grund av att branden orsakas av en olycka, så den fråga är rätt ointressant.

Det som är mer intressant är hur många byggnader som har börjar brinna på grund av elbilsbränder jämfört med bränslebilsbränder.

(För övrigt anser jag att användande av utrycket "fossilbil" istället för "bränslebil" är barnsligt.)
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
L lat skrev:
Hur många har dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner?
Denna typ av jämförelser brister i att de bortser från fördelningen av rena elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar som finns och rullar på vägarna.

Men rent sakligt, ja det är ett reellt problem att elbilars batterier genererar stora mängder extremt giftig väteflourid (HF) i gasform när de brinner. Räddningspersonal är utbildad att ta hand om detta och har rätt utrustning, gemene man har det inte.
 
K
N Nerre skrev:
Där missar du ju poängen helt. Risken med brinnande elbilar har ingenting med förare eller passagerare att göra, utan kringliggande byggnader och de som befinner sig i dessa byggnader.
Ehh - nä.. Det är du som missar poängen helt eftersom risken för förare och passagerare framförts många gånger.

Poängen är att känslomässiga argument inte gärna kan motiveras med sannolikhetslära - som dessutom motbevisar argumenten.

/Krille
 
H Harald Blåtumme skrev:
enna typ av jämförelser brister i att de bortser från fördelningen av rena elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar som finns och rullar på vägarna.
Du får gärna jämföra per 1000 bilar eller vad du nu vill.
Obs, jag har ingen elbil och jag tror att "batteri bilar" är en övergående (dålig) teknisk lösning tills vi får bränslecellsbilar.

Men när man pratar risker/statistik osv så ska man förhålla sig till fakta & inte larva sig med såna jämförelser som gynnar ens egen "ideologi".
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
@ lat: Du får ursäkta men jag förstår inte din logik.

Du pratade om "hur många som dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner" (direkt citat från ditt inägg).

Menar du på allvar att man inte ska ta hänsyn till fördelningen av elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar aktivt rullande i trafik när man talar om hur många som dött i dessa sammanhang?

Dessutom, räknar du bara förare och passagerare, eller även räddningspersonal som skadats eller fått sätta livet till?
 
Redigerat:
Är det bara jag eller...?
Motståndare mot elbilar, de som tror jorden är platt, folk som tror koldioxid är "livets gas" och liknande avvikelser.

De kan inte uttrycka sig i skrift eller tal, de kan inte stava, (Kolla bara denna tråden, TS kan ju inte ens stava till explorionsrisk) och argumenten liknar ju de man hade i sandlådan som barn (Öh, en veåtta låter häftigt) o s v.

Behövs verkligen dessa människor i framtiden? Tillför de något till samhället eller är de mest i vägen?
Jag vet inte. Kanske man borde forska om detta, kanske man skulle införa tvångssterilisering, eller bara starta upp särskolan igen.

Det man hur som helst borde sluta med är att ge dessa människor rösträtt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
@ lat: Du får ursäkta men jag förstår inte din logik.

Du pratade om "hur många som dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner" (direkt citat från ditt inägg).

Menar du på allvar att man inte ska ta hänsyn till fördelningen av elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar aktivt rullande i trafik när man talar om hur många som dött i dessa sammanhang?

Dessutom, räknar du bara förare och passagerare, eller även räddningspersonal som skadats eller fått sätta livet till?
Jag förstår att statistik är ditt starkaste ämne...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag förstår att statistik är ditt starkaste ämne...
Jag har en grundläggande förståelse, det finns andra saker jag är mycket bättre på.

Utveckla gärna dina funderingar så kanske vi kan komma fram till något bra.
 
Unikt namn
Tokslut Tokslut skrev:
Folk får bo på campingar för mig oavsett om dom åker batteribil eller ej, jag pissar inte på dom för det.
Okej, bra gjort?
 
  • Älska
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.