68 330 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Detta är statistik över bilbränder, statistik över olyckor/dödsolyckor får inte enskilda personer hämta hos Transportstyrelsen. Och det var ju bränder som du var intresserad av?H Harald Blåtumme skrev:
Det är enligt dessa siffror, som är hämtade ifrån MSB ca 8ggr vanligare att bränsledrivna bilar brinner i jämförelse med el/hybridbilar. Men skillnaden minskar något.
Ung 0,005% av alla el/hybridbilar brinner varje år & ca 0,075% av bränsledrivna bilar brinner varje år.
Med en statistik som detta så kan man alltså jämföra 2 helt olika stora grupper med varandra och få fram jämförelsesiffror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan du nu vara snäll & ta fram statistik/fakta/exempel på hur "ofta" som räddningspersonal skadats/fått sätta livet till?H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
@lat: men det var ju inte detta du skrev. Det var det du skrev som jag reagerade på: "Hur många har dött i elbilsbränder/explosioner jämfört med fossilbilsbränder/explosioner?"
Utan hänsyn till hur många rent eldrivna fordon vs bensin/dieseldrivna fordon som förkommer på vägarna är denna jämförelse meningslös.
Nu presenterar du andra siffror som man får hantera på källkritiskt sätt i vanlig ordning.
Utan hänsyn till hur många rent eldrivna fordon vs bensin/dieseldrivna fordon som förkommer på vägarna är denna jämförelse meningslös.
Nu presenterar du andra siffror som man får hantera på källkritiskt sätt i vanlig ordning.
Först, jag gillar elbilar, pga att man kan tanka hemma och att de förbrukar så mycket mindre energi per mil. Det sista tror jag inte en del har fattat än.
Men, när det gäller bränder.
Jag kliver hellre ur en BMW längs vägen och ser hur den brinner upp pga någon plastdetalj i EGR-ventilen.
Än att vakna på natten för att batteriet börjar brinna under laddning ute i garaget.
Vet inte hur många gånger men det räcker nog inte med 100 gånger hellre.
Då hjälper inte statistiken att elbilar brinner typ 10 gånger så sällan.
Man kan säga att elbilen är aktiv vid fel tillfälle och när den väl brinner blir följderna mer katastrofala. Jag känner till fler folk som blivit innebrända i hus än i bilar.
Nu tror jag att det kommer lösa sig. LFP-batterier t.ex är ju inte lika brandkänsliga och inte heller för att laddas till 100 %. Snarare tvärtom att de måste maxladdas ibland för att kunna räkna ut laddnivån. De har dock en del sämre energidensitet. I Kina är det väl på gång någon lag angående detta med att batterierna måste bli brandsäkrare. Det följs nog efter även i EU.
Men, när det gäller bränder.
Jag kliver hellre ur en BMW längs vägen och ser hur den brinner upp pga någon plastdetalj i EGR-ventilen.
Än att vakna på natten för att batteriet börjar brinna under laddning ute i garaget.
Vet inte hur många gånger men det räcker nog inte med 100 gånger hellre.
Då hjälper inte statistiken att elbilar brinner typ 10 gånger så sällan.
Man kan säga att elbilen är aktiv vid fel tillfälle och när den väl brinner blir följderna mer katastrofala. Jag känner till fler folk som blivit innebrända i hus än i bilar.
Nu tror jag att det kommer lösa sig. LFP-batterier t.ex är ju inte lika brandkänsliga och inte heller för att laddas till 100 %. Snarare tvärtom att de måste maxladdas ibland för att kunna räkna ut laddnivån. De har dock en del sämre energidensitet. I Kina är det väl på gång någon lag angående detta med att batterierna måste bli brandsäkrare. Det följs nog efter även i EU.
Japp, dessa siffror har diskuterats många gånger förut, och den stora skillnaden är att bränslebilar oftast brinner när de körs eller krockar. Väldigt få bränslebilar börjar brinna av sig själv när de står parkerade (och branden riskerar att spridas till byggnader och andra bilar). De gånger det sker med bränslebilar är det oftast anlagda bränder och det är inte primärt bränslet som brinner utan bilens inredning.L lat skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag föredrar nog att bilen står still utanför huset när den börjar brinna, framför att den börjar brinna när man kör 110 km/h på motorvägen.
Brinner huset ner, trist, men så länge alla överlever är det ändå ok. Jag har massor med brandvarnare och ser inget problem att hinna få med mig barnen och lämna huset åt andra hållet mot var bilen står parkerad.
Börjar bilen brinna på motorvägen så måste jag eventuellt byta fil och sen ut på vägrenen och bromsa hårt, knäppa loss mig och springa ut. Det går nog ofta, men säg att jag har två barn med mig som behöver hjälp ut, kanske ett spädbarn. Först öppna vänster bak, se till att få ut barnet och i säkerhet och sen höger bak. Hoppas att bilen inte låst dörrarna, vilket många bilar gör.
Som tur är så är båda typerna av bränder ändå väldigt ovanlig, även om man kanske kan få för sig att elbilar exploderar rätt ofta.
Brinner huset ner, trist, men så länge alla överlever är det ändå ok. Jag har massor med brandvarnare och ser inget problem att hinna få med mig barnen och lämna huset åt andra hållet mot var bilen står parkerad.
Börjar bilen brinna på motorvägen så måste jag eventuellt byta fil och sen ut på vägrenen och bromsa hårt, knäppa loss mig och springa ut. Det går nog ofta, men säg att jag har två barn med mig som behöver hjälp ut, kanske ett spädbarn. Först öppna vänster bak, se till att få ut barnet och i säkerhet och sen höger bak. Hoppas att bilen inte låst dörrarna, vilket många bilar gör.
Som tur är så är båda typerna av bränder ändå väldigt ovanlig, även om man kanske kan få för sig att elbilar exploderar rätt ofta.
Msb har en del statistik om detta.N Nerre skrev:
Det brinner en hel del bilar, de flesta är ej anlagda.
Logga in
Skapa konto
Dessa siffror inkluderar ej brand till följd av trafikolycka.
Om El vs andra fordon.
https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyheter/2025/maj/brander-i-elfordon-och-eltransportmedel/Bränder i personbilar
I slutet av 2024 fanns knappt 900 000 bilar med el eller el-/hybrid och nästan 4,1 miljoner bilar med andra drivmedel (bensin, diesel, etanol och gas) i trafik i Sverige. Under 2024 var 40 el-/hybridfordon inblandade i en brand där räddningstjänsten har fått larm om händelsen. Motsvarande siffra för 2023 var 38 bränder. Totalt brann det under 2024 i drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige, inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag påstår också att de rör relativt osannolikt, beroende på vad man menar med osannolikt. Det innebär inte att det inte sker.T TommyC skrev:
Om du menar att det inte är osannolikt, hur ska man klassa bränder i bensin/dieselbilar, väldigt sannolika?
Det hade varit intressant att veta mer om orsakerna till att bilar brinner men det är såklart omöjligt att analysera detaljer när allt material har förbränts.
I #1012 är den näst största kategorin "Gick inte att bedöma". Kanske är merparten av dessa anlagda. Det får vi aldrig veta.
Det är vanskligt att jämföra bränder i batteri, hybrid och bränslebilar då det saknas tillförlitlig statistik över dessa bränder.
Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel år 2018–2023”:
”
På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.
”
Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.
Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.
I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.
I #1012 är den näst största kategorin "Gick inte att bedöma". Kanske är merparten av dessa anlagda. Det får vi aldrig veta.
Det är vanskligt att jämföra bränder i batteri, hybrid och bränslebilar då det saknas tillförlitlig statistik över dessa bränder.
Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel år 2018–2023”:
”
På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.
”
Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.
Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.
I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.
Var hittar du ovanstående uppgifter?N Nerre skrev:Japp, dessa siffror har diskuterats många gånger förut, och den stora skillnaden är att bränslebilar oftast brinner när de körs eller krockar. Väldigt få bränslebilar börjar brinna av sig själv när de står parkerade (och branden riskerar att spridas till byggnader och andra bilar). De gånger det sker med bränslebilar är det oftast anlagda bränder och det är inte primärt bränslet som brinner utan bilens inredning.
/Krille
Ja men det brinner ändå betydligt färre el och hybridbilar än övriga bilar per 10 000 bilar.T TommyC skrev:Det hade varit intressant att veta mer om orsakerna till att bilar brinner men det är såklart omöjligt att analysera detaljer när allt material har förbränts.
”
”
Det är ju lite märkligt att du missar att ta med det i dina uppgifter om vad som är "märkligt" 😉
https://www.brs.dk/globalassets/brs...analyse/2023/-brande-i-el-og-hybridbiler-.pdf
Logga in
Skapa konto
Jag kopierade bara texten från ett äldre inlägg där jag hade med bilden och länkar. Det lär även finnas en Norsk rapport men länken till den fungerade aldrig så länge som jag försökte. Det börjar bli dags att söka upp det äldre inlägget som du troligen läste och förträngde när jag skrev det.