MajgÄrdarna
L Lars48 skrev:
Teslaförare innebrÀnd efter kollision. RÀddningspersonal hindrades av bilens batteri.

A driver in Torrance is dead after police say they were unable to save the person from their Tesla because of its burning lithium ion battery.
[lÀnk]


[lÀnk]
Saknar Tesla rostskydd? 😂
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
MajgÄrdarna Andreas_Hansson skrev:
Saknar Tesla rostskydd? 😂
Ok, kanske en definitionsfrÄga. Jag tror inte att begreppet Àr definierat sÄ jag Àr troligen otydlig. Dock sÄ kan du om du Àr intresserad anvÀnda din vanliga sökmotor att leta runt lite pÄ nÀtet. DÄ kanske du hittar norrmannen som mÀtte lacktjocklek pÄ en Tesla. I hjulhusen mÀtte han ner till ca 20 mikrometer.

FrÄga nÀsta gÄng du besiktigar en bil vad deras erfarenhet av rostskyddet pÄ Tesla Àr. Jag besiktigade tvÄ bilar i december pÄ olika stationer och stÀllde den frÄgan. Svaret var bÄda gÄngerna att rostskyddet pÄ Tesla Àr obefintligt.

Edit:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fossilbilen-oeverlaegsen-elbilen-fakta.508494/post-5582385

Edit 2:
LÀs ViBilÀgare! Deras Tesla model 3 testbil har rost i skÀrmkanter och trösklar efter ca 4 Är. De fick ett kostnadsförslag för att reparera skÀrmarna fram pÄ 25 kSEK. DÀrefter upptÀckte dom liknande rostskador i skÀrmarna bak och trösklar vilket fick dom att ta en paus och fundera pÄ hur gÄ vidare.
 
Redigerat:
MajgÄrdarna
Jag frÄgar för att jag haft 2 Teslor och ingen av dom har haft nÄgon rost. Jag har inte sett nÄgon i trafik som varit rostig.
 
MajgÄrdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag frÄgar för att jag haft 2 Teslor och ingen av dom har haft nÄgon rost. Jag har inte sett nÄgon i trafik som varit rostig.
Ok, jag förstÄr, du orkar inte klicka pÄ lÀnkar. Hur gamla var dina Teslor och hur noga tittade du i hjulhusen, skÀrmkanter och trösklar dÀr det har rapporterats om ganska omfattande rost? En 5 Är gammal Tesla har ungefÀr lika mycket eller t o m lite mer rost Àn min 19 Är gamla Saab och den bilen har ett ganska mediokert rostskydd.

Edit: Du har haft 2 Teslor. De har funnits i ca 10 Är sÄ jag gissar att de Teslor som du har Àgt har varit ca 5 Är gamla som mest. Jag kan inte pÄminna mig nÄgra bilar som efter max 5 Är har varit sÄ rostskadade sÄ att det gÄr att observera i trafik. Möjligen Volvo 240 1975 eller nÄgra Fiat eller Alfa. I USA i det s k rostbÀltet har jag sett mÄnga rostiga bilar av yngre ÄrgÄngar men fÄ av dessa har exporterats till Sverige eller övriga Europa.
 
Redigerat:
Det Àr vÀl bara Model 3 och Y som Àr i plÄt?
 
Förtydliga gÀrna vad du menar!

Jag gissar att du syftar pÄ att Tesla gÄr över till att pressgjuta stora delar av framvagn, bakvagn mm i aluminium. Aluminium korroderar pÄ annat sÀtt Àn stÄl. Det finns olika legeringar av aluminium som har olika egenskaper. Jag har inga djupare kunskaper om korrosion i aluminium men vet att pÄ Saab 9000 fanns det mellanlÀgg i aluminium vid fÀstena till nedre lÀnkarmarna i framvagnen. De mellanlÀggen korroderade och förvandlades till pulver inom mindre Àn 10 Är.

Är inte karossen tillverkad av plĂ„t pĂ„ nyare Teslor? Är det aluminiumplĂ„t eller vad?

Om korrosion i aluminium: https://fractory.com/aluminium-corrosion/

Har Tesla löst problemen med korrosion i aluminium? Det har jag svÄrt att tro med tanke pÄ deras tidigare obefintliga rostskydd och obefintligt fokus pÄ rostproblemen i stÄl.
 
Tesla Model 3 och Y har kaross i plÄt. Model S och X har kaross i Aluminium. Cybertruck har 1.4-1.8mm rostfritt raketstÄl ( :D ) som karossmaterial
 
PlÄt Àr en form pÄ material i metall, som har en stor yta (bredd och lÀngd), i förhÄllande till dess tjocklek (höjd). PlÄt framstÀlls normalt genom smide eller valsning.

FrÄn https://sv.wikipedia.org/wiki/PlÄt
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
GÀllande korrosionsskydd till havs, nÀr man blandar olika metaller, sÄ anvÀnder man sig av offeranoder för att undvika problem. TÀnk om bilindustrin hade haft tillgÄng till en fÀrdig och enkel enkel lösning pÄ sina rostproblem...
 
Bilindustrin har tillgÄng till kunskap om hur man undviker korrosion. Vissa som Volvo har gÄtt frÄn ett utmÀrkt rostskydd pÄ S70/V70 runt Är 2000 till ett ganska medelmÄttigt skydd idag. De vill nog inte att bilarna ska hÄlla lÀnge. Majoriteten har alltid haft och fortsÀtter att ha ett riktigt dÄligt rostskydd.
 
T TommyC skrev:
Bilindustrin har tillgÄng till kunskap om hur man undviker korrosion.
Och ÀndÄ struntat man i det.
Undrar nÄgon varför alla skodor och VW som Àr 10-15 Är rostar inneifrÄn bakom framhjulen? Grussprut kanske? Nope.
En ljudisolering modell kökssvamp som hÄller litervis med vatten Äret runt kombinerat med plÄtskruv/clips som gnuggar lagom mot plÄten.
NĂ€stan som om det vore planerat..
 
Planerat eller inkompetens eller för mÄnga bönrÀknare i ledande positioner, resultatet blir detsamma. Jag har skrivit tidigare om VWs VD Winkelkorn (han som var ansvarig för dieselgate) som skÀllde ut personalen i fabriken för att dom slösade med för tjockt fÀrgskikt pÄ bilarna. Kvartalskapitalism av sÀmsta sort.

Edit: Tesla har obefintligt rostskydd, dÄlig byggkvalité och batterier som ibland brinner med förödande konsekvenser (ja, det Àr fortfarande ganska ovanligt, det vet vi) men de flesta i Sverige bryr sig bara om att Musk inte Àr PK och inte vÀnster.
 
  • Haha
MajgÄrdarna
  • Laddar…
Jag har iaf. aldrig sett 4 vattenstrÄlar pÄ en ICEbil och de rÀckte inte till

Bil brinner pÄ parkeringsplats, omgiven av fyra vattenstrÄlar som försöker slÀcka elden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BrandmÀn slÀcker en brinnande bil med flera vattenstrÄlar pÄ en parkeringsplats, omgiven av skum och trÀd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.instagram.com/p/DGR9npVJzCM/
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.