Fairlane Fairlane skrev:
Visserligen spelade man ibland in något på VHS, men väldigt stor det var att hyra en film på fredagskvällen.
Då använd vi VHS på väldigt olika sätt. För mig vara garanterat över 95 procent egeninspelat material och mindre än fem procent hyrfilmer.

Petesson
Alfredo Alfredo skrev:
Då använd vi VHS på väldigt olika sätt. För mig vara garanterat över 95 procent egeninspelat material och mindre än fem procent hyrfilmer.
Var det innan OF tiden om jag får gissa😉

• Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Samma här, att spela in sånt man annars hade missat var för mig den stora finessen med VHS. Kanske till stor del beroende på mitt engagemang som scoutledare, vilket gjorde att man var borta en kväll i veckan och nästan varannan helg. Då var det mycket man missade om man inte kunde spela in.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nej, jämförelsen skulle väl då vara om det bara fanns vissa vägar som funkar för elbilar med de nya batterierna.
Den jämförelsen förstår jag faktiskt inte alls.
N Nerre skrev:
Om den nya batteritekniken t.ex. kräver DC-laddare så lär folk inte vara lika sugna eftersom det innebär att man måste skaffa ny laddbox hemma.
Det lär knappast slå då, så då behöver ägare att bilar med nuvarande teknik knappast oroa sig för att deras bil helt plötsligt blir värdelös (vilket jag alltså påstår inte är fallet oavsett)
N Nerre skrev:
Men högre kapacitet, man kan köra på samma vägar och använda samma laddare, då måste bilarna med markant lägre kapacitet vara rejält billigare för att de ska vara intressanta.
Givetvis, men det gör inte en befintlig bil värdelös. Det är ungefär som att en begagnad bil är billigare än en ny, oavsett om det är en elbil, hybridbil, dieselbil eller bensinbil (eller för all del gasbil)
N Nerre skrev:
Samma sak t.ex. med nätverk, när 10base-T kom och många fortfarande körde med 10base2 så krävde det ju byte av infrastruktur innan man kunde nyttja 10base-T. Så även om 10base-T var bättre på de flesta sätt så levde 10Base2 kvar ett tag.
Min poäng är alltså att nuvarande elbilar inte blir värdelösa för att det kommer ny teknik.
N Nerre skrev:
Men steget från 10base-T till 100base-T (och senare 1000base-T) har varit mindre. Eller vill nån köpa mina gamla 10base-T nätverkskort? De har väl inte blivit värdelösa bara för nyare teknik med högre kapacitet kom?
Exakt så. Då är dessutom bilar bättre på andrahandsmarknaden än diverse datorprylar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Den jämförelsen förstår jag faktiskt inte alls.
Du menar att du har svårt att förstå att den som har en VHS-video inte kan spela DVD-skivor i den?
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis, men det gör inte en befintlig bil värdelös. Det är ungefär som att en begagnad bil är billigare än en ny, oavsett om det är en elbil, hybridbil, dieselbil eller bensinbil (eller för all del gasbil)
Jag har aldrig påstått att nån bil blir värdelös, jag har skrivit att efterfrågan minskar vilket gör att begagnatpriset sjunker mycket.

Du menar väl inte att en 5 år begagnad bil med 20 mils räckvidd är värd exakt lika mycket som en 5 år begagnad bil med 40 mils räckvidd?

Fairlane
N Nerre skrev:
Du menar att du har svårt att förstå att den som har en VHS-video inte kan spela DVD-skivor i den?
Nej givetvis inte. Jag menar att jag inte förstår kopplingen med DVD och att vissa elbilar bara får köra på vissa vägar. Det är ju som att elbilar får köra på några vägar, bensinbilar på andra och dieselbilar på ytterligare andra vägar och det tro jag inte du menar.
N Nerre skrev:
Jag har aldrig påstått att nån bil blir värdelös, jag har skrivit att efterfrågan minskar vilket gör att begagnatpriset sjunker mycket.
Ja, du ja, men det finns andra som påstått det.
N Nerre skrev:
Du menar väl inte att en 5 år begagnad bil med 20 mils räckvidd är värd exakt lika mycket som en 5 år begagnad bil med 40 mils räckvidd?
Givetvis inte. Du menar väl inte att senare modellen av valfri bensindriven bil är värd exakt lika mycket som en tidigare genereation av bilen även om de har samma räckvidd?

Fairlane Fairlane skrev:
Nej givetvis inte. Jag menar att jag inte förstår kopplingen med DVD och att vissa elbilar bara får köra på vissa vägar. Det är ju som att elbilar får köra på några vägar, bensinbilar på andra och dieselbilar på ytterligare andra vägar och det tro jag inte du menar.
Jo, det är det jag menar. DVD-skivor kan inte spelas i en VHS-spelare, men elbilar av alla generationer kan köras på samma vägar. Så det är inte samma "problem" att köpa en ny generation elbil som det är att börja köpa DVD-skivor (eftersom då måste man också köpa en DVD-spelare).
Fairlane Fairlane skrev:
Givetvis inte. Du menar väl inte att senare modellen av valfri bensindriven bil är värd exakt lika mycket som en tidigare genereation av bilen även om de har samma räckvidd?
Det handlar inte om att bilar tappar värde med ålder, det handlar om hur mycket de tappar i värde.

Säg att en 5 år gammal elbil med 20 mils räckvidd kostar 200 000 (för den kostade 400 000 ny). Sen kommer det en ny generation som kostar 400 000 som har 40 mils räckvidd. Då är folk inte längre så sugna på att betala 200 000 för den 5 år gamla elbilen, eftersom den förutom att vara 5 år äldre dessutom bara har halva räckvidden. Hade den 5 år gamla elbilen också haft 40 mils räckvidd hade folk varit mer benägna att betala 200 000 för den. Så nu sjunker andrahandsvärdet mer eftersom det inte bara är åldern utan även prestanda som är ändrat.

Notera att mitt exempel som du kommenterar var två stycken 5 år gamla bilar, inte en 5 år gammal och en ny. Både ålder och relativ prestanda påverkar efterfrågan (och därmed priset).

Fairlane
N Nerre skrev:
Jo, det är det jag menar. DVD-skivor kan inte spelas i en VHS-spelare, men elbilar av alla generationer kan köras på samma vägar. Så det är inte samma "problem" att köpa en ny generation elbil som det är att börja köpa DVD-skivor (eftersom då måste man också köpa en DVD-spelare).

Det handlar inte om att bilar tappar värde med ålder, det handlar om hur mycket de tappar i värde.

Säg att en 5 år gammal elbil med 20 mils räckvidd kostar 200 000 (för den kostade 400 000 ny). Sen kommer det en ny generation som kostar 400 000 som har 40 mils räckvidd. Då är folk inte längre så sugna på att betala 200 000 för den 5 år gamla elbilen, eftersom den förutom att vara 5 år äldre dessutom bara har halva räckvidden. Hade den 5 år gamla elbilen också haft 40 mils räckvidd hade folk varit mer benägna att betala 200 000 för den. Så nu sjunker andrahandsvärdet mer eftersom det inte bara är åldern utan även prestanda som är ändrat.

Notera att mitt exempel som du kommenterar var två stycken 5 år gamla bilar, inte en 5 år gammal och en ny. Både ålder och relativ prestanda påverkar efterfrågan (och därmed priset).
Klart att det påverkar priset. Sen får man se om det blir så stor skillnad. Men vi verkar överens om att bilen inte blir värdelös för att det kommer en modernare version.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Surt om man bor på den ön, även norska bilfärgor blockade elbilar va?

Närbild av en vit elbil av märket Polestar med texten "Strandsatt på ön med elbil: 'Får inte åka med färjan'".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

j.f.s
Fast om lyssnar på vad de säger i videon så är det att en trasig elbil inte får åka med färjan. Har du en fungerande elbil får du åka med.

Är den trasig måste den lagas på plats innan den får åka med.

I Norge är det ett bolag på en sträcka som har förbud mot el, hybdrider och vätgas. https://www.havilavoyages.com/sv/the-ships/travel-with-a-car

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Fast om lyssnar på vad de säger i videon så är det att en trasig elbil inte får åka med färjan. Har du en fungerande elbil får du åka med.

Är den trasig måste den lagas på plats innan den får åka med.
Fast om lyssnar på vad de säger i videon så finns det ingen på ön som kan reparera den

BigR
Tokslut Tokslut skrev:
Fast om lyssnar på vad de säger i videon så finns det ingen på ön som kan reparera den
Dom får väl skola om sin ångmaskinsingenjör.

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Dom får väl skola om sin ångmaskinsingenjör.
De kränger riktigt mycket olja, så verkar dumt ;) + de har väl precis öppnat sin senaste pipeline för export till andra än USA.

j.f.s
Tokslut Tokslut skrev:
Ja? Du la fram det som att de förbjudit elbilar. Det har de inte. De tillåter inte trasiga elbilar att transporteras på färjan.

Rimligt ändå kan jag tycka eftersom det skulle bli svårt att vid varje enskilt fall avgöra om det är ett fel som eventuellt skulle kunna orsaka en batteribrand.

Att det saknas möjlighet att laga elbilen i fallet är naturligtvis otroligt besvärligt för ägaren.

Ps. Jag åker elbil själv så inget hat mot dessa från min sida.

• Gilla
lat och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.