Tokslut Tokslut skrev:
Har väl aldrig påstått att detta är facit, mer att just dessa siffror styrkte min magkänsla om antalet bränder + jag kommer inte ihåg hur många bränder det var under 70-00-talet eller om jag ens reflekterade över fartygsbränder då så det får du undersöka, ta det gärna till förra gången elbilar var i ropet! Så från 1890-2025, borde inte ta mer en än lunchrast i anspråk ;)

Titanic sjönk nog iaf. inte pga en elbil eller ICE-bil. ICE utan bil gissar jag på 🤷‍♂️
Och hur har rapporteringen av denna typ av bränder förändrats? Tillgängligheten till nyheterna? Hur har transportvolymerna för bilar förändrats?
 
  • Gilla
lat och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och hur har rapporteringen av denna typ av bränder förändrats? Tillgängligheten till nyheterna? Hur har transportvolymerna för bilar förändrats?
Tar vi de senaste 2 bilarna jag köpt och samma tidsperiod som ovan (10år) så har de åkt Container båda två ;) Och de har inte varit i nyheterna vad jag vet, gissar på att bilarna jag ägt innan också åkt container, så ingen skillnad i min värld iaf.
Jag slutar spamma tråden nu
 
K
Tokslut Tokslut skrev:
Nog ser det ut som en eskalering. Inga av dom var ju dock nya, men att alla skulle vara försäkringsbedrägerier känns kanske långsökt 🤔

[bild]
2023 brann tre biltransportfartyg samtidigt som det brann på ett containerfartyg var 9:e dag. Tror det är svårt att dra så mycket slutsatser av dessa tre bränder.

https://www.maritimeinjurycenter.com/accidents-and-injuries/ship-fires/
/Krille
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
2023 brann tre biltransportfartyg samtidigt som det brann på ett containerfartyg var 9:e dag. Tror det är svårt att dra så mycket slutsatser av dessa tre bränder.

[länk]
/Krille
Så ~40st containerfartyg per år av 5.600st = 0.714%

3st RORO färjor av 750st = 0.4%

2022års fartygssiffror

🤷‍♂️
 
Vad var konsekvenserna av bränderna?
 
K
Tokslut Tokslut skrev:
Så ~40st containerfartyg per år av 5.600st = 0.714%

3st RORO färjor av 750st = 0.4%

2022års fartygssiffror

🤷‍♂️
Precis containerfartygen brinner oftare än RORO-färjorna - precis tvärtemot din magkänsla 😉

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Precis containerfartygen brinner oftare än RORO-färjorna - precis tvärtemot din magkänsla 😉

/Krille
Så det går att dra en slutsats av 3 bränder alltså ;)

Sen är väl ROROfärjorna sopslut och ligger på botten medans Containerfartyg bara kastar av några skrumpna plåtburkar och glider vidare
 
Containerfartyg har ju inte direkt avlastningsmöjlighet till havs. Vad är konsekvenserna av dessa bränder? Drabbas några containrar runt den som brinner, så är det väldigt mycket lindrigare än att hela båten med last går förlorad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
Tokslut Tokslut skrev:
Så det går att dra en slutsats av 3 bränder alltså ;)

Sen är väl ROROfärjorna sopslut och ligger på botten medans Containerfartyg bara kastar av några skrumpna plåtburkar och glider vidare
Nä det var du som påstod det trots att t o m slutsatsen även motbevisade dig 😉

Tror inte riktigt dina slutsatser heller stämmer om konsekvenserna men nu är vi långt från ämnet.

/Krille
 
Han inte gå många timmar innan nästa brand, lär väl vara än svårare att få reda på vad som "exploderade" här



 
K
Tokslut Tokslut skrev:
Han inte gå många timmar innan nästa brand, lär väl vara än svårare att få reda på vad som "exploderade" här



[media]
Vad är kopplingen till elbilar?

/Krille
 
Unikt namn
K Krille4 skrev:
Vad är kopplingen till elbilar?

/Krille
Wan hai betyder brinnande elbil på kantonesiska.
 
  • Haha
Intet och 4 till
  • Laddar…
Är det inte dags att alla elbilar ska medföra en brandfilt stor nog att täcka hela bilen?
Ska vara mycket effektivare än vattensläckning.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är det inte dags att alla elbilar ska medföra en brandfilt stor nog att täcka hela bilen?
Ska vara mycket effektivare än vattensläckning.
Då kan den ju dessutom ha en automatisk mekanism, ungefär som en sufflett!
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Är det inte dags att alla elbilar ska medföra en brandfilt stor nog att täcka hela bilen?
Ska vara mycket effektivare än vattensläckning.
På vilket sätt är det effektivare? Grejen med en batteribrand är ju att den inte är beroende av luftens syre, men en brandfilt bygger på att kväva elden.

Sen "släcker" man inte batteribränder med vatten heller, man kyler dem (eftersom det som sagt var inte går att kväva elden så det snarare är en kemisk reaktion). Kylningen är för att förhindra spridning bara, man kyler tills batteriet tömt sig på energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.