S sinuslinus skrev:
Allt i bilarna förutom drivlinan och värmen går på 12 V tror jag. Det handlar nog om att det är standard i fordonsbranschen och att det inte är någon som har utvecklat andra system. Allt från fönsterhissar och dörrlås till strålkastare.
Förutom Cybertruck då, Tesla tog fram ett helt nytt 48V system till den som antagligen hela bilvärden lär ta efter då steget från 6 till 12Volt gjordes för ~60år sedan. Det är dags helt enkelt.

Det är iofs. inte alla system som får en vinst med uppgraderingen, tex.

 
Tesla är knappast först med 48V.
Anledningen till att 12V fortfarande dominerar är att allt är designat för 12V.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Ja, tittar man t.ex. på lampor så finns det ju i princip bara 12 V och 24 V (de senare till lastbilar). Och det är inte en försumbar prisskillnad.

Kollade lite snabbt på Biltema, en 24 V H7 kostar mer än dubbelt så mycket som en 12 V H7. Och tillverkningsmetoden lär ju vara i princip identisk, så det handlar antagligen helt enkelt om produktionsvolymer.

Finns det ens 48 V H7?
 
N Nerre skrev:
Ja, tittar man t.ex. på lampor så finns det ju i princip bara 12 V och 24 V (de senare till lastbilar). Och det är inte en försumbar prisskillnad.

Kollade lite snabbt på Biltema, en 24 V H7 kostar mer än dubbelt så mycket som en 12 V H7. Och tillverkningsmetoden lär ju vara i princip identisk, så det handlar antagligen helt enkelt om produktionsvolymer.

Finns det ens 48 V H7?
Använder moderna elbilar glödlampor, jag trodde det var led eller Xenon, typ?
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tesla är knappast först med 48V.
Anledningen till att 12V fortfarande dominerar är att allt är designat för 12V.
Berätta gärna om anna bil med ett helt elsystem över 12V (nej, inte bara delar av bilen)
 
N Nerre skrev:
Ja, tittar man t.ex. på lampor så finns det ju i princip bara 12 V och 24 V (de senare till lastbilar). Och det är inte en försumbar prisskillnad.

Kollade lite snabbt på Biltema, en 24 V H7 kostar mer än dubbelt så mycket som en 12 V H7. Och tillverkningsmetoden lär ju vara i princip identisk, så det handlar antagligen helt enkelt om produktionsvolymer.

Finns det ens 48 V H7?
Köper du Bensin på ICA så blir ju literpriset ett annan än om du handlar det på Macken. Biltema har väl typ noll inriktning på lastbilar

https://24v.nu/produkter/fordonsbelysning/led-glodlampor/glodlampor/
 
Nu är det ju inga större problem att använda buck-converters för att få 12V, frågan är om andra värden kompenserar för detta? Exempelvis tunnare kablar...
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Köper du Bensin på ICA så blir ju literpriset ett annan än om du handlar det på Macken. Biltema har väl typ noll inriktning på lastbilar

[länk]
Även där kostar ju en 12 V 95 spänn och en 24 V 130 spänn. Visst, det är inte dubbelt, men närmare 50% högre. Och det för en så simpel sak som en lampa. Hur är det med torkarmotorer, vindrutespolarpump, sätesvärmare etc?
 
N Nerre skrev:
Även där kostar ju en 12 V 95 spänn och en 24 V 130 spänn. Visst, det är inte dubbelt, men närmare 50% högre. Och det för en så simpel sak som en lampa. Hur är det med torkarmotorer, vindrutespolarpump, sätesvärmare etc?
Jag tror att senast jag köpte en lampa till en bilstrålkastare var 8 år sedan. Den var hutlöst dyr. 500 kr på Biltema trots att bilen hade 12V elsystem. Somliga saker blir dyrare när de utvecklas.
 
Det handlar ju inte om kostnaden för att byta, det handlar om kostnaden för att tillverka bilen (vilket påverkar priset).

Att tillverka en bil med 12 V-komponenter blir billigare än att tillverka en bil med 24 V-komponenter.

Titta t.ex. på båtar eller husvagnar. Det finns egentligen ingen anledning att köra 12 V (eftersom i en husvagn behöver vagnens elsystem inte vara samma som bilens), men ändå kör man med 12 V till det mesta (utom det som man kör på 230 V, potentiellt via inverter). Det verkar vara väldigt sparsamt med fritidsbåtar eller husvagnar som kör 24 V elsystem, även om många faktiskt har batteribank med dubbla batterier (som man växlar mellan istället för att koppla i serie för 24 V).
 
N Nerre skrev:
Att tillverka en bil med 12 V-komponenter blir billigare än att tillverka en bil med 24 V-komponenter.
Om majoriteten av bilar gick över till 48 V. Tror du att det fortfarande skulle vara billigare med 12 V komponenter? Jag är inte riktigt med på vad din poäng är.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Att det är billigare med 12V är ju dock inte sant. Man byter ju till just 48V för att det är billigare då det kräver tunnare kablar i bilen och därmed mindre koppar vilket gör det billigare totalt sätt. Sen att eftermarknad inte hänger med än är ju bara för att marknaden är mycket mindre för de reservdelarna än sålänge.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det handlar ju inte om kostnaden för att byta, det handlar om kostnaden för att tillverka bilen (vilket påverkar priset).

Att tillverka en bil med 12 V-komponenter blir billigare än att tillverka en bil med 24 V-komponenter.

Titta t.ex. på båtar eller husvagnar. Det finns egentligen ingen anledning att köra 12 V (eftersom i en husvagn behöver vagnens elsystem inte vara samma som bilens), men ändå kör man med 12 V till det mesta (utom det som man kör på 230 V, potentiellt via inverter). Det verkar vara väldigt sparsamt med fritidsbåtar eller husvagnar som kör 24 V elsystem, även om många faktiskt har batteribank med dubbla batterier (som man växlar mellan istället för att koppla i serie för 24 V).
24V är överlägset 12V i fordon
 
Tokslut Tokslut skrev:
Berätta gärna om anna bil med ett helt elsystem över 12V (nej, inte bara delar av bilen)
I princip varenda lastbil.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
I princip varenda lastbil.
Det stämmer, men jag skrev bil + Daniel påstod att 48V är "old news" vilket jag vart nyfiken på
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.