68 330 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Där missar du ju poängen helt. Risken med brinnande elbilar har ingenting med förare eller passagerare att göra, utan kringliggande byggnader och de som befinner sig i dessa byggnader.K Krille4 skrev:
De flesta som dör i bilbränder gör det på grund av att branden orsakas av en olycka, så den fråga är rätt ointressant.
Det som är mer intressant är hur många byggnader som har börjar brinna på grund av elbilsbränder jämfört med bränslebilsbränder.
(För övrigt anser jag att användande av utrycket "fossilbil" istället för "bränslebil" är barnsligt.)
Det som är mer intressant är hur många byggnader som har börjar brinna på grund av elbilsbränder jämfört med bränslebilsbränder.
(För övrigt anser jag att användande av utrycket "fossilbil" istället för "bränslebil" är barnsligt.)
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Denna typ av jämförelser brister i att de bortser från fördelningen av rena elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar som finns och rullar på vägarna.L lat skrev:
Men rent sakligt, ja det är ett reellt problem att elbilars batterier genererar stora mängder extremt giftig väteflourid (HF) i gasform när de brinner. Räddningspersonal är utbildad att ta hand om detta och har rätt utrustning, gemene man har det inte.
Ehh - nä.. Det är du som missar poängen helt eftersom risken för förare och passagerare framförts många gånger.N Nerre skrev:
Poängen är att känslomässiga argument inte gärna kan motiveras med sannolikhetslära - som dessutom motbevisar argumenten.
/Krille
Du får gärna jämföra per 1000 bilar eller vad du nu vill.H Harald Blåtumme skrev:
Obs, jag har ingen elbil och jag tror att "batteri bilar" är en övergående (dålig) teknisk lösning tills vi får bränslecellsbilar.
Men när man pratar risker/statistik osv så ska man förhålla sig till fakta & inte larva sig med såna jämförelser som gynnar ens egen "ideologi".
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
@ lat: Du får ursäkta men jag förstår inte din logik.
Du pratade om "hur många som dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner" (direkt citat från ditt inägg).
Menar du på allvar att man inte ska ta hänsyn till fördelningen av elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar aktivt rullande i trafik när man talar om hur många som dött i dessa sammanhang?
Dessutom, räknar du bara förare och passagerare, eller även räddningspersonal som skadats eller fått sätta livet till?
Du pratade om "hur många som dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner" (direkt citat från ditt inägg).
Menar du på allvar att man inte ska ta hänsyn till fördelningen av elbilar vs bensin/dieseldrivna bilar aktivt rullande i trafik när man talar om hur många som dött i dessa sammanhang?
Dessutom, räknar du bara förare och passagerare, eller även räddningspersonal som skadats eller fått sätta livet till?
Redigerat:
Är det bara jag eller...?
Motståndare mot elbilar, de som tror jorden är platt, folk som tror koldioxid är "livets gas" och liknande avvikelser.
De kan inte uttrycka sig i skrift eller tal, de kan inte stava, (Kolla bara denna tråden, TS kan ju inte ens stava till explorionsrisk) och argumenten liknar ju de man hade i sandlådan som barn (Öh, en veåtta låter häftigt) o s v.
Behövs verkligen dessa människor i framtiden? Tillför de något till samhället eller är de mest i vägen?
Jag vet inte. Kanske man borde forska om detta, kanske man skulle införa tvångssterilisering, eller bara starta upp särskolan igen.
Det man hur som helst borde sluta med är att ge dessa människor rösträtt.
Motståndare mot elbilar, de som tror jorden är platt, folk som tror koldioxid är "livets gas" och liknande avvikelser.
De kan inte uttrycka sig i skrift eller tal, de kan inte stava, (Kolla bara denna tråden, TS kan ju inte ens stava till explorionsrisk) och argumenten liknar ju de man hade i sandlådan som barn (Öh, en veåtta låter häftigt) o s v.
Behövs verkligen dessa människor i framtiden? Tillför de något till samhället eller är de mest i vägen?
Jag vet inte. Kanske man borde forska om detta, kanske man skulle införa tvångssterilisering, eller bara starta upp särskolan igen.
Det man hur som helst borde sluta med är att ge dessa människor rösträtt.
Jag förstår att statistik är ditt starkaste ämne...H Harald Blåtumme skrev:@ lat: Du får ursäkta men jag förstår inte din logik.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg