68 332 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Nja, det kanske blev såpass dyrt att laga den att den blev stående?Unikt namn skrev:
Kanske ingen ville/vågade ta in den i sin verkstad? Iaf inte med batteriet på plats...🫣
Det räcker väl att titta om det läcker bensin och ta bort ena kabelskon på batteriet.Unikt namn skrev:
Sen lär den inte spontanantända.
Bara plocka bort batteriet på en elbil kan kosta mer än vad en bil är värd.
Du åker motorcykel men är livrädd för att åka en elbil p g a riskerna? Känns väl lite motsägelsefullt och du kanske borde fundera på vad du just själv skrev om grav förnekelse: 😉T TommyC skrev:Ja tänk, jag har åkt med mina bensinbilar och motorcyklar massor av mil under många år. Det är alltid med livet som insats varje dag man kliver ur sängen.
Om man kör nykter och följer trafikreglerna så är riskerna små att råka illa ut. Har man en batteribil så bör man i förebyggande syfte lära sig själv och passagerarna hur nödöppning av dörrarna fungerar för de osannolika fall att den elektrisk/elektroniskt styrda funktionen att öppna dörrarna slutar fungera.
T TommyC skrev:
Vänligen påminn mig var jag skrev att jag är livrädd för att åka elbil, jag tror och hoppas att du har fel. Jag har inget minne av att jag har skrivit det!?K Krille4 skrev:
Däremot har jag många gånger skrivit att jag inte vill utsätta mig, familjen och grannarna för (den iofs låga) onödiga risken att sätta eld på omgivningen. Ska jag dra den där om sannolikhet och konsekvenser igen eller har du förstått det?
Jag har definitivt förstått detta om sannolikhet och konsekvens - därför vågar jag både köra och ladda elbil hemma men kör inte motorcykel.T TommyC skrev:Vänligen påminn mig var jag skrev att jag är livrädd för att åka elbil, jag tror och hoppas att du har fel. Jag har inget minne av att jag har skrivit det!?
Däremot har jag många gånger skrivit att jag inte vill utsätta mig, familjen och grannarna för (den iofs låga) onödiga risken att sätta eld på omgivningen. Ska jag dra den där om sannolikhet och konsekvenser igen eller har du förstått det?
Olycksstatistik per år för motorcykel:
* 30-50 förare och 2-5 passagerare omkommer
* 200-300 förare samt 30-40 passagerare skadas svårt
* 600-800 förare samt 60-70 passagerare skadas lindrigt
* Det är 12 gånger högre risk att skadas och 20 gånger högre risk att omkomma i trafiken om du kör mc jämfört med bil
Hur många förare och passagerare dör och skadas svårt eller lindrigt varje år i Sverige p g a elbilar som brinner? Hur motiverar du att du kör motorcykel men inte elbil baserat på ditt argument om sannolikhet och konsekvens?
/Krille
Ska jag tolka dig som att du erkänner att du blåljög när du skrev att jag är livrädd för att åka elbil?
Referens eller pudla tack!
Edit: varför glömde du informationen om andel av de som omkom i MC-olyckor som var onyktra och/eller saknade körkort för MC?
Edit2: såg du något om hur många olyckor och antal skadade som sker med vanliga trampcyklar och battericyklar?
Referens eller pudla tack!
Edit: varför glömde du informationen om andel av de som omkom i MC-olyckor som var onyktra och/eller saknade körkort för MC?
Edit2: såg du något om hur många olyckor och antal skadade som sker med vanliga trampcyklar och battericyklar?
Du har skrivit väldigt många inlägg om hur farligt det är med elbilar som självantänder och exploderar så jag antog att du var rädd. Men är du inte rädd så är det ju helt klart jag som missförstått?T TommyC skrev:
Ska jag tolka dig som att du då erkänner att du inte inte förstår sannolikhet och konsekvens? 😉
Edit 1 och 2: Svara på frågan istället för att efterfråga irrelevant info 🙂"Hur många förare och passagerare dör och skadas svårt eller lindrigt varje år i Sverige p g a elbilar som brinner? Hur motiverar du att du kör motorcykel men inte elbil baserat på ditt argument om sannolikhet och konsekvens?"
/Krille
Redigerat:
Tack för förtydligandet! Nej, jag har inte missförstått. Jag har läst ganska många poäng sannolikhetslära. Vi hade en äldre version av https://www.bokus.com/bok/9789144024424/sannolikhetsteori-och-statistikteori-med-tillampningar/ av samma författare. Hittar inte boken just nu.
Så all statistik visar att både sannolikhet och konsekvens är "högre" om du kör motorcykel jämfört med att köra och ladda elbil.T TommyC skrev:
Ändå kör du motorcykel men inte elbil baserat på sannolikhetslära?
/Krille
Redigerat:
Tänk om de ändå satt AAA-batterier i bilarna, vad enkelt det vore.blackarrow skrev:
Nja, det kanske blev såpass dyrt att laga den att den blev stående?
Kanske ingen ville/vågade ta in den i sin verkstad? Iaf inte med batteriet på plats...🫣
Det räcker väl att titta om det läcker bensin och ta bort ena kabelskon på batteriet.
Sen lär den inte spontanantända.
Bara plocka bort batteriet på en elbil kan kosta mer än vad en bil är värd.
Nu syftade jag på bilar som den brinnande teslan, med 6 siffrigt värde som rullar på vägen (och krockar). De har vanligen en försäkring och blir inlösta eller lagade beroende på skadans omfattning.Tokslut skrev:
Men just denna övergivna Tesla som står och ruttnar i höggräset i nån trailorpark, ja den fick spontanbrinna istället.... 🤔