68 330 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
48V i sig är knappast ny teknik. Även om man valt att köra mycket på 12V då fördelarna inte är så stora att det rättfärdigar att all måste anpassas. Det finns massor av leverantörer med färdiga 12V prylar för bilar. Jag ser inteTesla som den stora innovatören på området.
Nej, men varför skulle majoriteten av bilar gå över till 48 V? De har inte ens gått över till 24 V. Det är det som är min poäng.A Avemo skrev:
Allt handlar inte om bilar, även båtar, husvagnar etc använder 12 V. Vad skulle vinsten vara i att gå över till 48 V?
Idag kan man väl gå ner i kabelarea tack vare lägre strömförbrukning när man använder LED till det mesta? Och då blir motivationen ännu lägre för att gå över till 48 V.J Jensa86 skrev:
Det man vinner än lägre resistiva förluster. Men som du säger är det få laster där det har någon signifikant fördel.N Nerre skrev:
Jag är helt med på att 48 V ger lägre förluster (eller kan ha klenare kablar), men även 24 V har den fördelen gentemot 12 V och man har inte heller gått över till 24 V i vanliga bilar (men ok, det kan ju förklaras av att man har ett 12 V batteri, men varför skulle man inte kunna köra med ett 24 V batteri i vanliga personbilar om det nu var viktigt att minska förlusterna?).
Det finns en tröskel som behöver kommas över innan nåt blir ny "standard". Video 2000 var bättre än VHS men blev ju omsprunget.
12 V har varit standard för bilar, båtar, husvagnar etc väldigt länge och kommer troligen vara det i minst 10 år till (så länge det finns bränslebilar med 12 V-batteri i alla fall).
Det finns en tröskel som behöver kommas över innan nåt blir ny "standard". Video 2000 var bättre än VHS men blev ju omsprunget.
12 V har varit standard för bilar, båtar, husvagnar etc väldigt länge och kommer troligen vara det i minst 10 år till (så länge det finns bränslebilar med 12 V-batteri i alla fall).
Vad vann man på att gå över från 6 V till 12 V? Uppenbarligen har man hittills inte ansett att vinsten är stor nog att motivera ett byte. Men det är inte utan fördelar. Bilar har haft en utveckling mot allt högre effekt på elektriska system. Men högre spänning sänker man strömmen vilket kan vara fördelaktigt många gånger.N Nerre skrev:
Den stora anledningen att ingen gått ifrån 12V tidigare är ju att de gamla biltillverkarna inte är de bästa på att hålla sig uppdaterade på "senaste" tekniken utan hellre står och stampar med gammalt beprövat. Men de har ju börjat förbättrat sig där nu när de blivit så ifrånsprugna av Teslas (och de kinesiska tillverkarnas) innovationer likt deras 48V platform etc.
Sen är det ju som sagt en stor ändring och det är ju mycket lagkrav etc som inte riktigt hänger med som gör såna saker besvärliga med.
Sen är det ju som sagt en stor ändring och det är ju mycket lagkrav etc som inte riktigt hänger med som gör såna saker besvärliga med.
Det är även många prylar i en bil idag som använder lägre spänning än 12V så det ska i alla fall omvandlas oavsett om man utgår från 12 ,24 eller 48 Volt.
Och 12V som egentligen historiskt legat runt 14V är sedan några år uppe på 15V, eller 30V i 24V fordonen.
Och 12V som egentligen historiskt legat runt 14V är sedan några år uppe på 15V, eller 30V i 24V fordonen.
En lastbil är en bil.Tokslut skrev:
Annars Renault Scenic, Audi A6, A7, A8, Mercedes E-klass och S-klass, Hyundai Tucson , Hyundai Santa Fe , Kia Ceed och Kia Sportage.
Man lär sig något nytt varje dag...
Gud så snurrigt. Att lastbilar har 24V batteri är för att den större startmotorn behöver mer effekt.
Att biltillverkare inte gått över till högre spänning är för att det inte behövts. Att man över huvud taget gick över till 12 V en gång i tiden är rimligtvis att de större motorerna krävde det.
Att biltillverkare inte gått över till högre spänning är för att det inte behövts. Att man över huvud taget gick över till 12 V en gång i tiden är rimligtvis att de större motorerna krävde det.
Tror det blir ett jävla liv om jag tar mitt BE kort och kör en 24 meters och när jag blir stoppad så skall jag hänvisa till internet och säga att det är samma sakNyfniken skrev:
Lastbilschaufförer är ofta utbildade och intresserade av bilbränder. Speciellt nu när elbilar har blivit aktuellt.
Jag tror det ingår i deras grundutbildning att observera och att söka på internet efter bränder som har orsakats av elbilar.
En viktig och betydelsefull uppgift i vårat samhälle.
Det KAN rädda LIV!!!
Jag tror det ingår i deras grundutbildning att observera och att söka på internet efter bränder som har orsakats av elbilar.
En viktig och betydelsefull uppgift i vårat samhälle.
Det KAN rädda LIV!!!
Jag tror att det ingår i deras utbildning. Jag har hört det av en farbror som har byggt en lastbil själv.K Kane skrev:
Han byggde den av stål som han hade fått när han sålde ved till Otto.
De kan rädda människor för den giftiga gasen som kan DÖDa alla människor som ser en elbilsbrand.
Även fast du inte ser en elbilsbrand så kan röken smyga runt ett hörn och döda en direkt!!
Bränder i bilar har även blivit ett samtalsämne på många pappersbruk och stålverk. Inte bland ledningen men många på golvet är oroliga och rädda. Vi behöver prata om detta!!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Det finns lite udda avvarter när det gäller bilar och spänning. Toyota Prius har 27V och Audis el-turbo går på 48V.
Tror dock att 12V kommer att leva kvar väldigt länge i personbilar.
Tror dock att 12V kommer att leva kvar väldigt länge i personbilar.
