j.f.s j.f.s skrev:
Ja? Du la fram det som att de förbjudit elbilar. Det har de inte. De tillåter inte trasiga elbilar att transporteras på färjan.
Kanske skulle lagt till ordet trasig, men framkom ju tydligt i klippet förutom att bilen stod på bärgare 🤷‍♂️

Det går garanterat att hitta en pråm som fraktar elbilarna. Det kräver dock planering...

• Gilla
lat
  • Laddar…
Batteribil som "vilat" i 2 år, det känns osannorlikt :O

Alla batteribränder är osannolika enligt detta forum, det har du väl inte missat?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BigR
Så om man kraschar med en elbil ska man undvika att parkera vraket på gården i två år? Skarpsynt värre 😆.

Brandmannen som gör de där filmerna säger i filmen att det är märkligt och inte helt klart hur det gick till. Vid den första branden var det inte det stora Li-Ion batteriet som brann. Det batteriet brann däremot när bilen återantände efter att dom hade flyttat den.

När man kraschar med en batteribil så gäller det att krascha försiktigt så att batteriet inte hamnar i termisk rusning för i så fall kanske man blir innebränd eller i sällsynta fall både sprängd och bränd. Bilen i filmen hade bara varit med om en lättare krock när den parkerades två år tidigare.

Det är ganska uppenbart att batteribilsfantasterna här på forumet sällan klickar på länkar till information som handlar om olika typer av problem med batterier och bilar med batteridrift. Det finns många filmer länkade härifrån men dessa bemöts oftast med tystnad. Jag är lite förundrad över detta. Någon psykolog kommer nog att studera fenomenet. Grav förnekelse av verkligheten typ det händer aldrig mig, min familj eller mina vänner.

Som vanligt måste man beakta både sannolikheten för att något händer och konsekvenserna när detta något inträffar. Brandmannen i filmen berättade i någon film att det är på gång att börja upprätta statistik över batteribränder i USA så om några år börjar det nog finnas bättre data på det som nästan aldrig inträffar. Blunda hårt då.

BigR
Krascha försiktigt, titta på youtube, parkera inte vraket hemma.

Kan man använda en elbil då?

Unikt namn
Bilen blev ändå så pass krockad att den blev skrotad (övergiven). Så det hade väl varit bra om nån undersökt/demonterat batteriet och skrotat den ordentligt.

Edit: Jag tänker lite på samma vis man borde tömma bensin/gas/diesel ur en krockad vanlig bil.

• Gilla
Puffen Ingarö och 2 till
  • Laddar…
Tänk att jag med livet som insats åker min elbil varje dag 😳

• Gilla
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bilen blev ändå så pass krockad att den blev skrotad (övergiven). Så det hade väl varit bra om nån undersökt/demonterat batteriet och skrotat den ordentligt.

Edit: Jag tänker lite på samma vis man borde tömma bensin/gas/diesel ur en krockad vanlig bil.
Jag har flera bilar som stått längre än 2år, ska jag skrota dom då? fast de har ett 6 siffrigt värde? Denna parkerades väl för att fixas när tid / pengar / välj själv anledning finnes.

Unikt namn
Tokslut Tokslut skrev:
Jag har flera bilar som stått längre än 2år, ska jag skrota dom då? fast de har ett 6 siffrigt värde? Denna parkerades väl för att fixas när tid / pengar / välj själv anledning finnes.
En 6siffrig bil har nog helförsäkring.
Så f-bolaget lär väl laga eller lösa in den?

J Jeppson skrev:
Tänk att jag med livet som insats åker min elbil varje dag 😳
Ja tänk, jag har åkt med mina bensinbilar och motorcyklar massor av mil under många år. Det är alltid med livet som insats varje dag man kliver ur sängen.

Om man kör nykter och följer trafikreglerna så är riskerna små att råka illa ut. Har man en batteribil så bör man i förebyggande syfte lära sig själv och passagerarna hur nödöppning av dörrarna fungerar för de osannolika fall att den elektrisk/elektroniskt styrda funktionen att öppna dörrarna slutar fungera.

• Gilla
Puffen Ingarö
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Ja tänk, jag har åkt med mina bensinbilar och motorcyklar massor av mil under många år. Det är alltid med livet som insats varje dag man kliver ur sängen.

Om man kör nykter och följer trafikreglerna så är riskerna små att råka illa ut. Har man en batteribil så bör man i förebyggande syfte lära sig själv och passagerarna hur nödöppning av dörrarna fungerar för de osannolika fall att den elektrisk/elektroniskt styrda funktionen att öppna dörrarna slutar fungera.
Bör man inte i en fossildriven bil lära sig själv och passagerare att öppna dörrarna vid en sådan händelse, det är nog samma teknik vad gäller mekanism

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Hoppsan, har jag felaktigt antagit att nyare bensinbilar har samma eminenta mekaniska konstruktion för att öppna dörrarna som mina gamla bensinbilar? Tråkigt i så fall.

Det är mycket dålig ingenjörsmässighet att i onödan krångla till gamla beprövade väl fungerande lösningar. Må satan ta dom idioterna som ägnar sig åt sådant.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.