BigR
Jaja, fordon med alla sorters elsystem brinner.

MSB publicerade i Maj Bränder i elfordon och eltransportmedel

I slutet av 2024 fanns knappt 900 000 bilar med el eller el-/hybrid och nästan 4,1 miljoner bilar med andra drivmedel (bensin, diesel, etanol och gas) i trafik i Sverige. Under 2024 var 40 el-/hybridfordon inblandade i en brand där räddningstjänsten har fått larm om händelsen. Motsvarande siffra för 2023 var 38 bränder. Totalt brann det under 2024 i drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige, inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon.

MSB har även publicerat sammanställning av bränder i Sverige där lastbilar, bussar och personbilar (kallat bilar) som är eldrivna eller drivs av både el och fossila drivmedel (hybrid) varit inblandade. Sammanställningen tar även upp övriga eltransportmedel som har varit inblandade i bränder. Anlagda bränder är inte medräknade i sammanställningen.

Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel år 2018-2024
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Då TS är forumets nyhetsankare gällande elbilsbränder så verkar det inte som att det brunnit någon sedan 4e feb, då denne sist var inloggad och då skrev i denna tråd ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Lastbilschaufförer är ofta utbildade och intresserade av bilbränder. Speciellt nu när elbilar har blivit aktuellt.
Jag tror det ingår i deras grundutbildning att observera och att söka på internet efter bränder som har orsakats av elbilar.

En viktig och betydelsefull uppgift i vårat samhälle.
Det KAN rädda LIV!!!
inget självändamål att rädda liv
 
Nog ser det ut som en eskalering. Inga av dom var ju dock nya, men att alla skulle vara försäkringsbedrägerier känns kanske långsökt 🤔

Tabell över allvarliga fartygsbrandincidenter på ro-ro-fartyg och fordonstransporter sedan 2015, med information om år, plats och status.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att en statistiker skulle säga att det där är alldeles för lite data för att dra några längre slutsatser från.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle tro att en statistiker skulle säga att det där är alldeles för lite data för att dra några längre slutsatser från.
Men min känsla var iaf. inte bara min då det ser ut som om bränderna ökar ;) :p

Edit: Tror ingen först statistik/gjort en sammaställning av just denna fartygsmodell sedan förra gången elbilen var i ropet 100+år sedan
 
Tokslut Tokslut skrev:
Men min känsla var iaf. inte bara min då det ser ut som om bränderna ökar ;) :p

Edit: Tror ingen först statistik/gjort en sammaställning av just denna fartygsmodell sedan förra gången elbilen var i ropet 100+år sedan
Jag tror som sagt inte dessa data är tillräckliga för att dra några större slutsatser, utan snarare ser du vad du vill se.

Vem har gjort tabellen? Och i vilket syfte?
Varför slutar den 2015?
Varför har man gjort just det urvalet av skeppstyper?
Varför började det brinna på dessa båtar?

Nej, man får akta sig så att det inte är en "spurious correlation"
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror som sagt inte dessa data är tillräckliga för att dra några större slutsatser, utan snarare ser du vad du vill se.

Vem har gjort tabellen? Och i vilket syfte?
Varför slutar den 2015?
Varför har man gjort just det urvalet av skeppstyper?
Varför började det brinna på dessa båtar?

Nej, man får akta sig så att det inte är en "spurious correlation"
[länk]
Precis. Vi bör förbjuda glass eftersom försäljning av glass uppenbarligen leder till fler drunkningar:
- https://adventistreview.org/house-call/ban-ice-cream/

Jag kan tipsa om att förtäring av glass också leder till fler skogsbränder.

Sedan kan vi också konstatera att Nicolas Cage inte borde få göra filmer, då antalet drunkningar i pooler ökar relaterat till hur ofta Nicolas Cage gör filmer:
- https://www.reddit.com/r/dataisbeau...nicolas_cage_film_releases_correlates_to_the/
 
  • Haha
  • Gilla
lat och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror som sagt inte dessa data är tillräckliga för att dra några större slutsatser, utan snarare ser du vad du vill se.

Vem har gjort tabellen? Och i vilket syfte?
Varför slutar den 2015?
Varför har man gjort just det urvalet av skeppstyper?
Varför började det brinna på dessa båtar?

Nej, man får akta sig så att det inte är en "spurious correlation"
[länk]
@17:17

för det varit många bränder den senaste tiden

10år bakåt är iaf. i mitt huvud en rund siffra

Återigen, för att det varit många bränder på just denna typ av fartyg

Jag förstår att ni håller fast vid era val med näbbar och klor, men det börjar bli lite väl tröttsamt. Får väl tillägga igen att jag är varken för eller emot så ingen blir stött här för det är ju värre än döden själv enligt flera.

Puss
 
Tokslut Tokslut skrev:
@17:17 [media]
för det varit många bränder den senaste tiden

10år bakåt är iaf. i mitt huvud en rund siffra

Åter igen, för att det varit många bränder på just denna typ av fartyg

Jag förstår att ni håller fast vid era val med näbbar och klor, men det börjar bli lite väl tröttsamt. Får väl tillägga igen att jag är varken för eller emot så ingen blir stött här för det är ju värre än döden själv enligt flera.

Puss
Sannolikheten för att det skall vara bilbatterierna måste dock vara liten. De laddas väl knappast under resan och det är väldigt låg probabilitet för att de skall få kortslutning utan att de belastas (laddas eller körs). Då är nog den ökande mängden elektronik i bilarna i allmänhet ett större riskmoment (glapp i anslutningar exempelvis).

Jag har inget behov av att skydda elbilar, men skall man skylla på dem så skall det vara på saklig grund.

Däremot så blir dessa bränder mycket svårare att släcka om det finns stora batterier i fordonen.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
@17:17 [media]
för det varit många bränder den senaste tiden
Det är ett samband du ser, därmed inte sagt att det är något man kan dra några relevanta statistiska slutsatser från.
Och anledningen kan vara något helt annat än att det är elbilar ombord.
Tokslut Tokslut skrev:
10år bakåt är iaf. i mitt huvud en rund siffra
Praktiskt valt, tänk om det brann dubbelt så ofta innan dess`?
Tokslut Tokslut skrev:
Återigen, för att det varit många bränder på just denna typ av fartyg
Ja, är det bara de fartygen man kör båtar på?
Hur ofta brinner det på skepp överlag, har det också ökat med tiden?
Tokslut Tokslut skrev:
Jag förstår att ni håller fast vid era val med näbbar och klor, men det börjar bli lite väl tröttsamt. Får väl tillägga igen att jag är varken för eller emot så ingen blir stött här för det är ju värre än döden själv enligt flera.
Man kan nog påstå detsamma om dig ;)
Jag försöker bara applicera källkritik på "fakta" som presenteras.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lögn,_förbannad_lögn_och_statistik
Tokslut Tokslut skrev:
Puss
Puss på dig med!
 
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sannolikheten för att det skall vara bilbatterierna måste dock vara liten. De laddas väl knappast under resan och det är väldigt låg probabilitet för att de skall få kortslutning utan att de belastas (laddas eller körs). Då är nog den ökande mängden elektronik i bilarna i allmänhet ett större riskmoment (glapp i anslutningar exempelvis).

Jag har inget behov av att skydda elbilar, men skall man skylla på dem så skall det vara på saklig grund.

Däremot så blir dessa bränder mycket svårare att släcka om det finns stora batterier i fordonen.
Tydligen så är det numera "krav/grundregel" (vet ej om det är elbilar över lag eller bara vissa tillverkare eller skeppsägare som satt "kravet") på max 30% laddning för att minska energin i batterierna vid skeppning
 
Tokslut Tokslut skrev:
Tydligen så är det numera "krav/grundregel" (vet ej om det är elbilar över lag eller bara vissa tillverkare eller skeppsägare som satt "kravet") på max 30% laddning för att minska energin i batterierna vid skeppning
Vilket är rimligt då en brand uppstått. Det påverkar knappast i någon större grad sannolikheten för att en brand skall uppstå dock. Kortslutning i ett batteri är nog nästintill lika brandbenäget med 30% som med 100% laddning. Däremot blir elden lättare att släcka med 30% i batteriet.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är ett samband du ser, därmed inte sagt att det är något man kan dra några relevanta statistiska slutsatser från.
Och anledningen kan vara något helt annat än att det är elbilar ombord.

Praktiskt valt, tänk om det brann dubbelt så ofta innan dess`?

Ja, är det bara de fartygen man kör båtar på?
Hur ofta brinner det på skepp överlag, har det också ökat med tiden?

Man kan nog påstå detsamma om dig ;)
Jag försöker bara applicera källkritik på "fakta" som presenteras.

[länk]

Puss på dig med!
Har väl aldrig påstått att detta är facit, mer att just dessa siffror styrkte min magkänsla om antalet bränder + jag kommer inte ihåg hur många bränder det var under 70-00-talet eller om jag ens reflekterade över fartygsbränder då så det får du undersöka, ta det gärna till förra gången elbilar var i ropet! Så från 1890-2025, borde inte ta mer en än lunchrast i anspråk ;)

Titanic sjönk nog iaf. inte pga en elbil eller ICE-bil. ICE utan bil gissar jag på 🤷‍♂️
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har väl aldrig påstått att detta är facit, mer att just dessa siffror styrkte min magkänsla om antalet bränder + jag kommer inte ihåg hur många bränder det var under 70-00-talet eller om jag ens reflekterade över fartygsbränder då så det får du undersöka, ta det gärna till förra gången elbilar var i ropet! Så från 1890-2025, borde inte ta mer en än lunchrast i anspråk ;)

Titanic sjönk nog iaf. inte pga en elbil eller ICE-bil. ICE utan bil gissar jag på 🤷‍♂️
Jadu, din magkänsla kan jag inte göra nått åt. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.