68 330 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Jaja, fordon med alla sorters elsystem brinner.
MSB publicerade i Maj Bränder i elfordon och eltransportmedel
I slutet av 2024 fanns knappt 900 000 bilar med el eller el-/hybrid och nästan 4,1 miljoner bilar med andra drivmedel (bensin, diesel, etanol och gas) i trafik i Sverige. Under 2024 var 40 el-/hybridfordon inblandade i en brand där räddningstjänsten har fått larm om händelsen. Motsvarande siffra för 2023 var 38 bränder. Totalt brann det under 2024 i drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige, inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon.
MSB har även publicerat sammanställning av bränder i Sverige där lastbilar, bussar och personbilar (kallat bilar) som är eldrivna eller drivs av både el och fossila drivmedel (hybrid) varit inblandade. Sammanställningen tar även upp övriga eltransportmedel som har varit inblandade i bränder. Anlagda bränder är inte medräknade i sammanställningen.
Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel år 2018-2024
MSB publicerade i Maj Bränder i elfordon och eltransportmedel
I slutet av 2024 fanns knappt 900 000 bilar med el eller el-/hybrid och nästan 4,1 miljoner bilar med andra drivmedel (bensin, diesel, etanol och gas) i trafik i Sverige. Under 2024 var 40 el-/hybridfordon inblandade i en brand där räddningstjänsten har fått larm om händelsen. Motsvarande siffra för 2023 var 38 bränder. Totalt brann det under 2024 i drygt 3100 personbilar oavsett bränsle per år i Sverige, inklusive anlagda bränder i fordon med förbränningsmotorer och elfordon.
MSB har även publicerat sammanställning av bränder i Sverige där lastbilar, bussar och personbilar (kallat bilar) som är eldrivna eller drivs av både el och fossila drivmedel (hybrid) varit inblandade. Sammanställningen tar även upp övriga eltransportmedel som har varit inblandade i bränder. Anlagda bränder är inte medräknade i sammanställningen.
Sammanställning av bränder i elfordon och eltransportmedel år 2018-2024
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Då TS är forumets nyhetsankare gällande elbilsbränder så verkar det inte som att det brunnit någon sedan 4e feb, då denne sist var inloggad och då skrev i denna tråd 
inget självändamål att rädda livAndreas_Hansson skrev:
Lastbilschaufförer är ofta utbildade och intresserade av bilbränder. Speciellt nu när elbilar har blivit aktuellt.
Jag tror det ingår i deras grundutbildning att observera och att söka på internet efter bränder som har orsakats av elbilar.
En viktig och betydelsefull uppgift i vårat samhälle.
Det KAN rädda LIV!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag skulle tro att en statistiker skulle säga att det där är alldeles för lite data för att dra några längre slutsatser från.
Men min känsla var iaf. inte bara min då det ser ut som om bränderna ökar13th Marine skrev:
Edit: Tror ingen först statistik/gjort en sammaställning av just denna fartygsmodell sedan förra gången elbilen var i ropet 100+år sedan
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jag tror som sagt inte dessa data är tillräckliga för att dra några större slutsatser, utan snarare ser du vad du vill se.Tokslut skrev:
Vem har gjort tabellen? Och i vilket syfte?
Varför slutar den 2015?
Varför har man gjort just det urvalet av skeppstyper?
Varför började det brinna på dessa båtar?
Nej, man får akta sig så att det inte är en "spurious correlation"
https://www.tylervigen.com/spurious-correlations
Precis. Vi bör förbjuda glass eftersom försäljning av glass uppenbarligen leder till fler drunkningar:13th Marine skrev:
Jag tror som sagt inte dessa data är tillräckliga för att dra några större slutsatser, utan snarare ser du vad du vill se.
Varför slutar den 2015?
[länk]
- https://adventistreview.org/house-call/ban-ice-cream/
Jag kan tipsa om att förtäring av glass också leder till fler skogsbränder.
Sedan kan vi också konstatera att Nicolas Cage inte borde få göra filmer, då antalet drunkningar i pooler ökar relaterat till hur ofta Nicolas Cage gör filmer:
- https://www.reddit.com/r/dataisbeau...nicolas_cage_film_releases_correlates_to_the/
@17:1713th Marine skrev:
Jag tror som sagt inte dessa data är tillräckliga för att dra några större slutsatser, utan snarare ser du vad du vill se.
Varför slutar den 2015?
[länk]
för det varit många bränder den senaste tiden
10år bakåt är iaf. i mitt huvud en rund siffra
Återigen, för att det varit många bränder på just denna typ av fartyg
Jag förstår att ni håller fast vid era val med näbbar och klor, men det börjar bli lite väl tröttsamt. Får väl tillägga igen att jag är varken för eller emot så ingen blir stött här för det är ju värre än döden själv enligt flera.
Puss
Sannolikheten för att det skall vara bilbatterierna måste dock vara liten. De laddas väl knappast under resan och det är väldigt låg probabilitet för att de skall få kortslutning utan att de belastas (laddas eller körs). Då är nog den ökande mängden elektronik i bilarna i allmänhet ett större riskmoment (glapp i anslutningar exempelvis).Tokslut skrev:
@17:17 [media]
för det varit många bränder den senaste tiden
10år bakåt är iaf. i mitt huvud en rund siffra
Åter igen, för att det varit många bränder på just denna typ av fartyg
Jag förstår att ni håller fast vid era val med näbbar och klor, men det börjar bli lite väl tröttsamt. Får väl tillägga igen att jag är varken för eller emot så ingen blir stött här för det är ju värre än döden själv enligt flera.
Puss
Jag har inget behov av att skydda elbilar, men skall man skylla på dem så skall det vara på saklig grund.
Däremot så blir dessa bränder mycket svårare att släcka om det finns stora batterier i fordonen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Det är ett samband du ser, därmed inte sagt att det är något man kan dra några relevanta statistiska slutsatser från.Tokslut skrev:
Och anledningen kan vara något helt annat än att det är elbilar ombord.
Praktiskt valt, tänk om det brann dubbelt så ofta innan dess`?Tokslut skrev:
Ja, är det bara de fartygen man kör båtar på?Tokslut skrev:
Hur ofta brinner det på skepp överlag, har det också ökat med tiden?
Man kan nog påstå detsamma om digTokslut skrev:
Jag försöker bara applicera källkritik på "fakta" som presenteras.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lögn,_förbannad_lögn_och_statistik
Puss på dig med!Tokslut skrev:
Tydligen så är det numera "krav/grundregel" (vet ej om det är elbilar över lag eller bara vissa tillverkare eller skeppsägare som satt "kravet") på max 30% laddning för att minska energin i batterierna vid skeppningpacman42 skrev:
Sannolikheten för att det skall vara bilbatterierna måste dock vara liten. De laddas väl knappast under resan och det är väldigt låg probabilitet för att de skall få kortslutning utan att de belastas (laddas eller körs). Då är nog den ökande mängden elektronik i bilarna i allmänhet ett större riskmoment (glapp i anslutningar exempelvis).
Jag har inget behov av att skydda elbilar, men skall man skylla på dem så skall det vara på saklig grund.
Däremot så blir dessa bränder mycket svårare att släcka om det finns stora batterier i fordonen.
Vilket är rimligt då en brand uppstått. Det påverkar knappast i någon större grad sannolikheten för att en brand skall uppstå dock. Kortslutning i ett batteri är nog nästintill lika brandbenäget med 30% som med 100% laddning. Däremot blir elden lättare att släcka med 30% i batteriet.Tokslut skrev:
Har väl aldrig påstått att detta är facit, mer att just dessa siffror styrkte min magkänsla om antalet bränder + jag kommer inte ihåg hur många bränder det var under 70-00-talet eller om jag ens reflekterade över fartygsbränder då så det får du undersöka, ta det gärna till förra gången elbilar var i ropet! Så från 1890-2025, borde inte ta mer en än lunchrast i anspråk13th Marine skrev:
Det är ett samband du ser, därmed inte sagt att det är något man kan dra några relevanta statistiska slutsatser från.
Och anledningen kan vara något helt annat än att det är elbilar ombord.
Praktiskt valt, tänk om det brann dubbelt så ofta innan dess`?
Ja, är det bara de fartygen man kör båtar på?
Hur ofta brinner det på skepp överlag, har det också ökat med tiden?
Man kan nog påstå detsamma om dig
Jag försöker bara applicera källkritik på "fakta" som presenteras.
[länk]
Puss på dig med!
Titanic sjönk nog iaf. inte pga en elbil eller ICE-bil. ICE utan bil gissar jag på 🤷♂️
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Jadu, din magkänsla kan jag inte göra nått åt. 😉Tokslut skrev:
Har väl aldrig påstått att detta är facit, mer att just dessa siffror styrkte min magkänsla om antalet bränder + jag kommer inte ihåg hur många bränder det var under 70-00-talet eller om jag ens reflekterade över fartygsbränder då så det får du undersöka, ta det gärna till förra gången elbilar var i ropet! Så från 1890-2025, borde inte ta mer en än lunchrast i anspråk![]()
Titanic sjönk nog iaf. inte pga en elbil eller ICE-bil. ICE utan bil gissar jag på 🤷♂️