Som jag skrev tidigare så har den Amerikanske ingenjören och brandmannen som gör youtubefilmer om batteribränder sagt att man i USA kommer att börja göra statistik över batteribränder för att det börjar bli för mycket problem där.

Världens största energilager med Li-Ion batterier har haft flera stora bränder som stör boende i närheten. Stora delar av hamnen i Los Angeles var avstängd i flera dygn då en trailer med ett stort batteri välte och exploderade samt brann länge. En motorväg i norra Californien fick stängas av länge när en av Teslas trailer med batterier körde i diket och började brinna.

När bränderna får stor påverkan på ekonomin vaknar myndigheterna i USA om de inte har vaknat tidigare.

"

What caused the fire?​

Vistra, and the battery manufacturer, are still investigating the cause of the fire.
"
https://www.epa.gov/ca/moss-landing-vistra-battery-fire-updates

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Jag kopierade bara texten från ett äldre inlägg där jag hade med bilden och länkar. Det lär även finnas en Norsk rapport men länken till den fungerade aldrig så länge som jag försökte. Det börjar bli dags att söka upp det äldre inlägget som du troligen läste och förträngde när jag skrev det.
Behöver inte söka upp de äldre inläggen då jag väl minns att du blev motbevisad.

/Krille

När det gäller batteribränder har jag ännu inte blivit motbevisad men det ju många här som aldrig trycker på länkar som de gissar visar på problem.

K
T TommyC skrev:
Som jag skrev tidigare så har den Amerikanske ingenjören och brandmannen som gör youtubefilmer om batteribränder sagt att man i USA kommer att börja göra statistik över batteribränder för att det börjar bli för mycket problem där.

Världens största energilager med Li-Ion batterier har haft flera stora bränder som stör boende i närheten. Stora delar av hamnen i Los Angeles var avstängd i flera dygn då en trailer med ett stort batteri välte och exploderade samt brann länge. En motorväg i norra Californien fick stängas av länge när en av Teslas trailer med batterier körde i diket och började brinna.

När bränderna får stor påverkan på ekonomin vaknar myndigheterna i USA om de inte har vaknat tidigare.

"

What caused the fire?​

Vistra, and the battery manufacturer, are still investigating the cause of the fire.
"
[länk]
Förstår inte vad du tänker bevisa med ditt inlägg? Den statistik som finns är väldigt tydlig och el- och hybridbilar brinner mer sällan än andra bränslebilar. Att man börjar göra mer statistik på batteribränder är inget bevis för motsatsen.

/Krille

• Gilla
il_duce och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget behov av att bevisa något när det gäller bränder. Däremot är jag väldigt negativ till att risker och konsekvenser mörkas av media och andra. Informations och utbildningsbristerna är enorma.

Hur många vet t ex att det bildas vätgas när ett vanligt gammaldags bly-syrabatteri laddas?

• Haha
RoAd
  • Laddar…
Unikt namn
Följer du många alternativa medier Tommy som göder din bild av en gigantisk konspiration?

• Gilla
  • Älska
il_duce och 3 till
  • Laddar…
Du avslöjar dig som en vänstertomte genom att du tillskriver mig åsikter som jag varken har eller har skrivit något om. Helt vanligt vänsterbeteende när argument saknas.

Jag följer mängder av media av olika slag i många länder för att få en mångsidig belysning av verkligheten.

Hur är det med dig? Är du nöjd med de svenska skattefinansierade medierna? Tycker du att de gör ett bra jobb i sin iver att utbilda medborgarna i vad de bör tycka?

T TommyC skrev:
Hur många vet t ex att det bildas vätgas när ett vanligt gammaldags bly-syrabatteri laddas?
Att det bildas knallgas vid laddning av vanliga blyackumulatorer vet alla som på nåt sätt mekat med en bil & läst instruktionen till en laddare/bly batteri.

Sen har vi de som överhuvudtaget inte tar åt sig nån lärdom av något slag.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Du avslöjar dig som en vänstertomte genom att du tillskriver mig åsikter som jag varken har eller har skrivit något om. Helt vanligt vänsterbeteende när argument saknas.
Du tycker inte att du tillskriver honom åsikter som han varken har eller har skrivit om?

Vad tycker du att vi ska sätta för epitet på dig?

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Tycker du att jag har skrivit något som gör att jag förtjänar att kallas för konspiratorisk? Det är väldigt oförskämt att skriva så när det är helt grundlöst anser jag. Jag har en klar uppfattning om vad det är för typ av folk som tar till sådana argument när de ogillar fakta eller någons åsikter men inte klarar av att hitta några vettiga argument.

• Haha
lat
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Jag har inget behov av att bevisa något när det gäller bränder. Däremot är jag väldigt negativ till att risker och konsekvenser mörkas av media och andra. Informations och utbildningsbristerna är enorma.

Det är väl just det som är bristen i argumentationen - du har inga verkliga bevis utan dina "bevis" visar sig vara att media mörkar.

Personligen har jag hellre grannar som laddar sina elbilar, med säkerhetsfunktioner såväl i bil, laddstation och hus, än grannar som kör sin diesel/bensinvärmare varje morgon. Ser dock inte några större risker med något av alternativen baserat på den statistik som faktiskt finns.

/Krille

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Unikt namn
T TommyC skrev:
Däremot är jag väldigt negativ till att risker och konsekvenser mörkas av media och andra. Informations och utbildningsbristerna är enorma
Ursäkta men ditt språkbruk är en resonansburk av en konspirationstomte.

Ingen här känner dig så det är blir vad du skriver eller inte som blir din egen etikett, inte vem du är eller vad du pysslar med.

Hur mycket tydligare än såhär kan du skriva rakt ut att det är en konspiration utan att använda exakt de orden?

Ordagrant:
Konsekvenser mörkas av [mainstream] medierna "och andra".

Konsekvenserna måste ju syfta till att batteribilar är farligare än förbränningsbilar, trots all tillgänglig statistik pekar åt andra hållet.

Denna statistik är ju framtagen av MSB/SCB, så om den manipuleras i inhämtande ände(av brandmän) eller sammanställande och granskande ände (av tjänstemän) så förefaller det tämligen organiserat.

Vilka skulle kunna stå bakom denna manipulation av information?

"De andra"....🫨

• Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är väl just det som är bristen i argumentationen - du har inga verkliga bevis utan dina "bevis" visar sig vara att media mörkar.

Personligen har jag hellre grannar som laddar sina elbilar, med säkerhetsfunktioner såväl i bil, laddstation och hus, än grannar som kör sin diesel/bensinvärmare varje morgon. Ser dock inte några större risker med något av alternativen baserat på den statistik som faktiskt finns.

/Krille
Nu glömde du tydligen MSBs sammanställnig och motsvarande från Danmark eller har du dömt ut dessa som ej tillförlitliga? I så fall har du en ganska tung uppgift att visa varför. Det finns ganska mycket på nätet om bränder varav jag och andra har lagt in många länkar här. Är allt det hitte på? Bevis är kanske inte ett bra ord när det gäller bränder. Hur bevisar man att en brand är anlagd eller inte, det är det ingen som försöker vad jag har läst. Kom gärna med motbevis på konkreta saker som du hittar där jag har fel.

Du kommer bara med svepande resonemang utan något konkret innehåll.

K
T TommyC skrev:
Nu glömde du tydligen MSBs sammanställnig och motsvarande från Danmark eller har du dömt ut dessa som ej tillförlitliga? I så fall har du en ganska tung uppgift att visa varför. Det finns ganska mycket på nätet om bränder varav jag och andra har lagt in många länkar här. Är allt det hitte på? Bevis är kanske inte ett bra ord när det gäller bränder. Hur bevisar man att en brand är anlagd eller inte, det är det ingen som försöker vad jag har läst. Kom gärna med motbevis på konkreta saker som du hittar där jag har fel.

Du kommer bara med svepande resonemang utan något konkret innehåll.
MSB:s sammanställning och motsvarande från Danmark visar båda tydligt och konkret att el och hybridbilar brinner betydligt mer sällan än bensin och dieselbilar. Så ditt påstående om det motsatta är helt fel.

Du måste nog specificera vad du tycker att jag ska motbevisa då källorna du hänvisar till i sig motbevisar dig.

/Krille

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
T TommyC skrev:

Jag följer mängder av media av olika slag i många länder för att få en mångsidig belysning av verkligheten.

Hur är det med dig? Är du nöjd med de svenska skattefinansierade medierna? Tycker du att de gör ett bra jobb i sin iver att utbilda medborgarna i vad de bör tycka?
Ska inte säga vad "vänstertomte" och "vänsterbeteende" och "gör ett bra jobb i sin iver att utbilda medborgarna i vad de bör tycka" avslöjar.
Ledtråd: det är inte en objektiv inställning till omvärlden.

• Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.