68 330 läst ·
1 093 svar
68k läst
1,1k svar
Elbilar explosion risk
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Sist det brann en färja som fick stor uppmärksamhet så hade det inte ett dugg med elbilar att göra. Hur det är i detta fall är svårt att veta med total brist på information, men enklast är såklart att döma utan fakta, det är rätt modernt också.
Vet du orsaken till den branden?
Jag syftade på den förra, som du vet att inte berodde på elbilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Jag försöker inte elda på nått utan tycker att det känns som dessa fartyg brinner oftare numera.Fairlane skrev:
"Smoke was first seen coming from a deck of the vessel on Tuesday, whose cargo included about 800 EVs. The crew initiated firefighting procedures but the blaze couldn’t be brought under control. Responders were deployed to support salvage and firefighting operations, the ship’s manager Zodiac Maritime said in a statement."
De skriver ju iaf. ganska tydligt och det är ju just elbilar som är svårsläkta.🤷♂️
Taget från länken jag tidigare bifogade https://gcaptain.com/burning-ship-abandoned-in-pacific-carried-several-chinese-car-brands/
Och hur släckningen går till våning för våning beskrivs i YT klippet
Jag vet inte. Men jag mins att det initialt nämndes elbilar, sedan att det inte var elbilar. Ytterligare något senare att det visst var några tiotal elbilar. Jag vet inte vad som startade branden. Men när du säger att du vet att det inte var elbilar så vill jag vet mer.
Branden som sänkte Felicity Ace 2022 med nära 4000 bilar ombord mestadels från VW-gruppen påstods av några av parterna ha startat i en Porsche Taycan. Rederiet och ett av försäkringsbolaget har lämnat in stämningsansökningar mot VW-gruppen. Inga bevis i någon riktning har offentliggjorts. Det har varit väldigt tyst i ärendet det senaste året. Troligen blir eventuella bevis liksom orsaken aldrig offentlig om den mot förmodan går att fastställa utan parterna gör nog upp i tysthet.
https://gcaptain.com/volkswagen-faces-lawsuits-over-felicity-ace-fire/
Bristen på fakta är gemensam för alla källor som jag har sett. Har någon hittat några källor med mer information än det lilla som var känt redan för ett år sedan?
https://gcaptain.com/volkswagen-faces-lawsuits-over-felicity-ace-fire/
Bristen på fakta är gemensam för alla källor som jag har sett. Har någon hittat några källor med mer information än det lilla som var känt redan för ett år sedan?
Inte alla elbilar har ett 12V-system med batteri. 12V-system med batteri gäller främst bilmodeller som är tillverkade på gemensam plattform med bensin/diesel-bilarna. Bilar framtagna enbart som elbilar har ibland inget 12V-batteri. Tesla har ett litet 12V batteri för att slippa konvertera batteriets spänning till 12V då bilen inte körs, det gör även att man kan komma in i bilen (och köra andra funktioner) om driftbatteriet är tomt. Även Fiat 500E har 12V-batteri trots att plattformen bara tillverkas (tillverkades) som elbilar, men den togs fram för att kunna bära bensinmotorer också och man har precis börjat tillverka sådana efter fyra år då, detta då efterfrågan på batteri bilarna är för låg.Kloge skrev:
Vilka har inte ett extra batteri?pacman42 skrev:
Inte alla elbilar har ett 12V-system med batteri. 12V-system med batteri gäller främst bilmodeller som är tillverkade på gemensam plattform med bensin/diesel-bilarna. Bilar framtagna enbart som elbilar har ibland inget 12V-batteri. Tesla har ett litet 12V batteri för att slippa konvertera batteriets spänning till 12V då bilen inte körs, det gör även att man kan komma in i bilen (och köra andra funktioner) om driftbatteriet är tomt. Även Fiat 500E har 12V-batteri trots att plattformen bara tillverkas (tillverkades) som elbilar, men den togs fram för att kunna bära bensinmotorer också och man har precis börjat tillverka sådana efter fyra år då, detta då efterfrågan på batteri bilarna är för låg.
Jag trodde det mer eller mindre var ett lagkrav på att grundläggande funktioner måste fungera även om huvudbatteriet är utslaget på något sätt?
Jämför med en fossilbil t.ex. om du får soppatorsk måste ändå basala funktioner typ varningsblinkers, viss belysning m.m. fungera.
Cybertruck har iofs ett 48V batteri, men det är fortfarande ett batteri. Det finns de som skissat på att ha dubbla driftbatterier och på det sättet klara kraven, men ingen av dessa bilar verkar ha gått i produktion utan supportbatteri så jag får backa på att de finns ens enstaka bilar utan ett supportbatteri. Så går det när man enbart förlitar sig på sitt minne. Inte allt som man läst om har gått i produktion...snaggletooth skrev:
Vilka har inte ett extra batteri?
Jag trodde det mer eller mindre var ett lagkrav på att grundläggande funktioner måste fungera även om huvudbatteriet är utslaget på något sätt?
Jämför med en fossilbil t.ex. om du får soppatorsk måste ändå basala funktioner typ varningsblinkers, viss belysning m.m. fungera.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 719 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 719 inlägg
Allt i bilarna förutom drivlinan och värmen går på 12 V tror jag. Det handlar nog om att det är standard i fordonsbranschen och att det inte är någon som har utvecklat andra system. Allt från fönsterhissar och dörrlås till strålkastare.