Verkar som RORO-färjorna i sin nuvaravde form inte klarar av att begränsa batteribränderna till de olika branskotten då "hela" fartyget ser ut att ha brunnit upp nu

RO-RO-färja med omfattande brandskador och rök, fotograferad från luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Luftbild av RORO-färja med svarta brännmärken och rökskador, vilket antyder omfattande brand på däcket.
Skapa konto

RORO-färja med omfattande brandskador och rök, fotograferad från luften.
Skapa konto

Unikt namn
Har du några andra brinnande skepp att jämföra med?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några andra brinnande skepp att jämföra med?
Du menar de skulle ha en "släckningsmetod" med stängning av brandskott mm. som är ofuktionerliga och som säkert är svindyrt att bygga? (möjligt ja, men gissar nej)

"Ro-ro (roll-on/roll-off) ships require robust fire prevention and suppression systems due to the nature of their cargo and enclosed spaces. These systems typically involve a combination of early fire detection, fire suppression, and fire containment measures"

Efter en snabbsökning så kan jag iaf. bjuda på en utan batteribilar ombord, dock inte samma förutsättningar öht.

Ett Ro-Ro-fartyg från Grimaldi Lines med bilar på däck och synliga brandskador, medan en bogserbåt sprutar vatten på det.
Skapa konto

https://gcaptain.com/a-brief-look-back-at-recent-car-carrier-fires/

"Challenges in managing EV battery firesThe increasing transportation of electric vehicles and their lithium-ion batteries creates a newlevel of risk.As awareness grows within the marine industry about the specific challenges RoRo ships face,Consilium’s focus sharpens. “When it comes to RoRo ships, developing safety measuresfocused on electric vehicles has been particularly urgent”, Nordberg explains, emphasizingConsilium’s commitment to addressing these concerns.Studies show that electric vehicles carry a fire risk comparable to vehicles with combustionengines. However, when an electric vehicle catches fire, the firefighting and management willrequire a new set of knowledge and understanding."

https://www.consiliumsafety.com/content/uploads/2019/06/Consilium_White_paper-3.pdf

Redigerat:
N Nerre skrev:
På vilket sätt är det effektivare? Grejen med en batteribrand är ju att den inte är beroende av luftens syre, men en brandfilt bygger på att kväva elden.

Sen "släcker" man inte batteribränder med vatten heller, man kyler dem (eftersom det som sagt var inte går att kväva elden så det snarare är en kemisk reaktion). Kylningen är för att förhindra spridning bara, man kyler tills batteriet tömt sig på energi.
Det skrivs väl mycket om metoden att spara vatten, även jag är lätt skeptisk. En källa ur mängden.

"Fungerar brandfiltar på elbilar?
Ja, brandfiltar kan användas effektivt på elfordon. Brandfiltar för elbilar är speciellt utformade för att motstå de höga temperaturer och intensiva lågor som kan uppstå när ett elfordon tar eld. Dessa filtar kan kväva elden genom att stänga av syretillförseln för resten av bilbranden. Den termiska rusningen stoppas inte genom att ta bort syret, men brandfilten hjälper till att begränsa värmen och förhindra att branden sprider sig till närliggande områden eller fordon. Även om de kanske inte släcker branden helt, fungerar de som ett viktigt verktyg för att kontrollera och begränsa situationen tills professionell brandkår anländer."

https://fireisolator.com/ev-fire-blanket-a-revolutionary-tool-for-electric-vehicle-fire-suppression/

blackarrow blackarrow skrev:
professionell brandkår
AI-smörja.

blackarrow blackarrow skrev:
Det skrivs väl mycket om metoden att spara vatten, även jag är lätt skeptisk. En källa ur mängden.
Det där ser ju ut att vara ren reklam för deras produkt, och de skriver ju rätt tydligt att den bara fungerar för att minska spridningen...

Lithium-ion battery fires present a unique challenge because they generate significant heat and can reignite even after being extinguished. While a fire blanket can temporarily contain a lithium battery fire by cutting off the oxygen supply, it may not completely stop the fire, as the batteries can undergo “thermal runaway.” This is a chain reaction where the heat generated by the battery cells causes nearby cells to ignite as well. EV fire blankets can help slow the spread of the fire and reduce the risk to surrounding areas like a carpark or a ferry, but specialized firefighting measures are typically required to fully extinguish lithium battery fires.

N Nerre skrev:
Det där ser ju ut att vara ren reklam för deras produkt, och de skriver ju rätt tydligt att den bara fungerar för att minska spridningen...
Nån vägde 25 kg så man får väl vara 2 man för att dra över den...

Tja, annars får jag väl erkänna att jag själv tycker brandfiltsgooglingen gav en av de två sämsta länkar jag postat som referens till påståenden jag gjort.

Häromdagen stötte jag på påståendet att det gick åt 11 ggr mer vatten att släcka en elbilsbrand och att brandfilt då sparade vatten. Något oklart hur mycket.

Jag har flera ggr stött på påståendet att brandfilt är bästa sättet att släcka elbilsbrand i mitt "flöde", men nu när jag söker info så får jag i stället upp varningar för ökad explosionsrisk.
😳

Som sagt var, en elbilsbrand släcker man inte, man kyler den tills batteriet är tomt på energi. Och då lär vatten tyvärr vara det enda vettiga alternativet i de flesta lägen (tack vare vattens höga ångbildningsvärme).

Unikt namn
Riskerar ett lithiumbatteri verkligen explodera om man kväver syretillförseln med en filt? 🤔

Riskerar ett lithiumbatteri verkligen explodera om man kväver syretillförseln med en filt? 🤔
Isolerar man batteriet med en filt så skenar säkert den termiska rusningen dramatiskt. Så det har nog inte med syretillgång att göra.

Åter igen: Det går inte att kväva en batteribrand eftersom batteriet ger ifrån sig eget syre när det blir upphettat. Det man gör med vatten är att man försöker kyla så branden inte sprider sig. Batteriet brinner tills det är tomt på energi.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn
N Nerre skrev:
Åter igen: Det går inte att kväva en batteribrand eftersom batteriet ger ifrån sig eget syre när det blir upphettat. Det man gör med vatten är att man försöker kyla så branden inte sprider sig. Batteriet brinner tills det är tomt på energi.
Jaha. Men det här var inget svar på min fråga.

Om du innesluter gaserna från ett Li-Ion batteri som hamnat i termisk rusning så ökar risken för att gaserna exploderar om de antänds. Om gaserna inte innesluts så är det större sannolikhet för brand än explosion och efterföljande brand. Det finns en film med exempel på det tidigare i tråden.

Edit: en länk med exempel här https://www.byggahus.se/forum/threads/elbilar-explosion-risk.480738/post-6054948

Redigerat:
T TommyC skrev:
Om du innesluter gaserna från ett Li-Ion batteri som hamnat i termisk rusning så ökar risken för att gaserna exploderar om de antänds. Om gaserna inte innesluts så är det större sannolikhet för brand än explosion och efterföljande brand. Det finns en film med exempel på det tidigare i tråden.

Edit: en länk med exempel här [länk]
Ändå tillverkas brandfiltar och används av räddningstjänster?

https://shop.brandexperten.se/brandskydd-utrymning/brandfiltar/cgs-lithium-brandfilt-large

https://nordicfireprotection.se/Produkter/bridgehill-fordon-pro/

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.