Ja, att PK-media tar in sånt är vi inte vana vid, svära i batteribilskyrkan 😯

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Du vet att det är en insändare? Från en 75åring från skånska Blentarp.

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:

Att köra elbil är som att rulla runt i en osläckbar brandbomb​

Fria ord Jag vill väldigt gärna köpa elbil, men som brandchef och säkerhetsansvarig nästan hela mitt yrkesliv avstår jag intill dess man kommit fram med bättre lösningar, skriver insändarskribenten.

citatet ovan kommer från:
[länk]
Han börjar ju med att räkna upp massa upplevda problem med elbilar, men avslutar inlägget med att säga att han jättegärna hade köpt en elbil förutom brandrisken. Tror inte han velat ha en elbil oavsett, viket ytterligare förstärks av att han plötsligt kastar in lite anti-EU på slutet utan någon klar koppling till ämnet i övrigt.

Så helt enkelt ytterligare någon som allmänt ogillar elbilar av diverse anledningar men sedan försöker ge den egna åsikten tyngd genom att på slutet blanda in brandfarlighet och sitt yrke, vilket såklart stämmer, men bensinbilar är även dem långt ifrån ofarliga, både kortsiktigt i form av bränder, men även långsiktigt i form av ökad dödlighet i våra städer av lokala utsläpp i tätbefolkade områden.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
BigR
Jag fattar inte?! På alla filmer exploderar ju bensinbilarna i gigantiska eldklot så vad är skillnaden?

• Haha
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Jag fattar inte?! På alla filmer exploderar ju bensinbilarna i gigantiska eldklot så vad är skillnaden?
Dessutom oftast innan de krockar...

BigR BigR skrev:
Att det pyrotekniska finns om bord och fungerar utan extra tillskott av diesel/bensin/propan som används vid filminspelningar?

13th Marine 13th Marine skrev:
Du vet att det är en insändare? Från en 75åring från skånska Blentarp.
Ja, det framgår i inledningen av texten att det är en insändare. Varför vill du lyfta fram "Från en 75åring från skånska Blentarp." ?

T TommyC skrev:
Ja, det framgår i inledningen av texten att det är en insändare. Varför vill du lyfta fram "Från en 75åring från skånska Blentarp." ?
Vi skåningar vet hur en 75 åring från Blentarp tänker 🤣

Har du sett filmen Deliverance?

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Varför vill du lyfta fram "Från en 75åring från skånska Blentarp." ?
Dels så har personen med stor sannolikhet gått i pension för ett tag sedan, och inte är uppdaterad inom området då denne inte deltar i fortlöpande utbildning.
Dels så är Blentarp en by mitt i Skåne, det finns gott om närmre tidningar än Göteborgsposten att skicka sin insändare till.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Dels så är Blentarp en by mitt i Skåne, det finns gott om närmre tidningar än Göteborgsposten att skicka sin insändare till.
Så man får inte gå förbi lokalblaskor om man vill nå en större tidning? Tänk om det är den tidningen han prenumererar på och blir ju då ganska logiskt för honom att skicka sin insändare dit 🤷‍♂️

Fairlane
"Avskrivningspris ett annat du kan tvingas skriva av en elbil upp till 10 gånger mer per mil än motsvarande bensinbil."

Den meningen visar väl rätt tydligt att det är någon som inte är ett dugg intresserad av att köpa elbil. Jag skulle tro att det är någon som tänker att man måste byta batterier var 8:e år, till en kostnad av minst en kvarts miljon. Det är väl samma personer som påstår att en elbil blir värdelös när nästa generations batteri kommer. Det är ju lika dumt som att påstå att nuvarande VW Golf blir värdelös när nästa generation släpps.

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Så man får inte gå förbi lokalblaskor om man vill nå en större tidning? Tänk om det är den tidningen han prenumererar på och blir ju då ganska logiskt för honom att skicka sin insändare dit 🤷‍♂️
Jovisst kan man göra det, jag ställer mig frågan till varför man som skåning väljer just Göteborgsposten då.
Men visst, kanske kommer därifrån eller nått.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Han kanske skickade sin insändare till många tidningar men de flesta tar nog inte in något som är negativt till batteribilar. Gällande pensionärers koppling till arbetslivet så har jag själv kontakt med flera f d kollegor som slutade arbeta för mer än 10 år sedan. Jag har även några bekanta som vägrar sluta arbeta trots ålder långt över 65 år. Jag har inte träffat någon som tappat intresset för sitt arbetsområde med stigande ålder vare sig dom arbetar eller inte eller ens om dom är från Skåne.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
"Avskrivningspris ett annat du kan tvingas skriva av en elbil upp till 10 gånger mer per mil än motsvarande bensinbil."

Den meningen visar väl rätt tydligt att det är någon som inte är ett dugg intresserad av att köpa elbil. Jag skulle tro att det är någon som tänker att man måste byta batterier var 8:e år, till en kostnad av minst en kvarts miljon. Det är väl samma personer som påstår att en elbil blir värdelös när nästa generations batteri kommer. Det är ju lika dumt som att påstå att nuvarande VW Golf blir värdelös när nästa generation släpps.
Han har väl läst vad det kostar att byta batteri på en Tesla.
Biltillverkare som säger att garantin inte gäller för att batteriet är buckligt etc.

Jag har en granne, barnfamilj, som har en Tesla och en WV GTE.
Annars är jag lite tveksam till hur befintlig elbilsflotta kommer att fungera som billiga bilar till barnfamiljer, ensamma mammor och andra som har en stram ekonomi.

Personer som aldrig vågat köpa en VW med DSG ska nog inte köpa elbil heller.

Med tanke på vissa bilars dåliga rykte så försökte jag leta efter en billig BMW med rasad motor men jag gick bet. Med samma logik borde det drälla av VW med trasig koppling. Det enda jag har erfarenhet av när det gäller billiga bilar är att priset på gamla Saabar rasade efter konkursen 2011. Många trodde tydligen att reservdelar inte skulle gå att få tag på. Än idag går alla slitdelar att köpa nytt. Det enda som saknas är vissa plåtdetaljer, speciellt till de ovanligare modellerna som den sista 9-5:an. Riktigt gamla klassiker tillverkas det nya delar till.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.