68 330 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Och hur har rapporteringen av denna typ av bränder förändrats? Tillgängligheten till nyheterna? Hur har transportvolymerna för bilar förändrats?Tokslut skrev:
Har väl aldrig påstått att detta är facit, mer att just dessa siffror styrkte min magkänsla om antalet bränder + jag kommer inte ihåg hur många bränder det var under 70-00-talet eller om jag ens reflekterade över fartygsbränder då så det får du undersöka, ta det gärna till förra gången elbilar var i ropet! Så från 1890-2025, borde inte ta mer en än lunchrast i anspråk![]()
Titanic sjönk nog iaf. inte pga en elbil eller ICE-bil. ICE utan bil gissar jag på 🤷♂️
Tar vi de senaste 2 bilarna jag köpt och samma tidsperiod som ovan (10år) så har de åkt Container båda tvåpacman42 skrev:
Jag slutar spamma tråden nu
2023 brann tre biltransportfartyg samtidigt som det brann på ett containerfartyg var 9:e dag. Tror det är svårt att dra så mycket slutsatser av dessa tre bränder.Tokslut skrev:
https://www.maritimeinjurycenter.com/accidents-and-injuries/ship-fires/
/Krille
Så ~40st containerfartyg per år av 5.600st = 0.714%K Krille4 skrev:
3st RORO färjor av 750st = 0.4%
2022års fartygssiffror
🤷♂️
Vad var konsekvenserna av bränderna?
Så det går att dra en slutsats av 3 bränder alltsåK Krille4 skrev:
Sen är väl ROROfärjorna sopslut och ligger på botten medans Containerfartyg bara kastar av några skrumpna plåtburkar och glider vidare
Containerfartyg har ju inte direkt avlastningsmöjlighet till havs. Vad är konsekvenserna av dessa bränder? Drabbas några containrar runt den som brinner, så är det väldigt mycket lindrigare än att hela båten med last går förlorad.
Redigerat:
Nä det var du som påstod det trots att t o m slutsatsen även motbevisade dig 😉Tokslut skrev:
Tror inte riktigt dina slutsatser heller stämmer om konsekvenserna men nu är vi långt från ämnet.
/Krille
Är det inte dags att alla elbilar ska medföra en brandfilt stor nog att täcka hela bilen?
Ska vara mycket effektivare än vattensläckning.
Ska vara mycket effektivare än vattensläckning.
På vilket sätt är det effektivare? Grejen med en batteribrand är ju att den inte är beroende av luftens syre, men en brandfilt bygger på att kväva elden.blackarrow skrev:
Sen "släcker" man inte batteribränder med vatten heller, man kyler dem (eftersom det som sagt var inte går att kväva elden så det snarare är en kemisk reaktion). Kylningen är för att förhindra spridning bara, man kyler tills batteriet tömt sig på energi.