69 655 läst ·
1 093 svar
70k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Jag har 2 st Bosch 36V 4Ah batterier till gräsklipparen och 5 st Bosch 12V 1,5Ah till skruvdragare.Unikt namn skrev:
Dessa samt respektive laddare är placerade ovanpå ett verktygsskåp i plåt som står på betonggolvet i garaget. Totalt energiinnehåll i de 7 batterierna får jag till 0,38kWh det blir en ganska klen brasa av det. Det finns ett bra skäl till att batterierna inte förvaras i ett skåp. Garaget har ingen förbindelse med bostadsdelen av huset så en eventuell brand gör ingen större skada bedömer jag.
Samsung mobiler av nyare modell används. De laddas normalt till 80% vilket Samsung rekommenderar för lång livslängd hos batterierna. Brandvarnare finns såklart i huset.
Nu är det ganska länge sedan det var problem med brinnande Samsung.
https://www.cnet.com/tech/mobile/why-is-samsung-galaxy-note-7-exploding-overheating/
Största risken för mobiltelefonbrand idag är förmodligen om batteriet utsätts för kraftigt mekaniskt våld eller om telefonen badas.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Eller när man gick från förgasare till insprutning, genast blev förgasarbilarna värdelösa...N Nerre skrev:
Eller gnällspikarna som trodde insprutningsbilarna skulle få massa elektronikproblem, stanna på järnvägsövergångar och orsaka dödsolyckor.Fairlane skrev:
I stället blev bilarna driftsäkrare och ingen mer is i förgasaren.
Tvärs emot blev det när gnällspikara klagade på den nya vattenbaserade lacken. Allt nytt är verkligen inte bra.blackarrow skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Det är korrekt, allt nytt är inte bra, iallafall inte på alla sätt. Jag misstänker att den vattenbaserade lacken var bättre ur vissa aspekter, sämre ut andra. Poängen är väl att saker blir inte värdelösa för att det kommer ny, bättre teknik. När DVD kom så blev inte alla VHS-spelare värdelösa direkt för det. Det är något speciellt med just bilar. Elbilen blir tydligen värdelös när nästa generations batterier kommer.Intet skrev:
På samma sätt fick jag redan på 90-talet höra att det var dumt att köpa bensinbil för snart skulle vätgasbilar komma och då skulle bensinbilen bli värdelös. Vätgasbilens antågande har därefter dykt upp med jämna mellanrum och bilen som jag köpte på 90-talet är nog värdelös nu så påståendet verkar korrekt...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Ja vill man inte förstå så är det såklart så. Trots det så hyrde folk fortfarande VHS-filmer. Trots det kommer nog elbilen man köper idag fungera ungefär lika bra som nu, den dag det kommer nyare teknik i bilarna. Bilen blir inte värdelös för att det kommer bättre.Alfredo skrev:
Men det var väl för att folk redan hade en VHS-spelare, men ännu inte en DVD-spelare? Uthyrarna var nog intresserade av att gå över till DVD snabbt eftersom de var mer hållbara och man slapp problem med att folk inte spolade tillbaka.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
De har delvis exakt samma funktion. Visserligen spelade man ibland in något på VHS, men väldigt stor det var att hyra en film på fredagskvällen. Den gamla VHS-spelaren var inte lika bra som en ny DVD-spelare men helt värdelös blev den inte.Alfredo skrev:
Hela diskussionen kom från just att dagens elbilar påstås bli värdelösa när nya batterier som räcker längre och laddar snabbare kommer i nya bilar. Det var därifrån jämförelsen kom, den kom inte upp ur tomma intet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Du menar exakt lika som att folk har en elbil idag när den nyare tekniken kommer?N Nerre skrev:
Det är jag inte så säker på. Det är möjligt, men man hade också en investering i VHS-filmerna.N Nerre skrev:
Nej, jämförelsen skulle väl då vara om det bara fanns vissa vägar som funkar för elbilar med de nya batterierna.Fairlane skrev:
Om den nya batteritekniken t.ex. kräver DC-laddare så lär folk inte vara lika sugna eftersom det innebär att man måste skaffa ny laddbox hemma.
Men högre kapacitet, man kan köra på samma vägar och använda samma laddare, då måste bilarna med markant lägre kapacitet vara rejält billigare för att de ska vara intressanta.
Samma sak t.ex. med nätverk, när 10base-T kom och många fortfarande körde med 10base2 så krävde det ju byte av infrastruktur innan man kunde nyttja 10base-T. Så även om 10base-T var bättre på de flesta sätt så levde 10Base2 kvar ett tag.
Men steget från 10base-T till 100base-T (och senare 1000base-T) har varit mindre. Eller vill nån köpa mina gamla 10base-T nätverkskort? De har väl inte blivit värdelösa bara för nyare teknik med högre kapacitet kom?